[AR] Welk tuig voor mijn mini shet?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

bellamy97

Welk tuig voor mijn mini shet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-11 11:10

Ik wil graag overgaan op een ander tuigje maar ik weet niet welke ik heb een mini shet van 78 cm groot, het tuig mag niet duurder zijn dan 200 euro.
Verder vind ik het heel mooi dat een tuigje bruin onderlegd is op een zwart tuig, het moet trouwens enkelspan zijn. Deze tuigjes vind ik heel erg mooi:
Afbeelding
Maar dan moet het wel enkelspan zijn en mini shet.

http://www.horseshopinternational.nl/pr ... cts_id=936
Ik vind dit heel mooi met dat bruin onderlegd

http://www.horseshopinternational.nl/pr ... cts_id=220
Dit ligt helaas boven mijn budget maar als deze echt helemaal super is overweeg ik het ook wel

http://www.horseshopinternational.nl/pr ... cts_id=676
Deze vind ik ook al heel lang super mooi

http://www.de-shetlandhoek.nl/a-1897277 ... ftuig-rose
en dit is de laatste die ik erg moooi vind

Weten jullie wat voor iets het beste is? Ik ga namelijk een sulky cavalettie bestellen en dan wil ik er ook graag een nieuw tuigje bij, ik twijfel nog over of de sulky geremd of ongeremd moet zijn.

De kleuren van het tuig moeten wel passen bij mijn shetlander:
http://i51.tinypic.com/be6hl.jpg

Alvast bedankt voor het mee helpen zoeken :D
Laatst bijgewerkt door bellamy97 op 18-09-11 11:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 11:34

Dat roze tuig is echt, ehm, heel erg roze haha, lijkt me geweldig voor mijn witte mini paardje!

Ik heb zelf ook sinds begin dit jaar de sulky cavalettie en ben er echt tevreden over!

Ik heb via een particulier een nieuw tuigje gekocht, dat viel binnen jouw prijsklasse en het is echt een mooi fijntjes tuig (niet zo lomp) en het leer is goed soepel. De kwaliteit is voor die prijsklasse echt zeer goed vind ik!
Als je interesse hebt kan ik via pb het mailadres wel doorgeven :-).
En in mijn onderschrift vind je een topic met foto´s van mijn kleine paardje voor de cavalettie en met het tuigje dat ik bedoel.

Voor jou paardje vind ik bruin trouwens ook een erg mooie kleur voor het tuig! Die van boven je prijsklasse is eigenlijk wel heel erg mooi he :-)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 11:37

Voor dat budget kan je beter een goed 2dehands (merk)tuig aanschaffen, dan een geheel nieuw tuig. Ideal is bijv. een heel goed merk, en nog betaalbaar ook. Met een beetje zoeken kom je daar vaak genoeg 2dehands tuigen op marktplaats van tegen voor een leuke prijs. Je kan beter een goed 2dehands tuig nemen wat nieuw wat duurder was, dan een nieuw tuig voor 200 euro. Leg er 100 euro bij en dan heb je een veel beter tuig.

Overigens, dat Apollo tuig
http://www.horseshopinternational.nl/pr ... cts_id=174

Is echt 3x niets, zou ik niet aan beginnen.

En als je een tuig koopt, zou ik het toch wel in het echt even gaan bekijken/voelen. Vanaf wat foto's is het moeilijk oordelen over de kwaliteit van het tuig, soms blijkt het betreffende tuig zo hard als baksteen en zo stug als karton te zijn. Daarnaast kan je dan ook kijken naar de stiksels; bij een goed en stevig tuig liggen de stiksels in het leer, ipv. op het leer, en zijn de belangrijke onderdelen (strengen etc.) doorstikt/verstevigd met nylon.

bellamy97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-11 11:41

ik wil inderdaad wel graag iets met bruin dus dan overweeg ik misschien toch dat dure tuigje als ik dan echt iets heb, en dan streep ik het apollo tuigje even door :+ en dat roze tuig vind ik gewoon super stoer _/-\o_

en dan ga ik even sparen voor 765,- euro in totaal :D dan is dan voor de sulky cavelattie geremd + opberzak+ spatborden+rubbere mat + verzendkosten+ dan mooie bruine tuig dan boven mijn budget is :D

Maar ik heb sinds kort ook een baantje want ik werk nu bij de intertoys en dan geld gaat in het spaarpotje voor de sulky +tuig + alle extra's :P

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 12:04

Je kan het bruine tuig toch eerst thuis bekijken en dan alsnog beslissen of je het voldoende van kwaliteit vind?

