Respect met grondwerk

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xChoco

Respect met grondwerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-11 14:00

Ik zal maar meteen met de deur in huis vallen, mijn pony heeft absoluut geen respect voor mij.

Trekt me naar het gras als we aan het wandelen zijn, loopt me omver als ik haar naar stal wil brengen enz. Nu wil ik heel graag grondwerk met haar gaan doen, maar weet iemand welke oefeningen ik kan doen om wat meer respect van haar te krijgen. Onder het rijden is ze echt een schat, doet geen stap verkeerd maar als ik dan afstap het eerste wat ze doet is erg hard tegen me aan gaan schuren. Dan geef ik meestal een tik, maar als ik dan even niet meer oplet doet ze het weer.

Voor de mensen die willen zeggen dat mijn pony niet is opgevoed, ze zit in de pubertijd. En ik ben ook bezig om haar wat beter op te voeden want de vorige eigenaresse had daar niet genoeg tijd voor. Of iets in die richting. :')

Maar ik hoop dat jullie me kunnen helpen. :)

NiKip

Re: Respect met grondwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 14:32

Ik zou ten eerste beginnen met wijken voor druk. Gewoon vanaf de grond.
Hij moet leren dat als jij ergens druk geeft, hij voor die druk moet weglopen.
Weet je hoe je dit moet aanleren?

Sabien88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 17:29

En je kunt hem leren als je hem gaat aaien hij stil moet staan, dit kun je natuurlijk combineren door wijken voor druk.

Wat mijn tot nu toe erg helpt is al het positieve belonen, al zijn het maar kleine dingen. ik zag mijn paard veranderen, band enz opbouwen gaat sinds dien stuk beter

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 17:33

Consequent is het toverwoord :D , bouw een virtuele bel om jezelf heen en daar mag hij niet ruw inkomen, dat is jouw persoonlijke ruimte die hij alleen mag betreden als jij het vraagt en hij het rustig en zacht doet. Verder met lopen, hij mag niet voor je lopen, op het moment dat hij naar voren wil zet jij hem in zijn achteruit, niet 1 pas maar zeker 3/4 passen.

Dit is een beginnetje, maar het is vaak handig om iemand die wat meer verstand heeft van paarden er bij te houden om te controleren dat er niet iets anders mis gaat. Succes!

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 18:09

consequent zijn, paard moet respect hebben voor jou en je ruimte, jij bent de leider, je paard heeft maar te volgen...

Ik zou eens op zoek gaan naar iemand die je een eind op weg kan helpen met wat grondwerk enzo ;)

swaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 18:15

Ik doe bij mijn verzorgpaard ( zelfde probleem gehad alleen niet zo extreem) oefenen met de longe in de bak. Ik loop twee meter voorop, longe lekker los ( niet over de grond slepen) en paardlief moet mij volgen. Ongeacht tempoe, ongeacht figuur die ik loop. Wanneer ik stop moet paard ook stilstaan en dus niet nog door stappen/ draven/ door mij heen rennen.. Dit zal in het begin nog wat lompig gaan. Zal vast en zeker eens tegen je aan botsen en bouw dit op met enkel stappen (draven is voor later).

Ook kun je los in de bak oefenen. Door middel van lichaamstaal moet hij wijken of juist ( maar pas als jij het vraagt!) naar je toe komen. Belonen met een brokje als het goed gaat. Negeren en opnieuw proberen als het niet goed gaat.

SUCCES!

Finnean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 18:22

Ik denk dat het een goed ideeis om een goede instructrice te zoeken. Zodat je niet in je eentje loopt te vogelen, want dan zou je misschien iets per ongeluk verkeerd kunnen oefenen...

xChoco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-11 18:25

Finnean schreef:
Ik denk dat het een goed ideeis om een goede instructrice te zoeken. Zodat je niet in je eentje loopt te vogelen, want dan zou je misschien iets per ongeluk verkeerd kunnen oefenen...

