Verder galop aanleren draver

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

1Boefje

Verder galop aanleren draver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-11 21:23

Hallo,

Ik heb een vraagje. Mijn draver galopeerd al netjes in een kleine volte, links en rechtsom. Probeer je echter op de hoefslag in galop te komen dan doet hij 3 passen galop en direct op het rechte stuk valt hij terug in draf.
Hoe nu verder?

Alvast bedankt _/-\o_

CarinaR

Re: Verder galop aanleren draver

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 21:49

Ga je dat nou echt vragen? Niet rot bedoelt hoor.
Je bent al hartstikke ver. Steeds stukje verder galoperen en geduld is een schone zaak.

SanneRb

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 22:12

CarinaR schreef:
Je bent al hartstikke ver. Steeds stukje verder galoperen en geduld is een schone zaak.

inderdaad voor een draver is dat toch best knap??

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 09:35

je doet alsof ze gehandicapt zijn := soms zijn het net normale paarden. Dus: trainen, trainen en les nemen als je zelf niet verder komt.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 09:37

WendyBZ schreef:
je doet alsof ze gehandicapt zijn := soms zijn het net normale paarden.
:D

Heel veel tijd en geduld, veel oefenen eventueel met ondersteuning van een instructrice.

apache1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 09:40

hallo,
je kan de volte steeds groter maken in de galop,rechte stukken kan wel even tijd kosten,reken er maar op bij intensieve training dat het nog 1 of 2 jaar kan duren eer dat hij rechte stukken blijft galopperen,gewoon een steeds grotere volte galopperen en ook op het midden ebe grote volte.die van mij galoppeert makkelijker linksom dan rechtsom,ben nu 10 maanden bezig,en nog steeds valt hij er snel uit,zweepje er bij houden helpt ook wel.ik hoop dat je er wat aan hebt.groetjes :)

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 09:46

wat voor de ene goed werkt hoeft niet voor elke draver te werken. Daar komt bij dat wij niet kunnen zien hoe je draver loopt. Wat is netjes in jouw ogen? Is dat hetzelfde als wat ik een nette galop vind? Mijn merrie kan heel rustig galopperen in de bak, maar dan gaan we wel viertakt. Wil ik dat ze in een nette drietakt gaat, dan gaan we een stuk harder.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-11 12:51

Hij wordt getraind door een dressuur/springruitertje van 16. Ze rijdt al 10 jaar bij dezelfde manege. Ze vind het prachtig om met Cisco te mogen trainen. Van mij hoeft het niet. Beestje is ergens 15 of iets ouder. In galop kreeg ze hem de eerste keer training al. Nu is hij inmiddels 10x mee gegaan in een privéles en een week op kamp en nu willen we gewoon weten wat de volgende stap is. Hij weet inmiddels al precies dat galop verwacht wordt en wordt als een idioot beloond :j Spring je aan in de hoefslag, dan stopt hij direct weer kort na de bocht.
Doortrainen lijkt me nogal logisch, niet.?Ik verwacht echt niet dat hij het vanavond opeens allemaal kan.
Zal ik het anders eens filmen? is dat een beter idee?
Het lijkt me gewoon dat als je altijd maar die kleine voltes blijft oefenen ook geen verbetering/vooruitgang boekt.
Longeerlijn is nog een optie, maar ook dat zijn rondjes, grotere voltes is misschien wel een goed idee.
Ik zal ze ook aansporen om het in het bos te proberen. We zijn echter bang dat hij zijn snelle draf verliest en voortaan altijd in galop zal springen.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 12:57

CarinaR schreef:

Dat wou ik ook zeggen, geduld is een schone zaak. Het heeft mijzelf een half jaartje gekost om hem ervan te overtuigen dat hij echt wel mag galopperen, van toen ik een draver had, dat dan gewoon lekker los in de buitenbak toen hij dat goed kon ben ik er pas erop gaan zitten om onder het zadel in galop te gaan en te oefenen. tot die tijd had ik alleen maar gedraaft en gestapt. Want het is echt moeilijk voor ze.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 25-08-11 12:59, in het totaal 1 keer bewerkt

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 12:57

hij galoppeert nu onder het zadel op een kleine volte? Klinkt alsof jou draver een beetje "pleinvrees" heeft :)
Ik zou beginnen met de volte te verplaatsen zodat je meer "overlap" hebt met de hoefslag uitbreiden naar een grote volte en langzaam verder "eieren" rijden door telkens een pas langer op de hoefslag te blijven.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 23:32

1Boefje schreef:
We zijn echter bang dat hij zijn snelle draf verliest en voortaan altijd in galop zal springen.
Hier hoef je je geen zorgen over te maken hoor. Mijn dravertje wist dondersgoed wanneer ze voluit in draf mocht, of wanneer ze moest galopperen. Het is maar net hoe je het aanleert.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 11:20

petitparis schreef:
hij galoppeert nu onder het zadel op een kleine volte? Klinkt alsof jou draver een beetje "pleinvrees" heeft :)
Ik zou beginnen met de volte te verplaatsen zodat je meer "overlap" hebt met de hoefslag uitbreiden naar een grote volte en langzaam verder "eieren" rijden door telkens een pas langer op de hoefslag te blijven.

Klinkt eerder als een gewoonte die er in geslopen is. Waarschijnlijk is m aangeleerd aan te springen op de volte...
Nogmaals, geduld is een schone zaak.
Volte steeds verder uitbreiden en daag m uit steeds wat verder te gaan des noods dmv een balkje op de grond.
Over t algemeen hebben dravers een ongelooflijke will to please en zal hij echt zn best doen.

