Ik kan buiten rijden, tot ik een ander paard tegen kom...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

IreneR

Ik kan buiten rijden, tot ik een ander paard tegen kom...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-11 17:09

Hallo,

Deze vraag past misschien beter bij het rubriekje buitenritten,
maar aangezien ik natuurlijk paardrijd, dacht ik het beter hier te plaatsen...

Mijn probleem;
Ik kan alles doen wat ik wil op straat en in de piste,
maar dan wel als er geen andere paarden in de buurt zijn.

Vb;
ik ben een wandeling aan het maken en alles gaat goed,
en dan passeer ik een weide met een paard in.
Mijn paard wil niet meer vooruit, gaat achteruit, links rechts, begint te trappelen,
luistert niet meer naar de teugels. Af en toe komt er zelf gesteiger bij.
Ik kan er wel afspringen en dan doe ik mijn grondwerk tot hij luistert, maar ik kan dit toch niet blijven doen?

Iemand tips? Iets dat ik kan doen als ik op mijn paard zit, zodat hij gaat luisteren en mij belangrijker gaat vinden dan dat paard in de weide?

Hij hoeft niet superbraaf te zijn , maar het zou fijn zijn om te kunnen vertekken op wandeling zonder te weten dat je, zodra je een paard nadert, je paard af moet...

Irene

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 17:58

Wachten, blijf maar net zo lang staan tot hij zich gaat vervelen en door wil lopen. Ik heb het idee dat hij je gewoon een trucje heeft geleerd.

EDIT: dit kan 5 minuten duren, of een half uur, of 2 uur, maar uiteindelijk is het de simpelste manier en het werkt echt, als je maar geduld hebt.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 21:10

M.a.w. zodra er een ander paard in beeld komt wil jouw paard zich daarbij aansluiten. Jij bent kennelijk niet belangrijk genoeg om als kuddevervanger te voldoen. Ik heb dat hier met mijn jonkie, maar daar ben ik simpelweg heel streng op. Naar andere paarden gillen, met ze meelopen/opgewonden doen of op wat voor manier ook contact zoeken is verboden. Doet hij het wel dan gaat hij aan het werk. Halthouden, achterwaarts, tempo bepalen en aandacht weer 100% bij mij hebben. Nu is hij nog niet onder het zadel, maar met rijden straks wil ik dit soort dingen al helemaal niet hebben.

Als jij dus moet gaan grondwerken op dit soort momenten dan heb je dat nu nog nodig. Al kan het zijn dat als je ook buiten tijdens het rijden meer aan het werk gaat met je paard dat dit een stuk minder wordt.

IreneR

Re: Ik kan buiten rijden, tot ik een ander paard tegen kom...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-11 23:07

Ik ben daarnet weer eens langs een paard gepasseerd, en toen heb ik dat geprobeerd en dat helpt inderdaad.
Zodra hij roept/begint te trappelen extra aandacht vragen ed.
Maar dat was wel met een paard op 50m afstand.

Nu hopen dat het lukt bij paarden die vlakbij staan,
Het probleem daarbij is dat ik er al snel afspring aangezien ik wat schrik heb dat hij te dichtbij zal komen en ik hem al helemaal niet meer kan sturen.

Maar proberen kan geen kwaad natuurlijk.
Ik hoop dus dat het gaat lukken.

Iedereen alvast bedankt voor de tips, en anderen mogen ze nog steeds laten weten!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 12:10

Als je je paard niet meer vooruit krijgt is hij dus niet meer goed aan je beenhulpen.

Zorg er dus voor dat dit wel zo blijft. Maar vraag dan ook links, rechts, halthouden, achterwaarts etc. en dán weer een keertje wegstappen.

Wat voor grondwerkoefeningen doe je met hem? Kun je diezelfde oefeningen niet ook er op doen?

IreneR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-11 18:39

benen geven heb ik eigenlijk nog nooit gedaan, is eerder met zit;
dus naar voren leunen en lichtjes uit zadel is vooruitgaan en/of versnellen.
grondwerk dat ik doe op dat moment is achteruit gaan, op afstand laten staan en aandacht vragen (vooral deze oefening helpt), heupen laten wijken enz...

Vandaag ben ik langs een kleine kudde paarden geweest en het is me gelukt door klein cirkeltjes te doen tot hij stilstond, dan stelling vragen en laten stilstaan tot hij rustig is en dan verder gaan . Heeft wel min geduurd maar ben er niet afgemoeten, nu hoop ik wel dat dit zal verminderen in tijd...

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 08:46

NA --- > NH

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 09:19

Je paard is een klever. In het Engels heet dat Buddy Sour. Wat je hebt gedaan (cirkeltjes laten lopen) is in principe wel de juiste oplossing.

