[AR] Waarop letten bij aanschaf kar?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Silence

Waarop letten bij aanschaf kar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-11 16:28

Hallo Bokkers,

Nadat ik begin dit jaar kennis heb gemaakt met het mennen wil ik dit graag met Jimmy gaan oppakken.
Daarom ben ik me aan het orienteren op onze eerste (2e hands) kar.

Hebben jullie tips waar ik het beste op moet letten?

Alvast bedankt.

shetlander20

Re: Waarop letten bij aanschaf kar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 21:10

Wat wil je er mee gaan doen?? recreatie mee rijden? wedstrijden rijden? wat voorn wedstrijden?? Als je dat weet kan je ook beter naar de juiste kar opzoek gaan.
Waar je sowieso op moet letten is dat de verhouding wel klopt met de grote van de pony/paard.
En dan ook of de voorwielen (het schamel) onder door kan draaien. (bij een vierwielige wagen)

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-11 21:10

Het is voor puur recreatief gebruik.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 21:17

Als je de zoekfunctie even gebruikt, kom je heel veel bruikbare topics tegen ;)
Daarnaast is het nooit verkeerd om een persoon met verstand van menwagens mee te nemen, als je gaat kijken bij een potentiele wagen......

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 21:26

Tja, het is net wat je zoekt.. er zijn zoveel wagens te koop!
Ben je bereid zelf er nog wat aan op te knappen (bv nieuwe kussens/ bekleding, of verfje erover)? Dan heb je alweer meer keus.
Hoeveel mensen moeten erop kunnen?
Wat voor wegen ga je rijden? Alleen in de bak kan wel met een concourswagentje, als je ook de weg op gaat zou ik een recreatiewagen zoeken of een marathonwagen. Die zijn wat steviger en hebben een lager zwaartepunt (kiepen dus niet makkelijk om als je een keer een stoeprand of schuive dijk zou tegen komen).
Als je ook wedstrijden wilt rijden is een speciaal bokkussen (zo'n stoeltje voor de menner) erg fijn. Voor recreatief rijden is een gewoon bankje goed genoeg.
Verder: wielen goed, lamoen niet verbogen en lang en breed genoeg (opmeten; breedtste deel en smalste deel)?
(Op fjordenwereld staat een aardige vierwielige wagen te koop.)

Hier op bokt staat er inderdaad al veel over geschreven.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-11 21:27

Bedankt, ben me nu inderdaad aan het orienteren.

We komen er niet mee in de bak. Zal de verharde weg, zandpaden en bospaden zijn.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 21:53

Moet je toch wel aardig stevige & stabiele wagen hebben. Zeker als je ook in draf evt galop wilt (over zandpaden & in het bos).
Het is handig gewoon eens naar een wedstrijd te gaan om te kijken hoe het er allemaal uitziet, even een keer bij een stalhouderij wat vragen en bekijken en bij verschillende wagen-aanbieders. Veel advertenties van marktplaats bestuderen (doe je waarschijnlijk nu toch al) en prijzen vergelijken.
Mijn advies: ga voor een goede degelijke 2e handse en laat het niet op 100 of 200 Euro 'stuk' lopen. Een wagen moet veilig en stevig zijn of je er nu recreatief mee rijdt of er wedstrijden mee doet. En ga voor functioneel ipv direct 'mooi'. Natuurlijk heb je het het liefst allemaal, maar het moet vooral werken. Je wilt geen gebroken assen, lamoenen die niet goed vastzitten of te nauw zijn, slagen in wielen of enorm gerammel.
En als je iemand kent die je mee kunt nemen of je kan helpen: zeker doen!
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 08-09-11 21:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-11 21:55

:j ik heb nu contact met een menstal hier uit de buurt die ermee willen helpen.
Dus dat is wel heel fijn.