[AR] Randem ringsteken, because I can!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sappos

Randem ringsteken, because I can!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-11 21:16

Ik liep al de hele week met het idee van randem rijden in mijn hoofd. Vandaag zou er ringsteken in Blaricum zijn dus hiervoor speciaal de heren in randem gespannen. Van de week even 2x geoefend, ging super goed. Pony's zijn bekend met enkelspan, tweespan en tandem dus randem moest geen probleem zijn :') Had goed over de volgorde van de pony's nagedacht, Femur achterop, de grootste met 1.06 dus prima om de marathonwagen te trekken. Daarna Nelson, 12 cm kleiner en mijn engeltje, snel reageren en gewoon top lopen máár kan níét uit de strengen blijven (tips). Voorop Blaze met 91 cm, jong maar loperig. Nog wat slingeren maar braaf en goed luisteren. Ideaal ingedeeld dacht ik!
Helaas trapte Nelson met zijn voorijzer op de bal van Blaze nog vóór het starten. Blaze was niet kreupel en niet gevoelig dus heb gewoon gereden maar denk dat hij er achteraf toch wat last van heeft gehad. Hij was vrééselijk aan het kloten, in tandem kan ik hem bijtikken maar in randem kom ik er niet bij. Hij wilde alleen maar naast Nelson lopen wat dus niet werkte. De 3e ronde heb ik ze omgespannen tot ik bedacht weet je, ik ga wel tandem rijden. Blaze uit het span gehaald en nog een keertje tandem gereden (en dat ging super!) Qua steken misten we 2 ringen omdat Blaze elke keer onder de ring schuin voor half naast Nelson liep en daar alle aandacht naar ging. Feem was _O_ heel braaf gewoon.
Volgende keer dus gewoon tandem rijden (en over 2 jaar quadrum haha!) en Blaze die publiek en alles nog vreeeeselijk spannend vindt overal mee naartoe slepen *D

Afbeelding

Ja het zijn er écht 3!

Afbeelding

Hier zie je de streng nog

Afbeelding

En hier had Nels m onder zijn been

Afbeelding

Tandem ging een stuk beter!

Afbeelding

Afbeelding

Van de week met oefenen konden ze het gewoon wel dus hier wat foto's en filmpjes van hoe t wel moet :=

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

xElienx

Re: Randem ringsteken, because I can!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 21:29

gaaf hoor!! echt knap! ik weet hoe moeilijk het is :P

sasika

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 21:32

Van groot naar klein, haha grappig, knap hoor!

wat voor wagen heb je trouwens?

(edit typfoutje)

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 21:33

Sap , zoals al vaker gezegd heb je echt een heel gaf stel heren !
Vind het knap dat je ze zo makkelijk overal voor "voor het karretje spant " haha ze lijken altijd overal wel voor in.

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 21:35

Gaaf zeg! Wat zijn ze braaf!

Pomski

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 21:42

Ziet er gaaf uit Sap!! En die 2 ringen die je miste, geef je gewoon Ilse de schuld van!!!

melanie_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 22:02

Sap, Ik sta er altijd versteld van wat jij weer altijd klaargespeeld krijgt met je paardjes.
Petje af hoor +:)+

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-11 22:05

Whaha arme Ilse! En ze heeft me zo goed geholpen!

Melanie maar moet zeggen dat dat wel iets is wat ik echt met mijn eigen ponys doe :) die vertrouw ik blind en zij mij, en als ik t niet zou vertrouwen zou ik t nooooit doen. Mijn heren zijn me zoveel waard! Maar vind t wel leuk dat ik zo super veel met ze kan. Toch met iemand anders op de bok zijn ze heeel anders. Zijn wel drie verschillende maar als je het weet dan kan je alles met ze
Mel2 je wil niet weten hoeveel bloed zweet en tranen er In de training zitten := maar het is alles waard hoor!!

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 22:50

Het ziet er stoer uit...en dan van groot naar klein...een apart beeld!

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 23:02

ziet er leuk uit. Alleen jammer van al die bontjes en beschermers onder het tuig. Volgens mij past er weinig van en hebben de pony's er meer ongemak dan gemak van.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-11 23:33

De bontjes meer ongemak? Zonder bontjes heb ik open schouders zonder aanwijsbare reden. Borsttuigen zitten hoog genoeg maar tocu beschadigt het blaze zijn schouders. Nu maakt het voor tandem/randem niet uit want er komt als ze het goed doen amper druk op t borsttuig. Bij het achterste enkelspantuig zit er sowieso een bontje onder het schoftje tegen het zweet. Er komt sowieso een nieuw tuig want ik ben er niet tevreden over maar kon ook niet 123 een ander tuig aanschaffen natuurlijk. Het zijn allemaal schoftbontjes dus ze zijn wat lomp maar ze doen waarvoor ze erom hangen en dat is t belangrijkste

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 23:44

De 3 musketiers, hihi wat leuk zeg. ik heb het ooit met mijn shet en die van een vriendin geprobeerd en dat ging best goed samen. Maar met 3 zou ik toch wel moeilijk sturen vinden.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 10:27

geweldig sap! wat jij toch altijd met je paardjes kan/doet.
er is eigenlijk (bijna) niks te gek voor je toch?