Ik ben ook begonnen met een goedkoop merloos (nieuw) tuigje voor mijn kleintje, ik zocht naar iets degelijks maar niet al te duur om gewoon eens in de zoveel tijd een klein stukje mee te mennen. Natuurlijk moet een tuigje stevig genoeg zijn om ermee te kunnen doen waar hij voor bedoeld is, hij moet goed passen en fijn voor een paardje zijn maar ik denk dat je dat ook wel kan realiseren met een goedkoper tuigje :-). Over mijn tuigje ben ik toch echt heel tevreden voor nu, ik zie natuurlijk wel verschil als ik kijk naar de tuigen van onze grote menpaarden maar zoveel tenonder qua soepelheid van leer bijvoorbeeld dat doet hij niet.
Al moet ik eerlijk zeggen dat ik nu ook aan het kijken ben naar de merktuigen voor de kleintjes en me daarin aan het orienteren ben ;-). Maar dat is niet omdat ik ontvreden ben ofzo, ik wil gewoon graag een net tuigje erbij omdat ik toch meer ga mennen in de toekomst dan ik had gedacht en dan zullen we wel zien welke me straks het beste bevalt :P.

JoyCiej007 schreef:
Daarnaast kan je dan ook kijken naar de stiksels; bij een goed en stevig tuig liggen de stiksels in het leer, ipv. op het leer, en zijn de belangrijke onderdelen (strengen etc.) doorstikt/verstevigd met nylon.

Bedoel je met dit als het op het leer ligt :P : http://94.100.114.135/1404850001-140490 ... _1Eq9.jpeg

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 12:20

@ Manda; uiteraard, als je iets in een (web)winkel koopt, consumentenkoop op afstand, heb je altijd een termijn om het weer terug te sturen als er iets niet bevalt. Maar vraag me af of je dat moet willen, want dan betaal je 2x verzendkosten, 1x om het tuig te laten komen, 1x om het weer te versturen. En het is een hoop gedoe, moet je je geld weer zien terug te krijgen, voor hetzelfde geld laat je een ander tuig komen wat óok niet goed is, ben je constant bezig verzendkosten te betalen zonder dat je er iets voor krijgt. Da's toch zonde lijkt me.
Heb toch redelijk wat tuigjes op inet gezien die ik een tijdje daarna in het echt zag en voelde en dat viel dan heel vies tegen hoor qua kwaliteit!

Op die foto zitten de stiksels gewoon 'in' het leer. Tuurlijk zijn stiksels altijd zichtbaar, maar er zit wel een hoop verschil in.

Ik kan begrijpen dat als je eerst wil kijken of het mennen wel wat voor jou en je pony is, dat je dan eerst begint met een wat goedkoper tuigje, al moeten die natuurlijk alsnog wel veilig zijn. Maar meestal ben je dan alsnog duurder uit als je door zet; dat soort tuigjes gaan namelijk vaak helemaal niet zo lang mee. Een kwalitatief goed tuig wat een beetje goed onderhouden wordt, kan wel 10 jaar of langer mee gaan, soms met af en toe een reparatie. Dat halen die goedkopere tuigjes meestal bij lange na niet.

