Een jong paard de basis leren.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

nobbie91

Een jong paard de basis leren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-11 15:21

Hallo bokkers,

Ik hoop dat ik het hier goed zet want ik wist even niet waar ik het anders zou moeten plaatsen.
Het zit zo. Ik heb een verzorgpony van 3-4 jaar oud, waar nog helemaal niet veel mee is gedaan. Het is wel het lievelingetje dus hij wordt volgepropt met lekkers, en hij vind het heel leuk om geaaid te worden aandacht te krijgen, maar nou begint het leren van dingen dus.

Zelf heb ik wel redelijk wat ervaring met paarden, maar niet met het beleren/inrijden/alles wat met jonge paarden te maken heeft. Dat is helemaal nieuw voor me, maar ik denk dat juist het begin erg belangrijk is en daarom vraag ik jullie hulp.

Hij loopt met je mee en draaft ook mee als je drrrraf zegt, hij loopt achteruit als je het vraagt, en volgens mij was dat het wel... voetje geven kent hij ook nog niet. Als ik zijn benen aanraak loopt hij achteruit, dat vindt hij nog niet echt fijn maar dat blijf ik gewoon doen. Zijn benen afspuiten met water is ook nog eng voor hem.

Maar als ik met hem loop dan gaat hij achter me lopen in plaats van naast me (het beste is toch schouder aan schouder met genoeg ruimte tussen ons?), hoe zorg ik ervoor dat hij naast me gaat lopen? als ik stil ga staan gaat hij ook stil staan en hij wil echt pas lopen als ik voor hem loop.
Longeren kent hij ook nog niet. Als ik het eerst met kleine rondjes probeer dan snapt hij er volgens mij niks van want hij loopt geen rondjes om me heen, maar hij draait mee zodat zijn hoofd mijn kant op blijft kijken..

Ik wil het gewoon graag goed doen, en ik wil ook graag als de basis er goed in zit verder gaan met het leren van kleine oefeningetjes, maar ik wil eerst zo graag dat dit gewoon goed gaat.

alle tips zijn welkom! :)

Def

Re: Een jong paard de basis leren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 15:24

Vraag iemand die er ervaring mee heeft je te helpen. Vanaf het scherm kun je dit echt niet goed uitleggen.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 15:26

Poeh...ik ga er maar even het opper-cliché tegenaan gooien, sorry alvast ;) Zoek hulp! Het is fantastisch dat je het goed wilt doen, en nog veel beter dat je beseft dat dit heel belangrijk is en dus echt goed moet gaan, maar hieraan beginnen zonder ervaring is helaas vragen om problemen...Ieder paard reageert namelijk anders, en timing is super belangrijk en juist dat kunnen wij je op deze manier niet meegeven.

Wat je natuurlijk wel kan doen is poetsen, aandacht geven, wat wandelen, kortom de 'simpele' dingen die ze toch al niet eng vind. Maar beentjes aanraken bijvoorbeeld kan best gevaarlijk zijn als je paard dat eng vind en uit schrik ineens heftig reageert. Hierbij is vooral weten hoever je moet doorgaan en wanneer je moet stoppen heel belangrijk en dat is lastig uit te leggen zo...ik hoop voor jou dat je fijne, ervaren hulp kan vinden waarbij je mee kan kijken zodat je er zelf ook veel van kan leren!

nobbie91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-11 16:15

Dankjulliewel voor het meedenken. Ik wil het toch liever zelf proberen, met veel geduld en veel informatie die ik op internet in filmpjes en tekst kan vinden, ik zou het toch fijn vinden als dat hier ook werd geprobeerd te geven, ik vind het maar raar dat dat onmogelijk zou zijn.. ik ga iig voorlopig nog veel met hem wandelen en zorgen dat hij echt goed luistert met het stoppen/stappen/draven.. Ik heb geen haast dus ik ga gewoon proberen alles rustig te leren. Benen aanraken vind hij nog onwennig maar hij doet echt niet gevaarlijk en ik doe het ook erg rustig.

Een vraag waar ik nog wel mee zit is hoe wandelen het best gaat, is het een probleem als hij achter me loopt in plaats van naast me? en als dat een probleem is, weet iemand hoe ik het voor elkaar kan krijgen dat hij echt naast me blijft lopen (en niet te dicht op me)?

