lange teugelen of DLL - waarmee beginnen ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

lange teugelen of DLL - waarmee beginnen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-11 19:23

hoi,

ik wil meer gaan grondwerken met mijn paard. Waar kan ik nu het beste mee beginnen dubbele lange lijnen of lange teugelen ?
En gaat dat wel goed samen ? Ook als je Piet Bakker en Voest wilt toepassen ?

hexodrien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 17:24

Bij het Freestyle systeem doen ze eerst dubbele lijnen en daarna lange teugel. Aan de lange lijnen kun je zowel in menpositie als centrumpositie werken, dus is fijn als je paard het nog moelijk vindt om heel verzameld te draven. daarnaast loop je bij de lange teugel al gelijk heel dicht erop, in het begin is het misschien fijn (en veilig) om wat meer afstand te houden en zijn de dubbele lijnen meer geschikt. lange teugel wordt hier vooral gebruikt bij de wat "moeilijkere"oefeningen als schouderbinnenwaarts. Succes, het is erg leuk om te doen! Van de methode van Piet Bakker ben ik overigens niet op de hoogte.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 20:54

Ik heb beide methodes beoefend en ze sluiten elkaar absoluut niet uit. Wel zijn er enkele verschillen waar je rekening mee moet houden.

Emiel Voest werkt heel erg vanuit het Freestyle principe, lichaamshouding, hulpen via lichaamstaal en zweepgebruik/hulpen zijn niet gewenst. Verder was de methode naar mijn idee meer een voorbereiding voor het jonge/onervaren paard op het (in)rijden. Zeker de basis is daar heel erg op gericht. Even kort gezegd, je leert je paard de hulpen voor stap, draf en galop en ook buiging en stelling komen aan de orde. Dit voer je uit in verschillende posities de men en centrumpositie. Dit hele systeem valt of staat met het juiste gebruik van je lichaam en communicatie op die manier. Dus wat dat betreft zeer leerzaam! Na deze basis wordt er wel verder gegaan op moeilijkere oefeningen en meer verzameling. Echter dit gebeurd nog steeds met de lijnen door de longeersingel en zonder zweepje. Wel loop je dichter bij het paard waardoor de teugelhulpen sterker door komen.

Werken aan de lange teugel volgens de methode van Piet Bakker komt voort uit de klassieke rijkunst zoals die in de Spaanse Rijschool wordt beoefend. Piet heeft er wel een eigen draai aan gegeven, maar de basisprincipes zijn hetzelfde. Deze methode is er heel erg op gericht om je paard op de grond te gymnastiseren en te verbeteren. Al vrij snel komen de zijgangen en verzameling aan bod. En als je verder bent worden alle klassieke oefeningen uitgeoefend. Je loopt dicht naast je paard en stem en zweephulpen zijn een essentieel onderdeel. Het draait dus minder om het juiste gebruik van je lichaamstaal/houding maar veel meer om je paard op een zo licht mogelijke manier toch alles netjes uit te laten voeren. Ik weet niet of je de website van Piet Bakker wel eens bekeken hebt? http://www.rijkunstzondergrenzen.nl daar staat ook een preview van zijn dvd op, die laat al heel duidelijk zien hoe hij te werk gaat.

Nogmaals, het een hoeft het ander niet uit te sluiten. Ik werk al een aantal jaar volgens de methode van Piet Bakker, maar heb vorig jaar ook aan de Freestyle Competitie DLL van Emiel Voest deelgenomen. De benadering is anders, maar het doel komt redelijk overeen, namelijk; op een zo fijn mogelijke manier je paard vanaf de grond gymnastiseren en verbeteren.

hexodrien

Re: lange teugelen of DLL - waarmee beginnen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 22:40

Eline bedankt voor je aanvulling. Ik werk al lange tijd volges het freestyle systeem. Bij het onderdeel lange teugel in het freestyle systeem gebruik je niet de longeersingel met ringen maar heb je rechtstreek contact met de mond. Dit is na oefeningen als het wijken e.d. aan de lange lijnen, schouderbinnenwaarts wordt meestal aan de lange teugel uitgevoerd, het is dus een volgend stapje zegmaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 22:46

Ik werk volgens mijn eigen methode :))
Ik ben sowieso niet echt voor de longeersingel, misschien in het begin maar zonder vind ik toch een stuk makkelijker werken. In het begin veel stappen/draven, gewoon zorgen voor balans, dan langzaamaan wat kunnen verzamelen en naar de zijgangen toe werken, die uiteindelijk weer tot nog verdere verzameling kunnen leiden.

Afbeelding

Ik doe veel zijgangen, om te zorgen dat de pony echt goed los wordt en goed gaat ondertreden/dragen.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 09:39

hexodrien schreef:
Eline bedankt voor je aanvulling. Ik werk al lange tijd volges het freestyle systeem. Bij het onderdeel lange teugel in het freestyle systeem gebruik je niet de longeersingel met ringen maar heb je rechtstreek contact met de mond. Dit is na oefeningen als het wijken e.d. aan de lange lijnen, schouderbinnenwaarts wordt meestal aan de lange teugel uitgevoerd, het is dus een volgend stapje zegmaar.

Oke dat wist ik niet! Ik heb het Emiel altijd met singel zien doen, maar dat zou ook kunnen omdat hij dan in 1 keer even het verschil oid wilde laten zien. Maar dat is dus wel weer een heel ander stukje dan het werken aan de DLL lijkt me.

idefix4

Re: lange teugelen of DLL - waarmee beginnen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 09:42

Ellis organiseert 2 cursusdagen met Piet Bakker. Ga anders daar eens kijken? Volgens mij had ze nog plek op 2 oktober... Op bokt heet ze Nouvel.

hexodrien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 10:47

Eliine schreef:
hexodrien schreef:

Oke dat wist ik niet! Ik heb het Emiel altijd met singel zien doen, maar dat zou ook kunnen omdat hij dan in 1 keer even het verschil oid wilde laten zien. Maar dat is dus wel weer een heel ander stukje dan het werken aan de DLL lijkt me.

Ja het is inderdaad wel anders hoewel het bij hem wel overeenkomt met de manier van werken van de dll, bij de lange teugel maakt ook hij meer gebruik van stemhulpen, staat er dichter op en de teugel kan over de rug wat bij de lange lijnen niet zo makkelijk gaat. Wij hebben dit nu een aantal keren bij de piramidetrainig gedaan als aanvulling op de dll.

@TS:Marion van de klundert heeft ook cursussen voor Dubbele lange lijnen, www.paardenbasis.nl in Achtmaal (in de buurt van Breda) daarnaast komen ook loswerken, grondwerk en evt rijden aan bod, heb zelf zeer positieve ervaringen hiermee.