Al een langere tijd ben ik bezig met vrijheidsdressuur met mijn beessie.
Nou vind ik het uitschachten tijdens het werk niet zo'n ontzettende ramp, zolang hij geconcentreerd blijft en niet over mij heen loopt.
Maar waar meneer de laatste tijd ontzettende last van heeft is dat hij zo opgewonden raakt, dat hij zijn oefeningen niet meer beheerst kan doen en dan maar gaat gillen en boos wordt, want hij wil toch wel dat ik hem beloon, aangezien hij het wel probeerd.
Ik negeer dit gedrag, voor zolang dat gaat.
Heb al vaker geprobeerd eventjes weer een rondje met hem te lopen en hem weer te laten inschachten en toch ontspannen te zijn en vervolgens weer verder te gaan.. Dit gaat dan ook wel redelijk en dan reageerd die wel weer voor eventjes.
Maar na 1 of 2 oefeningen is het weer zover.
Soms gaat het zelfs zover dat hij het allemaal niet meer in zijn hoofd snapt, dat die maar op zijn achterbenen gaat staan, dit terwijl ik gewoon dezelfde oefeningen van hem vraag die hij al beheerst.
Ben juist omdat hij uit zichzelf op zijn achterbenen komt (wat overigens niet tegen mij bedoeld is) het steigeren niet verder op commando gaan zetten, juist omdat ik dan weet dat hij dit als uitweg gaat zien en elke keer als hij het niet snapt op zijn achterbenen gaat.
Alwin heeft echt wel respect voor me, en dit toont die ook echt.. Maar het lijkt soms wel doordat hij zo opgewonden is zo vast te zitten in zijn hoofd dat hij bang en onzeker wordt.. Waar geen aanleiding toe is.
We vinden het samen gewoon echt super om bezig te zijn met het vrijheidsdresuren, maar ik wil niet dat het voor hem er alleen maar om draait dat die opgewonden wordt.
Tevens heb ik dit topic net gelezen en ga ik dit eens proberen;
xyzutu2 @ [GVL] Vrijheidsdressuur/grondwerk... rondslingerende slurfjes
Maar als hij inschacht lijkt het mij dat die nog net zo opgewonden is.
Weet iemand een tip of een kleine oplossing hiervoor?
Liefs Gaby & Alwin