Ik raak zo snel gefrustreerd!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MalaQ

Ik raak zo snel gefrustreerd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-11 22:49

Ik ben bezig met Parelli. Op zich gaat dit best goed, niet altijd even goed, maar vaak gaat het goed :j Maar ik kom mezelf wel heel erg tegen... En dat vind ik niet erg, maar ik wil wel graag weten hoe ik hetgeen waar ik tegenaan loop kan veranderen, dus hopelijk zijn jullie hier zelf ook tegenaan gelopen en hebben jullie wat tips :)

Het lijkt bij mij wel nooit genoeg... Pony doet het super, ik krabbel en aai als beloning, en ga dan door. Maar dan ziet mevrouw een grasspriet.. en die is interessanter dan dat ik ben ;) En dit is eigenlijk logisch, dat geeft niet.. Ik hou gewoon de leadrope vast, en ze draait dus een rondje en komt weer bij mij uit. Maar doordat ik dan de draad kwijt ben raak ik gefrustreerd en boos.... Dan merkt ze natuurlijk. En dan is het meteen helemaal geen potje meer :+

Hetzelfde heb ik als ze het niet snapt (lees: ik leg het blijkbaar niet duidelijk genoeg uit ;) ), dan raak ik, zonder dat ik dat wil, gefrustreerd..

Ik wéét dat het niet aan haar ligt maar aan mijn communicatie naar haar toe. Maar hoe verander ik dan mijn communicatie naar haar toe? Hoe zorg ik ervoor dat ik rustig blijf, geduldig, liefdevol, en bovenal ook TROTS op wat wél lukt? Waarom overheerst hetgeen wat niet lukt dan?

Even voor de duidelijkheid, ik doe niks met mijn frustratie hoor.. Ik sla haar niet, word niet boos, ga niet schreeuwen.. Maar het belemmerd het plezier, en ik wil juist zo graag verder komen (wil ik té graag??).

Cassidy

Re: Ik raak zo snel gefrustreerd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 23:01

Heb je les, of leer je het van de DVD's? Heb je iemand die je kan controleren of doe je het in je eentje?

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 23:05

Je bent verder dan je denkt. Je kunt snappen dat je niet gefrustreerd moet raken, maar daarme kun je het nog niet. Dat moet je vooral veel oefenen. Stap één is weten hoe het moet, stap twee is het uitvoeren. Vergelijk het met paardrijden; je kunt het in een boekje lezen en het snappen, maar pas door het te doen bouwt je lichaam de vaardigheid op om het te doen.

Geduld hebben e veel oefenen dus! Succes.

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-11 23:07

Ik werk nu met de boekjes (Partnership - lessen 1 t/m 21 geloof ik) en heb daar ook de DVD van de 7 games van :j
Ik heb helaas geen instructie of iemand die me kan controleren.. Helaas ben ik student en kan ik me dat niet veroorloven. Ik doe het dus helemaal zelf. Ik ben nu overigens ook de Parelli Liberty and Horse Behaviour serie aan het kijken.

Er is nog één andere NH-er op stal, maar die werkt volgens mij volgens een andere methode. Zou het dan handig zijn hem eens mee te laten kijken?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 23:09

Misschien kun je eens een oproepje plaatsen in een plaatselijke krant of bij de supermarkt of bij een manege? Als je met meerdere mensen samen kunt oefenen kun je elkaar steunen. En verder is het omgaan met paarden sowieso een hele goede leerschool in geduld oefenen....

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 23:09

Soms komt dat stukje rust en geduld in jezelf pas later. Als ik terug denk aan hoe boos ik kon worden.. :oo Nu heb ik dat helemaal niet meer, deels doordat ikzelf een stukje ouder en wijzer ben geworden (klinkt suf, maar zo gaat het vaak wel) en deels door ervaring (boos worden haalt toch niets uit) en door me beter te verdiepen in het paard.

