Dag Tuianti en anderen,
Als laatste bijdrage in deze discussie mijnerzijds,hoop ik wat opmerkingen te mogen plaatsen.
Tuihanti schreef:juist weer vanwege het hygroscopische effect. wat heeft het voor zin om oude, met water verzadigde remvloeistof te vervangen met oude verzadigde remvloeistof? effect: geen .
Ik vind dat je wat overdrijft als je bij een 2 jarige paardenwagen die overdekt gestald staat spreekt over :" met water verzadigde remvloeistof ". Als dit zou kloppen, rijdt 90% van de nederlandse personenauto's met remmen die niet aan de eisen voldoen, laat staan het aantal paarden wagens.
Verder is het zo dat ik beschreef hoe remmen kunnen worden ontlucht en niet hoe remvloeistof te verversen.
Jouw opmerking van inferieure vloeistof vervangen door hetzelfde inferieure middel is dus in dit verband ook niet terecht.
Tuihanti schreef:denk ook niet dat heldere vloeistof "nog wel goed" is, de donkere verkleuring komt van de rubberen leidingen en zegt niets over de hoeveelheid water dat al is opgenomen.
Als deze bewering waarheid zou zijn, houdt dat in dat remslangen niet tegen remvloeistof kunnen en dus op zouden lossen in remvloeistof. Dit is natuurlijk niet zo en daarom wens ik jouw stelling in twijfel te mogen trekken.
De sterkste vervuiling van remvloeistof komt namelijk volgens mij uit de buitenlucht. Bij verreweg de meeste hydraulische remmen staat het reservoir namelijk in open verbinding met de buitenlucht. Verder is het zo dat bij elke rembeweging er omgevingslucht in en uit het remvloeistof-reservoir wordt getransporteerd. In deze lucht zit onder andere stof en vocht. Ook komt er wat slijtage materiaal van de bewegende delen binnen het hydraulische systeem zoals van de remzuigers en remcilinders in de vloeistof.
De opgenomen hoeveelheid water is alleen middels meting vast te stellen, dat ben ik met je eens, maar een mooie heldere vloeistof bevat in mijn beleving geen bovenmatige hoeveelheid water. Ik vind dat goed goed is en daarom huldig ik het standpunt dat toestandsafhankelijk onderhoud hier het beste is.
Bij correctief ben je duidelijk te laat, maar puur preventief lijkt me ook niet nodig.
Als slot opmerking stel ik me de vraag :" Waar praten we eigenlijk over"? Een wagen waar op jaarbasis misschien 2000 km mee gereden wordt. Aan de andere kant hoeveel remvloeistof zit er nou eigenlijk in bij een twewieler? Het is zo'n klein beetje dat het dit verhaal eigenlijk helemaal niet waard is en daarmee is het meer een principiele zaak geworden.
Groet
Willem