[AR] Mijn haf voor de kar beleerd (fotoreportage)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

horses1990

Mijn haf voor de kar beleerd (fotoreportage)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-11 14:00

Mijn haflinger van 14 jaar zijn we voor de kar gaan beleren, ze pakte alles super snel op en ze is zo ontzettend braaf! <3

Eerst een dag met alleen het tuig om. Sturen, stappen, draven, remmen alles ging prima!

Afbeelding

Daarna toch maar eerst de band en daarna een palet erachter gezet. In het begin was ze echt super angstig voor de pallet, maar na een rondje stappen ging het prima! Paar dagen geoefend...

Afbeelding

En ja dan wordt het toch tijd om de kar erachter te zetten :D... dit vond ze toch minder eng dan de pallet. Terwijl we de kar erachter zetten stond ze gewoon te doezelen haha :')

Afbeelding

Ik ben echt super trots op haar!!! <3 Super Haf <3

xSCWx

Re: Mijn haf voor de kar beleerd (fotoreportage)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 14:45

Super!

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 14:50

Wauw dat is snel en makkelijk gegaan!
Met die pallet is een goed idee...ga ik ook eens doen.
Die van mij loopt goed met dubbele lijnen en ik heb er al eens een autoband aan gehangen...dat ging ook.
Heb je nog nooit voor gehad dat ze der plots vandoor gaat in volle paniek? Dat doet de mijn al eens, of als ze terug naar de andere paarden wil :+
Hierdoor vertrouw ik haar dus niet meer, onder het zadel kan ik ze dan terug nemen maar met de touwen in mijn handen moet ik lossen ;( en gaat ze der vandoor

horses1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-11 14:55

Hoii,

Nee ik heb nog niet gehad dat ze ervandoor schoot. Wel dat ze even in paniek raakte...toen ging ze even op haar achterbenen staan (was met de pallet erachter), maar is 1 x gebeurt. Ze vind het eng als we stil staan en weer moeten gaan lopen dat er dan weer even druk op komt, maar als ze eenmaal loopt gaat het prima. Ze wil wel alleen maar hard gaan haha dus we blijven gewoon oefenen tot er ook een normale rem op zit, voordat we de weg op gaan. Maar komt wel goed :D <3

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 14:55

@iana waarom moet je dan loslaten? Ja misschien heel cru, maar ik zou gewoon in de ankers gaan en vasthouden.. Dan stoppen ze echt wel hoor, en als ze er vandoor gaat en scherp naar rechts of links draaien?
Ik moet wel zeggen, ik vind aan de lange lijnen sturen moeilijker dan als je op de kar zit. Aan de lange lijnen moet je er goed voor zorgen dat je de leidsels altijd op dezelfde maat houdt, terwijl dat op de kar eigenlijk vanzelf gaat.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 15:24

Tja, ik laat (soms) los omdat ik het gewoon niet meer kan houden...dit is al een paar keer gebeurd, dus ze weet nu dat het kan...dat is het probleem juist. Hierdoor vrees ik dat ze het opnieuw gaat proberen omdat het haar al enkele keren gelukt is.
Het blijft wel meestal bij 1 keer hoor, als ik opnieuw begin .. doet ze het niet meer.
Het is de angst waar ik mee zit, wat als ze dat buiten doet?

Het is voor mij natuurlijk ook nieuw, ik heb nog nooit een koets gestuurd. Waarschijnlijk maak ik me weer zorgen om niks :o

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 20:59

Bij de eerste keren is het erg verstandig om een extra persoon het paard aan een longeerlijn te laten vasthouden. Als je zelf dan toch zou moeten loslaten, heeft iemand anders het paard nog vast.
En denk er ook aan voordat je een pallet of wat dan ook achter je paard knoopt, eerst je paard laten wennen aan strengen tussen de benen. Ook strengen die strak staan, om eht been heen in een lus strak... als een paard dat een beetje gewend is zal er minder paniek zijn als het toch een keer gebeurt. Als een paard dat niet gewend is is de paniek meestal heeeeeel groot.
Je hebt er op de foto's wel netjes strengophouders aan, maar toch zou ik je paard ook leren dat strengen tussen de benen niet eng is.

horses1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-11 21:01

Goede tip! <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 21:11

Ziet er goed uit zeg! Had mijn haflinger ook zo graag voor de kar gewild... Maar dat bleek geen optie te zijn helaas...

horses1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-11 21:15

ohhh de reden vond ik terug in je profiel ;( Veel sterkte ermee! <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 21:20

horses1990 schreef:
ohhh de reden vond ik terug in je profiel ;( Veel sterkte ermee! <3

ow hihi dankje maar dat is de reden niet, dat van voor de kar is al jaren geleden... Ze is gewoon niet geschikt voor voor de kar, met de lijnen kon ik achter haar lopen maar een ander niet... en met de band ging helemaal niet :+ heb mijn droom uiteindelijk maar opgegeven want ik wil geen ongelukken...

horses1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-11 21:41

Ohw oké! Tja het ene paard is het andere paard ook niet he... ik stond er echt van versteld hoe snel ze het oppakte en ze vind het gewoon echt heel leuk! Echt een geluk :D Soms zit het er gewoon niet in, maar is dan wel echt jammer :j

lovesofenzor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 22:13

Zo trots op Sofietje!

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 10:11

Ik verplaats dit topic van AR naar AR-ITP.