Ik heb nu zo'n maand m'n eigen pony. Ze was zadelmak, en wat ingereden, maar nog niet echt doorgereden.
Stoppen en weer vertrekken, ook aandraven... Dat snapt ze! Maar als ik mijn been aanleg om bijvoorbeeld opzij te stappen snapt ze er niets meer van! Ze wil dan sneller, waarop ik haar terugneem en de hulp opnieuw geef. Nuja, als ze het niet snapt en ik doe vervelend... tja, dan krijg je een protesterend paard!
Dat wil ik gewoon vermijden.
Graag los ik dit dan ook op vanop de grond.
Alleen... dat loopt niet goed!
Bij het leiden wil ze me steeds voorbij, ik hou haar dan rustig in en laat haar wat passen achteruit stappen. Dit doen we nu al sinds ik haar heb. Toch blijft ze niet achter.
(soms vraag ik me af of dit komt omdat ze voor de kar beleerd is geweest? Dat ze het gewend is 'voorop' te gaan?)
Haar opzij laten gaan voor druk, is een drama. Ik leg mijn hand achter haar schouder, tegen haar ribben, en probeer er met vier fases van druk beweging in te krijgen. Maar bij de laatste fase hang ik dus met mijn volle gewicht tegen haar, waarop ze lekker terugduwt...
Mijn idee is dat ze geen respect voor mij heeft.
Ik merk wel dat, als er bijvoorbeeld iets 'engs' is, ze me (aan de hand) wel vertrouwt: als ik haar aanmoedig om te gaan kijken of het te touchen, doet ze dat wel!
Wie heeft tips om me te helpen?
Mijn instructrice zegt immers gewoon dat als ze niet opzij gaat (edit:) tijdens het rijden, ik maar een schopje of een tik met de zweep tegen haar kont moet geven. Bij een paard dat het snapt, maar weigert, oke. Maar ik heb echt het idee dat ze het niet snapt...
Groetjes!