Ik krijg sowieso hulp van haar oude eigenaresse en die is ook de baas van de manege. En van andere mensen die op de manege rondlopen. :)
Choco was trouwens geen manegepony, ze was gekocht voor doorrijden en daarna weer doorverkopen.

xChoco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-11 18:31

Maar de andere, erg bedankt. Ik ben sowieso erg consequent, maar ik ga denk ik toch nog maar wat meer consequenter zijn. Want ze heeft gisteren een vriend van mij gericht getrapt. Gelukkig heeft hij niks, maar ik heb haar wel even laten weten dat ik daar niet van gediend ben.

Ik kijk het nog even aan en ik krijg sowieso al hulp maar als dat niet helpt ga ik toch even zoeken die mij een beetje op weg kan helpen. :)

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 13:40

Doordat de eigenaresse van Sunny een cursus ging doen van Emiel Voest (Loswerk/Grondwerk) ben ik hier ook mee in aanraking gekomen en kan je dit zeer aanraden!
op de site van Emiel Voest kan je boekjes kopen waar alles goed en duidelijk in uitgelegt staat. hier wordt gewerkt met een Leadrop en alles word gedaan vanuit respect en vertrouwen.

de boekjes (Grondwerk en Loswerk) kosten volgens mij 25,- per stuk. een leadrope gemiddeld ook 25,-

Ik zelf loop bijna standaard met een leadrope als touw, als hij voor mij me dramt als ik een stop teken geef dan maak ik met het touw voor zijn hoofd duidelijk dat het menis is (het touw 'bijt' mijn hand is lief, ik corrigeer hem dus nooit met mijn hand)

als je er niet uit komt, kan ik je ook altijd nog de instrectrice (Karin Huizer) aanbevelen om een keer een cursus te doen (deze zijn volgens mij wel wat duurder)

voor evtuele vragen kan je altijd PBen ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 13:43

Koop een touwhalster, leadrope en grondwerkstokje en ga grondwerk met hem doen. Het is niet alleen een specifieke oefening die het respect van het paard gaat opleveren, het is het hele grondwerktraject.

Over dat naar het gras toetrekken: als je al een keer met haar aan de hand gaat grazen, zoek een speciaal plekje uit waar ze dat mag, en laat haar niet overal snacken. Op het moment dat je op die specifieke plek bent, duw het hoofd naar beneden zodat ze een aanwijzing heeft dat ze mag grazen.

Je omver lopen? Dan heeft ze geen respect voor je persoonlijke ruimte. Aan je voorbij willen? Dito.

http://www.youtube.com/watch?v=yDF16_NbNCU

Iristt1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 20:55

streng en consequent blijven en anders overal even een zweepje mee nemen. Niet om dr gelijk een beste klap te verkopen. maar meer om haar een wat duidelijkere tik kunnen geven van he hou is op dat mag niet.

xChoco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-11 21:40

Super bedankt allemaal. :)

Ze trekt me al een heel stuk minder mee naar het gras. Helaas loopt ze me nog vaak genoeg omver, maar dit is wel al iets minder dan eerst. Ik zit er wel over na te denken om een leadrope te kopen.

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 22:01

Nog een tip, als ze je mee trekt, probeer niet aan het halstertouw te blijven hangen maar een ruk te geven, anders kan ze in je touw gaan hangen en weet je zeker dat ze je om trekt. Verder zorgen dat ze haar aandacht bij jou houd door tempo met stappen hoog houden, weer langzaam, weer sneller, figuren blijven lopen als het op een open terrein is.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 22:48

Niet alleen leadrope kopen, ook een touwhalster (als je dat niet al hebt) en een grondwerkstokje.

xChoco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-11 15:26

Vandaag ging ik eventjes met haar wandelen, ook langs gras. En ik kon er met een lang touwtje langs lopen zonder dat ze me helemaal mee trok. Ze heeft de hele tijd netjes naast me gelopen zonder rare dingen, dus ik ben best blij. :D

swaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 18:33

joehoe!...go choco go choco.. haha... ;)