onzeker paard --> Natural horsemanship

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

EllaBellaah

onzeker paard --> Natural horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-11 13:18

Hoi allemaal!
Zondag wilde ik voor de eerste keer op mijn paard gaan zitten, hij was heel braaf toen ik op stapte en toen we wegliepen deed hij het ook echt heel netjes, tot dat hij voor de zoveelste keer schrok van een spook en ging rennen, hij remde vol af bij het hem om vervolgens weer de bocht om te gaan waardoor ik dr vanaf viel en nu met gekneusde ribben, pols en een scheurtje in mijn bovenbeenspier loop, of nouja, strompel.
Ik ben er heilig van overtuigd dat hij me er niet express vanaf gegooit heeft, hij schrikt best vaak van niks en is ook heel onzeker. Ik heb hem nu 7 weken en sinds die tijd is hij al veel rustiger en meer ontspannen geworden. Wel loopt hij nog wel eens dwars door me heen of gaat hij op me tenen staan ofzo hij is echt ontzettend lomp, maar er zich absoluut geen kwaad in hem, hij wil heel graag met iedereen knuffelen en aandacht maar daarbij is hij gewoon een oen.
Ook met longeren zit hij vaak achter zich te kijken net alsof er een spook achter hem aankomt, zijn reactie hier op is vluchten en dit is precies wat hij zondag ook deed.
Nou is mijn vraag of natural horsemanship misschien iets is voor ons? Zodat hij meer zijn plek leert kennen en zodat hij wat voorzichtiger wordt bij mensen, hoe vaak hij wel niet op mijn tenen heeft gestaan en dwars door me heen loopt.
Wat vinden jullie hier van en wat is jullie ervaring hiermee?

Groetjes Ella

troi

Re: onzeker paard --> Natural horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 13:36

Vooral proberen. mn omdat jouw paard niet zozeer oenig is maar jou aan het uitproberen is of hij wellicht dominant over jou zou kunnen worden. Paarden lopen namelijk nooit per ongeluk een mens omver en staan nooit per ongeluk op tenen. Dat is doelbewust.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 14:09

Natural Horsemanship is er ook voor jou, om dergelijk sprintjes anders op te kunnen lossen (One Rein Stop) waardoor je niet van een paard hoeft te vallen.
Dus ik zou me zeer zeker erin gaan verdiepen. Wil je een goed gestructureerd stappenplan, dan zou je kunnen kijken naar de methode Parelli. Je krijgt er heel beleefde paarden van, paarden die doorkrijgen dat ze niet over je heen moeten walsen omdat ze je persoonlijke ruimte respecteren. Paarden die leren om mee te denken en zelfstandiger te worden. En last but not least: jullie band gaat verbeteren!

www.parelli.nl

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-11 15:15

Bedankt voor jullie info! Zijn er ook boeken over parelli? Zodat ik me er thuis op de bank eerst goed in kan verdiepen voordat ik er mee aan de slag ga?

Het vreemde is juist, onze band is ontzettend sterk! Zondag heeft hij een ongeluk gehad en is daarbij door het hek 3x over de kop in de sloot beland. Schrikdraad om zijn nek, kwam niet meer overeind en leek zelfs gewoon op te geven. Ik zelf was er daarvoor afgevallen en had nogal pijn overal maar toch meegeholpen om hem dr uit te halen, toen hij er eenmaal uit was moest ik gewoon op de grond gaan zitten omdat ik teveel pijn had maar al snel werd ik er bij geroepen omdat hij onrustig was, zodra ik er bij was ontspande hij meteen en was die angstige blik uit zijn ogen. Hij loopt ook als een hondje achter me aan door de bak maar soms draait hij zich zo danig om dat hij op m'n tenen gaat staan of ik een kopstoot krijg ofzo. Ik wil hem wat zekerder maken zodat ik veilig weer dr op kan stappen zodra we beide weer bijgekomen zijn.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 15:46

Parelli heeft een boek, het heet Natural Horse-Man Ship, en is recentelijk naar het Nederlands vertaald.
Te verkrijgen via bol.com

http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boe ... t_overview

Parelli heeft ook een Youtubekanaal met filmpjes het heet Parellitube

Als je lid wordt van de Savvy Club (eerste maand gratis) dan kun je ook online heel veel videotips zien, waaronder het oude level 1 pakket.
Link naar Savvy Club via Amerikaanse site: http://www.parelli.com

En op Youtube staan ook nog wat filmpjes, helaas met Duitse Voice-Over.