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 16:22

Als je het zelf wilt doen, zou ik zowiezo er iemand bijhalen die je kan adviseren als je bij je paardje bent? Via internet is dit onmogelijk aangezien elk paardje anders is, en iemand met ervaring hoort dit te doen of je anders zeker bij te staan... Ik heb zelf enige paarden vanaf compleet groen (dus zelfs het poetsen en halster etc) tot rijden gedaan, en je kan nooit zeggen hoe je t moet doen zonder beide te kennen (paard en eigenaar/verzorger) buiten internet

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 16:31

nobbie91 schreef:
Dankjulliewel voor het meedenken. Ik wil het toch liever zelf proberen, met veel geduld en veel informatie die ik op internet in filmpjes en tekst kan vinden, ik zou het toch fijn vinden als dat hier ook werd geprobeerd te geven, ik vind het maar raar dat dat onmogelijk zou zijn.. ik ga iig voorlopig nog veel met hem wandelen en zorgen dat hij echt goed luistert met het stoppen/stappen/draven.. Ik heb geen haast dus ik ga gewoon proberen alles rustig te leren. Benen aanraken vind hij nog onwennig maar hij doet echt niet gevaarlijk en ik doe het ook erg rustig.

Een vraag waar ik nog wel mee zit is hoe wandelen het best gaat, is het een probleem als hij achter me loopt in plaats van naast me? en als dat een probleem is, weet iemand hoe ik het voor elkaar kan krijgen dat hij echt naast me blijft lopen (en niet te dicht op me)?

En wat als ik je nu tips geef over het aanraken van de benen, jij probeert dat maar gaat net iets verder dan ik in gedachten had en zelf zou doen en het paard slaat je het ziekenhuis in? Sorry, maar dat zie ik dus niet zitten.
Edit: Een paard hoeft helemaal niet gemeen te zijn of bang te lijken om je goed te raken trouwens...onwennigheid kan makkelijk omslaan in angst als je te snel gaat of onduidelijk bent.

Wat betreft wandelen, je kan wel wat info zoeken over wijken voor druk, dat is een belangrijk principe dat eigenlijk van pas komt bij heel veel dingen die je met een paard wilt gaan doen. Verder ben ik van mening dat je een paard nooit voorwaarts moet trekken, maar voorwaarts moet drijven. Ikzelf gebruik vaak een longeerlijn of zweepje waarmee ik achter me door werk, maar wederom, als het misgaat of je verkeert timed heb je hem wel in je nek zitten...

Edit 2: Over naast of achter je lopen zijn de meningen verdeeld. Ik heb ze het liefst naast me om de simpele reden dat ik dat een veiligere positie vind. Ik merk echter ook dat paarden die erg onzeker zijn of aan je hangen graag achter je lopen en ben daar dus flexibel in. Echter moet je een paard nooit achter je aan te hoeven sleuren zegmaar, ze moeten altijd meelopen.
Laatst bijgewerkt door 0000 op 16-09-11 16:34, in het totaal 1 keer bewerkt

nobbie91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-11 16:33

oke, dank jullie wel :).

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 16:34

Tsja.. T is niet Godsonmogelijk om t zelf te doen, scheelt al dat je je zelf ook realiseert dat dit belangrijk is en dat je openstaat voor veel tips.. Maar je zult geluk moeten hebben met het paard (relatief makkelijk), je zult een hoop tijd moeten gaan steken in het vergaren van informatie en, miss wel de belangrijkste, je zult eerlijk tegen jezelf moeten zijn voor wat betreft de grenzen aan jouw kunnen. Wil je als eerste aanraden om bijv het boek van Inge Teblick, grondwerk met paarden, te gaan lezen. Daarin staat al heel veel informatie over grondwerk en leidposities ed. Het aanleren van de basis als voetje geven, overal aanraken etc valt of staat met een stukje gevoel voor wat je doet. Als jij in staat bent de grenzen van t paard te herkennen kom je daar wel een eind mee, das t moeilijkste niet. Mits je dus een relatief makkelijk paard hebt. Het beleren/longeren zou ik toch écht hulp bij zoeken, dat doe je niet zomaar ff. Succes.

nobbie91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-11 16:43

Dankjewel! hier heb ik echt wat aan :) ik zal eens opzoek gaan naar dat boek wat je noemt, thanks!

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 16:45

misschien is het ook leuk om soort vrijheidsdressuur te doen, dat kan je wel oefenen? Dan bouw je gelijk een band op, en wordt alles makkelijker met inrijden etc omdat je paardje dan op commando dingen kan en op stem ? Ik kijk ook veel naar http://www.parellinaturalhorsetraining.com/ misschien is dat ook wat voor jouw om dingen af te kijken ? :D

nobbie91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-11 16:53

ja vrijheidsdressuur lijkt me zeker leuk om mee te oefenen, daar heb ik ook al veel over gelezen. Ik zal ook even een kijkje nemen op de site die je noemt!

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 16:53

ik vind top mensen :D ze hebben ook veel filmpjes, kan je ook wel vinden via internet hoor, hoef je niet te kopen :D Ik heb er ook veel aan gehad en Sunny doet het perfect met die methode :)