En heb toch wel eens gezien dat er na 2 jaar ineens een streng doormidden breekt van zo'n tuigje, of de leisels, of weet ik veel. Dat wil je natuurlijk absoluut niet hebben.
En uiteraard wil ik hier helemaal niet mee zeggen dat alle tuigjes onder de €300,= oid slecht zijn, maar goedkoop=duurkoop geldt helaas vaak wel. De duurdere tuigjes zijn vaak standaard ook al voorzien van veiligheidssluitingen e.d. waar goedkope tuigjes dat niet hebben. En die onderdelen vervangen/laten vermaken voor veiligheidssluitingen kost vaak alleen maar extra geld. Daarom zou ik toch e.a. overwegen voordat je iets koopt.

Als TS nu bijv. een 2dehands Ideal tuig voor 200-250 kan krijgen die nog in goede staat is, kan ze dat beter doen dan een B-merk/merkloos nieuw tuigje voor 200-250 kopen, want daar zit aan kwaliteit en comfort nogal een verschil in. En dan besteed je ong. het zelfde bedrag.

bellamy97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-11 12:59

Ik men nu ook al met mijn shet maar dat is een handgemaakt karretje en dat wil ik eigenlijk niet en daar ligt het bertha tuig op maar nu wil ik gewoon een goed tuig dus ik wil dan misschien wel inderdaad dat bruine tuig aanschaffen en dan thuis kijken of het goed ligt enzo, en ik wil er ook even bij zeggen dat ik met Bellamy alleen in het bos men dus niet voor wedstrijden etc. dus het moet gewoon een stevig tuig zijn en soepel dat lekker lang mee gaat en dat mooi past op bellamy, en natuurlijk mooi kleurt :D

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 13:05

Bertha tuig of dat bruine tuig, maakt echt weinig tot geen verschil. Ook dat bruine tuig is half-half, (ken iemand die daar mee rijdt/reed) je zegt zelf dat je nu gewoon een goed tuig wil, kijk dan af en toe eens rond op MP voor bijv. een 2dehands Ideal tuig, kan je zelfs nog allerlei onderdelen los kopen in andere maten, en dan spaar dan even ietsje verder. Tenminste, dat zou ik doen.

Bertha tuig is overigens niet handgemaakt ;)

Als je een stevig, soepel tuig wil dat lang mee gaat, zou ik het dus in het nét wat duurdere (evt. 2dehands) segment gaan kijken.

Edit: de stiksels van dat bruine tuig zijn overigens ook écht heel erg geel, zou je met flink olieen nog wat donkerder kunnen maken maar dat is weer niet goed voor de stiksels. Ik vond het persoonlijk niet mooi, maar iemand anders natuurlijk misschien wel. Daarnaast is de nekriem v/h borsttuig echt heel dun en smal en ligt vaak niet lekker. De strengen zijn, precies zoals in de omschrijving wordt gezegd, dubbel doorstikt, maar niet met nylon versterkt, en dat vind ik echt een minpunt wat mij betreft.

bellamy97

Re: Welk tuig voor mijn mini shet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-11 14:50

Nee ik had het over het karretje dat dat handgemaakt is :D maar ik kijk geregeld op marktplaats dus ik blijf daar inderdaad even verder zoeken

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 19:12

bellamy97 schreef:
Nee ik had het over het karretje dat dat handgemaakt is :D maar ik kijk geregeld op marktplaats dus ik blijf daar inderdaad even verder zoeken

Ah zo, ik lees nu even terug en begrijp 't idd, denk verkeerd gelezen. Dan is zo'n HSHP sulky wel een hele verbetering, al blijf ik er bij dat de HCA sulky's hélemaal ideaal zijn. Die zijn nog een flink stuk steviger en stabieler (en makkelijker in evenwicht te brengen) dan zo'n zwarte HSHP sulky.

bellamy97

Re: Welk tuig voor mijn mini shet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-11 19:33

De sulky cavalletie lijkt me wel goed voor haar alleen ik ben er nog steeds niet uit op hij geremd of ongeremd moet worden.

ps. ik vind het bertha tuig wel goede kwaliteit voor die prijs alleen past het voor geen meter daarom wil ik nu toch wel een beter passend tuig