Romy_tessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 07:50

Leuk zeg! Ik herken het helemaal zo lekker met je beestjes bezig zijn :D
Bij het ringsteken lijkt het alsof je voorpony niet genoeg ruimte heeft in de leidsels om verder naar voren te komen of wilde hij niet naar voren? De strengen hangen nu wel heel los. Zijn de strengen van je voorste en middelste pony even lang? Het lijkt alsof de strengen van de middelste pony korter zijn, die komt op sommige foto's ook wel erg in de strengen en trekt bij de foto's van het oefenen het borsttuig van je achterpony wat naar voren.

Had je klemmen om je leidsels of niet? Ik rijd eigenlijk altijd volgens het achenback systeem en heb dus alle leidels in mijn linkerhand. De leidsels in mijn linkerhand stel ik af, dat wil zeggen dat de pony's met die lengte van de leidsels net niet in de strengen komen. Als het goed is loopt het span dan altijd recht met de strengen op de juiste lengte als ik niks doe met mijn rechterhand. Met mijn rechterhand kan ik sturen door lussen te leggen.

Ik bevestig mijn strengen ook altijd aan de ringen van mijn borsttuigen alleen gebruik ik panieksluitingen. Als bijv. je voorpony iets eng vind, omdraait en naast je tweede pony komt te staan komen je leidsels en strengen opeens heel strak te staan en ontstaat makkelijk wat onrust. Karabijnhaken zijn in zo'n situatie echt heel lastig los te krijgen.

Hoeveel pony's heb jij totaal?
Leuk hor dat je zo met ze bezig bent!

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-11 12:21

Ik heb er totaal 4 dus verder dan vierspan/quadrum gaan we niet komen :') Doe dit wel bewust met mijn eigen dieren omdat ik die blind vertrouw

Het probleem van de middelste pony is dat hij met het rijden geleerd heeft dat hij moet trekken maar dat is in tandem/randem bijna niet af te leren, hij blijft maar trekken en als ik zijn leidsel korter neem hangt ie op het bit

Leidsels van de voorste pony hingen bijna helemaal los, hij kon alle kanten op maar wilde écht niet lopen. Zie de filmpjes waarin hij op wat slingeren na wel goed loopt.

Klopt paniekhaken zijn idealer, ik heb er voor mijn tweespan 4 op de wagen aan de zwengen, 2 heb ik aan de achterpony gedaan aan mijn lamoen. De andere 2 wilde ik idd gebruiken maar kreeg ik niet los. Ik zal niet fanatiek randem gaan rijden dus vond het niet nodig om nog 4 panieksluitingen erbij te halen. De karabijnhaken maken het sterk en makkelijk in en uit te spannen maar bij paniek worden ze lastiger omdat je ze met druk minder snel loskrijgt.

Romy_tessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 14:21

Dat vertrouwen hebben wij inderdaad hetzelfde met onze dieren, vaak krijg je al snel pony's van anderen aangeboden, maar dat doe ik ook niet. Alleen twee pony's van een vriendin hebben we toen meegenomen in het achtsspan, maar dat zijn ook geen vreemde pony's.

Goed dat je er over nagedacht hebt over de panieksluitingen, soms is de ideale situatie niet haalbaar voor dat ene keertje dat ben ik helemaal met je eens en zolang je dan genoeg helpende handen hebt komt het altijd wel goed.

Mijn pony's lopen allemaal ook in enkel- tweespan of achterin het vierspan en hebben dus ook geleerd dat ze moeten trekken, toch kan ik ze ook allemaal voorin zetten zonder dat ze trekken. De leidsels moeten zo kort zijn dat ze net niet in de strengen kunnen komen. Ik train mijn pony's ook allemaal aan de lange teugel of met dubbele longeerlijnen en daarbij hoeven ze natuurlijk ook geen kar te trekken, misschien dat dat scheelt. Ik denk dat je met training wel voor elkaar kan krijgen dat hij niet op het bit gaat hangen en rustig uit de strengen kan blijven.

Ga je nog vaker randem rijden?

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 17:00

Haha geweldig hoor Sap. :)

Vind dat Blaze het eigenlijk best goed deed voor zon jonge pown.

@Tessa_romy: wat heb jij een geweldige fotos in je profiel zeg, erg leuk om naar te kijken. :)

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-11 20:12

Vind randem niet het meest handige qua sturen, het is wel lekker dat je er 3 tegelijk traint maar lekker dressuurmatig trainen zit er niet in. Daar heb ik de handigheid nog niet voor. Ik blijf eerst vooral tandem rijden, dat wil ik goed onder de knie hebben en dan blijf ik randem erbij houden voor speciale gelegenheden.
Wat ik wel veel ga doen is Blaze zoveel mogelijk naar vreemde terreinen meenemen en dan rijden. Als er publiek is klapt hij dicht en raakt ie in paniek. Hij flipt niet maar hij wordt minder stuurbaar en commando's gaan langs hem heen. Vierspan heb ik zelf nog nooit gereden, dat zou ik graag een keer doen maar daar heb ik de tuigen en pony's nog niet voor. Mijn 4e is pas 1,5 en aangekocht voor naast Femur, dan heb ik achterop 2 van 1.06-1.08 en voorop een 94 en 91.

Ehm Adinda, Femur is jonger ;) Alleen die is in zijn gedrag veel volwassener, heel nuchter en natuurlijk een aantal maanden langer beleerd dan Blaas, en hij loopt onder het zadel.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 22:04

cool zeg, ik vind 't knap!