Over die draf hoef je geen zorgen te maken... Mijn andere/vorige draver kan goed galoperen maar ook lekker hard draven.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-11 13:07

Ik heb gisteren de galopjes rechts en linksom gefilmd. Nog even uitzoeken hoe ik die op het www zet.
Anders probleem is springen, als hij iets wordt tegen gehouden dan maakt hij een vlakke platte sprong. Maar dat ligt aan het ruitertje.
Fototjes met mn nieuwe cybershot lukt niet zo goed in beweging. Volgende keer pak ik mijn oude fototoestel voor mooie kiekjes van de sprong. Aan de teugel rijden gaat ook al stukken beter! Hij zit alleen enorm vast, ik ben dus blij als de chiropractie is geweest. Schijnt heel veel te helpen bij dravers!

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 16:59

Niet alleen bij dravers hoor, ieder dier heeft daar baat/baad (wat is t) bij.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-11 19:17

baat....... ;-)

Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 23:58

Ik snap niet dat je hier deze vraag neerzet. De mensen hier kennen het paard niet. Je schrijft dat de rijdster les heeft. Dan kan je het beter aan de instructie vragen. Die ziet hoe je paard loopt en op dingen reageert.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-11 21:00

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 21:08

Nouja, de vraag die je stelt heb ik ook zo mijn vraagtekens bij. Alsof er ergens een knopje moet zitten om de volgende fase in te gaan :+

Ik vind dit overigens verre van een nette galop. Rommelig, vanuit draf erin vallen, viertakt en heel veel onrust.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 21:17

Toch wel een beetje geschrokken van de filmpjes. Voor je die galop uit gaat bouwen moet er echt eerst wat meer rust in komen hoor, dit is amper galopperen, dit is rennen.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-11 21:17

Laat ik de vraag dan anders stellen met een voorbeeld. Stel je leert een pup zindelijk maken. In eerste instantie neem je hem direct mee naar buiten zodra hij plast. Na 10x zal hij zelf voor de deur gaan zitten janken en daar zijn plasje doen, daarna ben je net op tijd en doe je de deur open. Vervolgens zal hij direct buiten gaan plassen, niet op het gras. De kunst is dan om je pup snel en vlotjes mee naar het gras nemen vóór hij gaat zitten plassen. Na een tijdje zal hij zelf zijn plas op gaan houden en netjes mee uit gaan op het gras.
Nu overstappen op de draver.
Hij springt in galop (je neemt de pup naar buiten zodra hij plast) na een aantal keren springt hij zeker in galop (pup plast voor de deur) hoe zorg ik er nu voor zodat de pup op het gras gaan plassen.
Snap je?
Ik zoek niet een knopje, ik zoek de juiste weg/methode/training/de volgende stap.
of moet ze rondjes blijven rondrijden tot het paard 25 is? Of net zoals boven, altijd maar met de pup die plast naar de deur leuren??
Ik begrijp niet wat er zo moeilijk is aan mijn vraag.
Wat zou jij zeggen dan als instructrice als Maaike nu bij jou zou lessen met mijn Cisco? En dan niet: "blijven oefenen" even een sprongetje vooruit.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 21:20

Ik denk dat je wel even het verschil moet zien tussen aanspringen in galop en aanrennen. Wat jouw paard op dit moment doet is niet aanspringen, hij rent aan. Staartje erop en gaan. Er zit echt geen rust in, naar wat ik zo zie op dit filmpje. Daar zou ik eerst aan gaan werken. Laat hem vanuit een rustige draf aanspringen, en bouw dan de stukjes galop uit. Dit rondrennen op een volte heeft echt heel weinig nut.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 21:20

Ik zie een paard wat ongelooflijk zn best doet om niet onderuit te gaan, vooral bij 2e filmpje.
Ik ben erg benieuwd hoe draf en stap eruit ziet bij deze combinatie.
Galop is echt nog een stap te ver.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 21:23

1Boefje schreef:
Ik zoek niet een knopje, ik zoek de juiste weg/methode/training/de volgende stap.
of moet ze rondjes blijven rondrijden tot het paard 25 is?

Zo rond blijven rijden moet je vooral doen als je geen stap verder wil komen. Het is overhaast, druk en gewoon geen pretje om naar te kijken :n Ik verwacht ook niet dat het verbeterd op deze manier. Mijn advies: les. Heel simpel. Omdat je zelf aangeeft niet te weten hoe verder te gaan. Terug naar de dressuurbasis, dus eerst rustig in stap en draf en het werk, en dan vanuit een rustige draf aanspringen en niet erin laten vallen en dan duwen om hem erin te houden :n

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 21:28

Het ziet er wel heel gehaast uit, en je paard valt elke keer terug in draf.
Je paard heeft nog helemaal geen balans dus de galop is zo heel moeilijk voor hem.

Hoe gaat het dan met stappen en draven, heb je daar wel de rust en controle met het rijden?

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-11 21:30

Ik kan zijn andere gangen wel filmen.

(Geef hem wat credit, op de manege lopen ze hem gewoon af te zeiken. Beestje wil dolgraag werken voor je! Ze kijken allemaal zo min op dravers!)

Dit is gefilmd na een uur dressuur. Aan de teugel rijden, stelling vragen, figuren rijden. Voor hem is het allemaal nieuw. De bak was ontzettend zwaar los zand.
De les ervoor was tijdens het hevige onweer wat Pukkelpop heeft getroffen, toen was het 10x zo erg, hij is gewoon heel erg nerveus in maneges.
Ik zal zijn galop eens filmen in de weide, dan lach je je rot met de verschillen!
We werken zeker verder aan de basis :o
Geloof me, hij heeft echt heel veel bijgeleerd. Ik verwacht ook beterschap na de chiropractie. Zijn nek zit helemaal vast.