Probleem met longeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Solanos

Probleem met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-11 16:02

Ik zit met een klein probleem. Op dit moment revalideert mijn paard. Er is helaas 'kissing spines' geconstateerd. Dat is eigenlijk een groot probleem, maar daarover gaat het dan ook niet ;-). Ik ben nu bezig om zijn rugspieren te versterken dmv longeren. Dat gaat goed en hij gebruikt zijn rug inmiddels al veel beter.
Maar als hij in de linkergalop zit, brengt hij zijn hoofd erg naar buiten. Hij sleurt me soms alle kanten in. Daar ik geen bak tot mijn beschikking heb, longeer ik in de wei, dus hij heeft alle ruimte.
Hebben jullie tips voor me op dit goed op te kunnen lossen? Hij doet dit trouwens in de rechtergalop niet.

Overigens vind ik het ook prettig als jullie oefeningen delen met me. Ik ken niet zoveel oefeningen meer die ik kan gebruiken ;-). Ter info..ik gebruik regelmatig de pessoateugel.

Groetjes Max.

zigoteau

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 16:05

Als je niet wilt, dat je paard teveel trekt aan de longe, kun je de longeerlijn door het bit halen en aan de longeersingel vastmaken. /3

Solanos

Re: Probleem met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-11 16:08

Hoi Zigoteau,
Zou je me willen uitleggen hoe precies? Via de binnenbitring naar de singel (buik)?

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 16:09

Je kunt met een dubbele longe wat meer controle uitoefenen op 'zijn lijf'.
En daarmee dus wat meer die achterhand begrenzen en die voorhand meenemen.
Dat vergt wel een paar lessen, want het valt niet mee al die lijnen :)

Carmy81

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 16:11

Je kunt ook de stelling naar binnen verbeteren door het longeertouw over het hoofd te doen.
Ik leg uit:
Je haalt de longeerlijn door de binnenste bitring over het hoofd naar de buitenkant dus en daar klik je hem van aan de buitenste bitring. Daarmee vraag het het hoofd naar binnen.

rina

Hoeveel respect heeft hij voor lint/draad/omheining? Je zou nl in je wei met prikpalen en lint een stukje kunnen afzetten als soort longeercirkel. Dat helpt in ieder geval tegen zijn weglopen op de linkerkant.

Wat ik veel met mijn merrie doet (geen KS maar 1 wervel met wat weinig ruimte) is longeren met een chambon. Daarmee komt ze door de laag en neus eruit werking echt helemaal los in de rug. Veel meer nog dan met Pessoa, maar moet erbij zeggen ze is een beetje een opkrultiepje ;) Ik laat haar veel overgangen maken, veel schakelen (dus langzame gang en weer snellere gang) Volte sluiten en weer openen. En ik heb het nu al even niet meer gedaan, maar laat dr ook vaak caveletti's lopen.

Anoniem

zigoteau schreef:
Als je niet wilt, dat je paard teveel trekt aan de longe, kun je de longeerlijn door het bit halen en aan de longeersingel vastmaken. /3

Ja, maar dan wel even stabiliseren met een lijntje aan de buitenkant zodat je dat paard niet in een kronkel trekt.

Carmy81

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 16:12

Lovely schreef:
zigoteau schreef:

Ja, maar dan wel even stabiliseren met een lijntje aan de buitenkant zodat je dat paard niet in een kronkel trekt.

Juist, vandaar ook mijn suggestie over het hoofd....

Solanos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-11 16:18

Camry91: dat is een goede tip! Ga ik vanavond direct uitproberen, dank je!
Rina: daar heeft hij wel respect voor. Wellicht een goed idee om prikpaaltjes te gaan halen. Wat ik wel fijn vind van een pessoa, is dat het ook van achteren drijft. En veel overgangen doe ik ook. En ik moet zeggen, binnen enkele weken loopt hij al veel beter.

Carmy81

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 16:20

You're welcome, mijn paardje heeft er ook last van, rechtsom... vandaar !!

Solanos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-11 16:22

Thanx allen. Ik ga aan de slag, als het niet lukt, horen jullie me weer ;-)
Meer oefeningentips zijn altijd welkom! Ook eventueel gericht op paarden met kissing spines.

Carmy81

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 16:27

Solanos schreef:
Thanx allen. Ik ga aan de slag, als het niet lukt, horen jullie me weer ;-)
Meer oefeningentips zijn altijd welkom! Ook eventueel gericht op paarden met kissing spines.

Ik heb zelf een paard wat de rug moeilijk loslaat.
Train met de longeerhulp van MasterHorses. Je hebt geen singel nodig welke eventueel kan knellen op de rug.
Zo een vreselijk simpel concept, maar o zo fantastisch voor mijn paardje.

Solanos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-11 16:30

Ik heb het even opgezocht en het ziet er inderdaad heel gemakkelijk uit. MAar ik zie nog niet direct de voordelen tov een pessoa. Hoe doel ervan is hetzelfde, of zie ik dat verkeerd.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 16:31

RT-P -> GVL

XxDiantaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 16:33

Tip: Gebruik een pessoa! Die zorgen ervoor dat hij of zij zijn achterbenen gebruikt. En het zorgt ook voor buiging. En lekker veel overgangen: Beging bijv. In de stap: Middenstap en een keer halthouden of gewoon heel langzaam stappen. In de draf: overgangen middendraf, bijna tot stap of stukje stap en na 5 tellen weer weg draven. In de galop: Kan je ook veruimen, maar dan moet ie wel de ruimte hebben zodat ie niet kan uitglijden, ook kan je weer langzamer gaan of naar de draf 5 tellen draven en weer aanspringen.

Ik heb ook van iemand geleerd dat als je de zweep naar de zijn voorbenen wijst gaat ie langzamer en als je hem bij zijn achterbenen wijst gaat ie harder ( of het was andersom) Ook hou ik de longeerlijn vast als een teugel. Ik maak ook 5 korte kneepjes op de longeerlijn en daarna laat ik hem weer even ontspannen. Ook leuk om te oefenen is zonder touw longeren. Maar dan heb je wel een goeie omheining nodig.

XxDiantaaa (11 jaar)

Solanos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-11 16:34

Diantaa, dank je voor je uitleg..ik doe het al zowat hetzelfde ;-)

Carmy81

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 16:35

Solanos schreef:
Ik heb het even opgezocht en het ziet er inderdaad heel gemakkelijk uit. MAar ik zie nog niet direct de voordelen tov een pessoa. Hoe doel ervan is hetzelfde, of zie ik dat verkeerd.

Oh sorry ik had niet gezien dat je al met een pessoa longeert. :S
Dacht met longeersingel. Dan heb ik niks gezegd, pessoa is prima namelijk.

Solanos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-11 22:20

Carmy81: supertip! Het werkte perfect! Ik heb eigenlijk geen idee hoe het werkt, want de longeerlijn stond niet strak, dus de werking ervan was nul. Maar...het werkte! yes! Thanx!

Carmy81

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 09:05

:) Wat ontzettend leuk om te horen !!! :)
Fijn dat we elkaar kunnen helpen hier op bokt.