Alle links van de filmpjes , van het boek via opnames van Linda Parelli en haar eigen paarden Remmer en Allure (horsenality demo) tot aan een overzicht van de levels in een interview van Parelli met Neil Pye, staan in dit topic

[NH] Boeken???

En hier een aantal leerlingen tijdens hun traject met Parelli

http://www.youtube.com/watch?v=DvhteSss ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=bH_8c8OC ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=T-7DvywX ... re=related

Tussen film 1 en filmpjes 2 en 3 zit een jaar...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 15:56

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-11 16:01

Bedankt voor al je info! Zal vanavond rustig de filmpjes bekijken :) Ik heb met NH altijd zo'n associatie hoe er in films op die mustangs enzo gereden wordt, helemaal vrij zonder hoofdstel etc puur op het vertrouwen tussen paard en ruiter, echt prachtig om te zien vind ik dat!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 16:02

En nog een tip over de persoonlijke space, deze is van Clinton Anderson (heeft helaas geen instructie in Nederland) wel een heleboel dvd's en een Youtubekanaal: DUHorseman.

Deze vind ik zelf de moeite waard om een keer te gaan bekijken
http://www.youtube.com/watch?v=yDF16_NbNCU

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 16:03

EllaBellaah schreef:
Bedankt voor al je info! Zal vanavond rustig de filmpjes bekijken :) Ik heb met NH altijd zo'n associatie hoe er in films op die mustangs enzo gereden wordt, helemaal vrij zonder hoofdstel etc puur op het vertrouwen tussen paard en ruiter, echt prachtig om te zien vind ik dat!

Dat is met Parelli te bereiken hoor, alleen gaat daar heel veel tijd en veel GOED oefenen overheen.

Maar als je wat eye candy wilt, hier een aantal filmpjes.

Clinton Anderson met Mindy

http://www.youtube.com/watch?v=4dVWf-i7 ... re=related

Stacy Westfall met Roxy

http://www.youtube.com/watch?v=dEaMI5PkLIM

Parelli

http://www.youtube.com/watch?v=xcXcbXA9oVk

Leerlingen Parelli

http://www.youtube.com/watch?v=sxgMt459mZw

Veel kijkplezier.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 16:12

Hoe oud is je paard en hoe ver is hij in de africhting?

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-11 18:55

Hij is nu 3 en half jaar oud. Sinds ik hem heb (7 weken) hebben we 3x per week gelongeerd. Verder veel poetsen, door de bak wandelen, leren braaf meelopen en knuffelen. Zondag heb ik er dus voor het eerst op gezeten. Hij kent commando's stap, draf, galop, let op, voet, terug en kom maar. Hoo kent hij ook maar vaak barst hij van de energie en crosst hij alleen maar rondjes in het begin. Heb hem ook gelongeert met touwtjes om hem met wat druk aan het bit kennis te laten maken, dit doet hij heel netjes en gaat dan ook veel beter opletten op waar hij zijn voeten neer zet.
Let er wel op dat ik hem dit allemaal geleerd heb sinds ik hem heb, daarvoor kon hij niet eens fatsoenlijk meelopen.

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 19:44

OPG -> NH

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-11 19:53

Dankje voor het verplaatsen!

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-11 23:04

Heb het boek Natural Horse-Man Ship van Parelli besteld, krijg het donderdag binnen :)

Staat hier ook in uitgelegd met welke oefeningen ik het beste kan beginnen?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 07:58

Zou je niet eens gewoon een instructeur zoeken die aan oplossingen doet, in plaats van dit soort gedraai om de hete brij!

Dat je zelf de kennis niet hebt om een paard correct in te rijden is niet erg maar zorg dat je dan weet waar je die kennis moet gaan halen!! Gezien het gebeurde is dat in ieder geval niet waar je nu bezig bent. Want, sorry, degene die jou paard dominant durft te noemen, heeft werkelijk geen flauw idee waar het over gaat. Het paard is gewoon bang, zet het op een lopen en jij hebt daar geen antwoord op. Been there, done that. NH, zeker de versie die hier gepropageerd wordt, gaat je geen oplossing bieden.