Ik denk dat je met Parelli wel op de goede weg zit. Je herkent het in elk geval al in jezelf, weet dat het niet goed is en je geeft niet toe aan je emotie. Dat is al heel wat om trots op te zijn! +:)+ Ik vind van Parelli de serie van Horse Behavior erg mooi en leerzaam. Verder kan iemand die met je meekijkt of les geeft natuurlijk goed werken. Die kan je motiveren om nog meer naar het positieve te kijken.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 23:23

Héél herkenbaar! Maar dat stadium ben ik sinds kort kwijt. Heb die gevoelens ook veel gehad en zeker omdat ik van mezelf heel druk, chaotisch en ongeduldig ben was het voor mij ook flink confronterend. Ik zie hier op stal bij de kinderen veel frustratieen dat is ook het kwartje geweest. Zolang ik rust in mij lichaam en geest heb is mijn pony exact zo.

Ik denk dat je gewoon moet doorgaan zoals je bezig bent en misschien is ondersteunende les wel fijn.

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-11 23:32

Het is dus eigenlijk gewoon doorgaan en er geen aandacht aan geven, en uiteindelijk gaat er vanzelf een knopje om? :D
Maar maak ik het dan ondertussen, als ik met zo'n gevoel rondloop, niet minder leuk voor Laan? Want ik zou het erg jammer vinden als ik alles zou verpesten door een stom frustratiegevoel :j

Ik zal eens kijken wat er mogelijk is qua ondersteunend les/iemand die meekijkt. Misschien dat ik het toch eens aan mijn stalgenoot vraag, wie weet kent hij de Parelli methode ook wel!

@Muzefee: Ik ben inderdaad van mijzelf ook ontzettend ongeduldig en chaotisch, maar daarnaast ook een beetje een perfectionist :j Hele handige combi :')

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 00:01

Het hoeft niet perfect. Keulen en Aken zijn ook niet op een dag gebouwd. En je hebt nog altijd met een dier te maken....bestaat perfect wel bij een dier?

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 00:40

Cassidy schreef:
Het hoeft niet perfect. Keulen en Aken zijn ook niet op een dag gebouwd. En je hebt nog altijd met een dier te maken....bestaat perfect wel bij een dier?

good one Cassidy.

En TS; paarden leven in het nu. Je paard zal het je nooit kwalijk blijven nemen als je iets fout doet met goede intenties! Dat je merkt en toegeeft dat je gefrustreerd raakt is al zo waardevol! Voel je frustratie opkomen, diep ademhalen en even aandacht geven aan je frustratie, vervolgens een (iets) andere oefening gaan doen.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 11:48

Ergens bewust van zijn is al het halve werk +:)+

Hoe meer kunde je hebt, hoe meer arrows je bij je hebt, hoe meer kennis, des te minder frustratie je zal hebben.
"Turn your frustration into your fascination". Elke keer als iets niet lukt, of je eigenlijk niet weet waarom iets gebeurt of wat je eraan moet doen, zeg je tegen jezelf: "how interesting!". Alles wat niet lukt, kun je ook zien als een uitdaging om meer kennis & kunde te krijgen.
Het duurt even voordat je jezelf dit eigen hebt gemaakt, maar je zal echt verbaasd zijn hoe het je helpt om positief te blijven.

Om je kennis te vergoten, is er een goedkope oplossing. Je kan tegenwoordig digitaal savvyclub member worden, kost iets van 7 euro per maand, kan je alle materialen op internet bekijken. Je kan nu de eerste maand gratis lid worden om te kijken hoe het bevalt.
Verder raad ik je aan om in ieder geval iets te lezen over horsenality.

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-11 17:17

sanne83 schreef:
"Turn your frustration into your fascination". Elke keer als iets niet lukt, of je eigenlijk niet weet waarom iets gebeurt of wat je eraan moet doen, zeg je tegen jezelf: "how interesting!". Alles wat niet lukt, kun je ook zien als een uitdaging om meer kennis & kunde te krijgen.

Goede tip, dankjewel! :)

Horsenality is nu juist hetgeen waar ook mijn focus voor een groot deel op ligt (d.m.v. de serie "Parelli Liberty and Horse Behaviour", waar horsenality uitgebreid in uitgelegd en besproken wordt. Ik maak hier zelfs aantekeningen van zodat ik het mee naar stal kan nemen en ik dus een soort back-upje heb :D ).