Maak het ongewenste gedrag moeilijk en het gewenste gedrag makkelijk. Op het moment dat hij ergens naartoe trekt (of dat nu het hek van de bak is, of een ander paard) dan zet je hem aan het werk. Daarna rij je er bij vandaan en laat je hem rusten. Paard gaat associeren: ik wil naar het hek of de stal of dat andere paard, maar dat betekend hard werken. En als ik erbij vandaan ga, dan krijg ik rust.

Zie:

http://www.youtube.com/watch?v=ORd_DX_f ... re=related

danique00

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 09:34

Misschien even belangrijk om te weten dat het hier om een hengst gaat. Tenminste dat lees ik net in haar profiel dus neem aan dat het over dat paard gaat ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 09:41

Geslacht maakt in dat geval niets uit. Paard is een kuddedier. Als jij alleen met hem onderweg bent en hij ziet andere paarden, en hij voelt zich niet veilig bij jouw, dan wil hij naar de andere paarden toe.

En alleen met zit werken...tja, bij het trainen van paarden moet je wel een overtreffende trap hebben als hij op aanwijzingen niet reageert. Als jij een aanwijzing geeft en jij kunt een aanwijzing niet versterken als de eerste aanwijzing niet opgevolgt wordt, dan creeer je ruis en leer je je paard dat hij je niet serieus hoeft te nemen.

Natural rijden of Natural Horsemanship heeft een credo: zo zacht als het kan, zo hard als het moet. Dus krijg je geen reactie op je zit, dan gebruik in hemelsnaam je benen, of in het ergste geval een zweep of uiteinde van je leadrope of zweep.

Je zegt dat je Natuurlijk paardrijdt. Wat houdt dat in jouw ogen in? Ook bij Natural Horsemanship gebruik je je benen als hij op zit niet reageert.

Dus bij een buitenrit, gaat je paard in de staak, of wil hij ergens niet aan voorbij, dan zet hem aan het werk. Hard aan het werk. Hou zijn aandacht bij jouw en niet dat waar hij van geschrokken is of waar hij naartoe wil. Gebruik je benen, hou zijn voeten in beweging.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 14:58

misschien handig om erbij te zetten hoe lang die het al doet.... en hoe is ie met zijn eigen kudde/maatjes?
krijg je hem moeilijk uit de wei ?

maar klinkt als een plak paard zoals ik ze noem, deze hechten zich enorm aan andere hoeven geen paarden te zijn ook mens of hond voldoet vaak als tijdelijk maatje. deze paarden hebben veel moeite met alleen zijn en worden dan vaak onzeker, daardoor gaan ze ongeduldig reageren (geen rekening houden met jou)of soms slaat het door tot erg hard gillen en zweten, ik zou oefeningen gaan doen samen met je paard die: zijn vertrouwen terug geeft en jou je leiderschap. b.v een politie cursus waar je oefeningen doet langs rook over zeiltjes heen enz.... Ik weet dat ze hier in Arnhem bij stal Mansour het een en ander doen , ook op gebied van NH.
maar je zegt dat je natuurlijk rijd, ook daar is leider schap heel belangrijk als ik me niet vergis. Hou het veilig!!!

DaisyE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 20:41

Je paard gewoon geruststellen, zeker niet te hevig gaan tegentrekken.
Gewoon wachten tot hij kalmeert en weer verder gaat.
Door er geen aandacht aan te geven, zal hij dit afleren.

floor191196

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 11:09

Het is moeilijk, maar probeer er van te voren niet aan te denken. Dat voelt hij natuurlijk aan en gaat hij zich zenuwachtig maken. Succes! :)

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 11:16

Eens met zo zacht als kan, zo hard als moet. Vlgs mij heeft je paard gewoon succes, door bij een ander paard te gaan grondwerken krijgt hij wat hij wil, hij blijft bij dat paard in de buurt.
Ideaal dus!
Als je al afstapt meenemen en verder negeren, een ander paard is totaal geen reden om ontzettend veel aandacht te krijgen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 11:19

Als hij wil blijven staan dat laat je hem gewoon staan maar laat je hem wel ter plaatse allerlei opdrachten uitvoeren. Vergt wat creativiteit, maar begin met wijken voor druk, links en rechts in buigen, naar beneden, voorhand wenden, achterhand. Dus net doen alsof het jouw idee is om daar te stoppen, want je wilde toch ineens wat oefeningen doen. ;) Je kan ook een beetje gaan "poetsen" met je hand of stick, beetje harder als normaal, zodat het net vervelend aanvoelt. Een beetje plagen dus. Als je paard weer gaat lopen dan is weer zijn idee ook jouw idee! Wat een goed paard is het dan toch!! ;) Succes! Ben benieuwd of je het zo kan oplossen.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 11:22

Vaak herhalen en dan belonen door grazen of een koekje, ik had dit probleem ook heel erg, is nu helemaal weg.