Just_Natural

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 08:19

Als je echt op zoek bent naar oefeningen zul je misschien ook wat dvd's aan moeten schaffen.
Je zou bijvoorbeeld kunnen beginnen met de dvd Patterns On Line, hier komen allerlei oefeningen aan bod
op de grond, aan het touw, dit is goed voor het zelfvertrouwen van je paard.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 09:14

Ik vrees dat Ikke helemaal gelijk heeft. Het feit dat je paard nu zo reageert heeft met jouw onervarenheid te maken, en het feit dat je voor dit paard te snel gaat, niets met dominantie. Parelli heeft hier geen oplossing voor, en geeft hooguit nog meer druk op een paard wat eigenlijk rustiger en langzamer aangepakt moet gaan worden, door iemand die weet wat hij doet en herkent wanneer het genoeg is. Een jong paard moet je kunnen 'lezen': je moet kunnen herkennen wanneer je dreigt te ver te gaan en dat vereist ervaring.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 09:36

Heb ik het nou goed begrepen dat je 7 weken lang gelongeerd hebt (met zadel en hoofdstel), en dat je afgelopen zondag voor de eerste keer bent opgestegen, los in de bak zonder longeerlijn? En daarna ook nog een ongeluk?

Natuurlijk is NH heel goed om te doen, maar ik denk niet dat dat iets te maken heeft met wat er zondag is gebeurd. Inrijden behelst iets meer dan longeren en er daarna op gaan zitten.

Daarnaast is het verstandig om niet op eigen houtje te gaan NH'en, zeker niet in dit geval. Als ik jou was, zou ik een goede instructeur zoeken en opnieuw beginnen. Het heeft geen zin om je paard nog meer slechte ervaringen te laten opdoen.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 10:15

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-11 12:19

Ik heb Ferro eerst van januari tot ergens april verzorgt. Zodra hij 3 werd ben ik zelf begonnen met het longeren (dit was in maart) Toen ik hem heb gekocht op 18 juli zijn we meteen weer begonnen met longeren, eerst los, daarna met touw aan het halster, daarna singeltje dr bij, daarna hoofstel, daarna singel+ hoofdstel, daarna zadel, en tot slot zadel +hoofdstel. Tussen door heb ik wel eens dr op gehangen etc, zondag was het in de longeerbak met iemand dr bij die hem aan het longeer touw had. Het ongeluk wat daarna gebeurde had NIEMAND iets aan kunnen doen, het beestje verstapte zich op een randje en is omgeklapt.

Toch lijkt mij dat dingen zoals op tenen gaan staan, kopstoten geven niks temaken heeft met het feit dat ik 'volgens jullie te snel ga' maar puur met het feit dat hij ongewent in mijn persoonlijke ruimte komt en daar totaal geen respect voor heeft..

Sinds ik hem heb is hij veel rustiger geweest, schrikt nog veel maar gaat dan niet aan de race hij springt hooguit naar voren en dan ontspant hij weer omdat ik hem vertel dat het goed is. Hij vertrouwd mij heel erg en is daardoor heel afhankelijk van mij en of ik zeg dat het oke was. Zondag zat ik er op en kon hij ineens niet meer afhankelijk van mij zijn en moest hij op eigen benen staan. Hij moet dus gewoon zekerder van zichzelf worden en ook in zijn eentje langs enge dingen durven te lopen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 12:47

Je hebt in ieder geval een belangrijke stap overgeslagen: je eigen ruimte afbakenen. Hij kan nog zo gezellig zijn, hij mag niet, NOOIT, op schoot komen zitten. Je hebt dus een stuk basisomgang al overgeslagen.
Wat ik verder ook mis in je verhaal is of je hem ook aan dubbele lijnen hebt gehad, in welke mate je hebt gehangen, of hij daarbij ook in beweging is geweest, heb je bij het longeren met zadel ook de beugels los laten bungelen, etc.

Daarnaast vraag ik me af wie je in vredesnaam aan die longe had, want de eerste keer zitten (nou ja, je kont boven het zadel hangen) doe je met iemand die het paard van dichtbij begeleid, en dan laat je het paard eerst weer ontspannen voordat je hem laat aanstappen.

Mijn advies is ook dat je GOEDE begeleiding zoekt bij het zadelmak maken, dat kan iemand uit de NH-hoek zijn of niet, maar wel iemand met ruime ervaring met jonge paarden. Ik ben zelf nu ook bezig met (overnieuw) zadelmak maken van mijn jonge paard en dat doe ik ook onder ervaren begeleiding en met vakkundige helpers, want ik ben niet levensmoe.
Besef ook dat sommige paarden wat later toe zijn aan dit soort werk, het klinkt alsof jouw paard wel eens zo'n exemplaar zou kunnen zijn. Werk eerst op de grond verder aan zijn onzekerheid, bouw zijn zelfvertrouwen eerst op zodat hij niet meer hoeft te schrikken, zodat je niet met vluchtgedrag geconfronteerd wordt op onhandige momenten.

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-11 12:52

Er was iemand bij die haar eigen paarden heeft ingereden die stuk voor stuk hele lieve brave paarden zijn (zowel op de grond als in het zadel). Bij mij op stal zijn er nog 3 mensen die hun paard hebben ingereden en iemand die van een verpest manege paard een heel leuk westernpaard heeft gemaakt.
Bij het longeren heb ik eerst de beugels er af gehaald en later laten bungelen, hier reageerde hij niet op. Ook bij het opstappen bleef hij ontspannen en liet het maar over zich heen komen, het wegstappen ging heel goed maar ineens raakt hij dan in paniek. Hij ziet wel vaker spoken en kan daar heel heftig op reageren.
Ik ben nu aan het rondvragen op stal wie zij er dan bij hadden die hun les gaf en wat hun ervaring daar mee was. Iemand bood al aan omeen keer te komen kijken bij haar les, van diegene heeft ze ook NH lessen gehad en heeft haar begeleid in het omscholen van het paard.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 13:01

EllaBellaah schreef:
Er was iemand bij die haar eigen paarden heeft ingereden die stuk voor stuk hele lieve brave paarden zijn (zowel op de grond als in het zadel). Bij mij op stal zijn er nog 3 mensen die hun paard hebben ingereden en iemand die van een verpest manege paard een heel leuk westernpaard heeft gemaakt.
Bij het longeren heb ik eerst de beugels er af gehaald en later laten bungelen, hier reageerde hij niet op. Ook bij het opstappen bleef hij ontspannen en liet het maar over zich heen komen, het wegstappen ging heel goed maar ineens raakt hij dan in paniek. Hij ziet wel vaker spoken en kan daar heel heftig op reageren.
Ik ben nu aan het rondvragen op stal wie zij er dan bij hadden die hun les gaf en wat hun ervaring daar mee was. Iemand bood al aan omeen keer te komen kijken bij haar les, van diegene heeft ze ook NH lessen gehad en heeft haar begeleid in het omscholen van het paard.

Pas daarvoor op bij angstige paarden, iets over zich heen laten komen is iets anders dan het accepteren. Zorg dat je zeker weet dat hij accepteert voordat je een stap verder gaat.
Persoonlijk zou ik toch eerst werk maken van zijn spoken dan van het erop zitten. Die spoken kunnen je namelijk ook echte ongelukken opleveren (ja, ervaring). Mogelijk weet ik wel iemand die je daarbij kan helpen, pb maar als je interesse hebt.

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-11 21:34

Sinds vanmorgen is Ferro weer mee de wei op en het gaat goed met hem, zijn schaafwonden genezen ontzettend snel, maar hij moet nog anderhalve week rust houden.
Zijn er grondwerk oefeningen die ik met hem kan doen die voor hem niet teveel inspanning kosten?

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 21:39

Ik denk dat je wat te snel bent gegaan en signalen hebt gemist. Met te snel gaan bedoel ik dat je misschien eerst alleen had moeten opstappen, zitten, afstappen, andere kant opstappen, zitten en afstappen en niet direct ook al stappen.

Grondwerk en NH is waarschijnlijk een goede manier voor jou om de signalen van je paard eerder te zien en beter jou en je paard zn grenzen te kunnen zien en deze voor nu te accepteren.

Qua grondwerk kan je nu wel leiden, stoppen en terug en dan ook los, maar ik zou als ik jou was er wel les bij zoeken.