Vandaag heb ik voor mezelf doelen gesteld voor ik er mee ging beginnen. Daarnaast heb ik hardop tegen mezelf gezegd wat ik ging doen. (Was gelukkig rustig op stal, anders zullen mensen wel gedacht hebben :') ). En het ging echt goed! Ik heb lekker kunnen werken met haar, en ik was ook echt trots op wat goed lukte!!!

1 van de doelen was haar stil te laten staan tijdens het poetsen, zónder haar vast te zetten. Normaal zou ze dan gewoon aan de wandel gaan, de stal in duiken of naar het land rennen.. Maar dit deed ze vandaag: klik
En zo heb ik haar helemaal kunnen poetsen, zonder spanning, zonder frustratie, mét trots :D Daarvoor hadden we al in de longeerbak 'gewerkt', en nu luisterde ze dus meteen (blijkbaar had ik iets goed gedaan in de longeerbak? *\o/* ).

Ik heb er weer alle vertrouwen in!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 02:20

Het is helemaal niet verkeerd om eerst de overtollige energie kwijt te raken voordat je van haar verlangt dat ze gewoon stil blijft staan.

Fijn dat je vandaag zulke goede ervaringen had. En onthoud: voordat je iets van je paard vraagt wat veel geduld en zelfbeheersing van hem of haar vraagt, geef hem de gelegenheid om zich van tevoren even uit te leven...

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 11:50

Super gedaan!
Als je voor jezelf duidelijk stelt wat een (redelijk) doel is voor die dag en ook gewoon tevreden bent als je dat haalt, dan is er geen reden meer om gefrustreerd te zijn +:)+

Liberty en horsebehavior is echt super :j In die tijd hadden ze nog niet de horsenality profile, heb je die al eens gezien? dat maakt het voor jezelf heel makkelijk om te leren.

Los stilstaan voor poetsen is ook gewoon een oefening, Cassidy heeft daar een mooi filmpje over trouwens, kan hem zelf niet vinden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 11:58

egb

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 13:50

Volgens mij heeft het inderdaad te maken ,met wie jezelf bent en een paard houd je een spiegel voor.Vlg. mij zijn de koele ,rustige mensen vaak ook de beste ruiters. Voor ons (ik ben ook druk enz.)is dit een extra handicap.maar ook ik begin het te leren!!

Groet ellen

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 14:20

Cassidy schreef:
Bedoel je deze?

http://www.youtube.com/user/ParelliTube ... ac95OrDbsA

Om toe te passen wat Parelli hier met deze merrie doet, moet je het paard wel kunnen lezen, en kunnen inschatten welke horsenality hij/zij is...

Ik heb een beetje de zelfde problemen als de TS, ik probeer dan gewoon even uit de bak te gaan en men paard even der ding te laten doen.
Dit filmpje is tegelijk erg verhelderend en erg logisch, je ontmoedigd het ongewenste gedrag en je bekrachtigd het gewenste gedrag.
Maar voor mij is het altijd moeilijk om te weten hoe gedrag gepast te bemoedigen en te ontmoedigen.
Waardoor het paard de boodschap dan ook niet begrijpt en dan word ik gefrustreerd en boos op mezelf.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 16:55

Cassidy schreef:
Bedoel je deze?

http://www.youtube.com/user/ParelliTube ... ac95OrDbsA

Om toe te passen wat Parelli hier met deze merrie doet, moet je het paard wel kunnen lezen, en kunnen inschatten welke horsenality hij/zij is...

Ja, die bedoel ik!
Natuurlijk, maar ik bedoelde meer de reverse psycology die je voor dit soort problemen kan toepassen. Ook dat zorgt voor minder frustratie. Op dit filmje is het duidelijk dat het "not about the..." in dit geval stilstaan op de poetsplek is. Het gaat om een stukje verder bouwen aan de relatie en dat daar dan per ongeluk mee veroorzaakt wordt dat het paard graag stil wil staan op de poetsplek, is dan mooi meegenomen :D

Voor sommige paarden is stilstaan en poetsen trouwens echt niet iets waar je mee moet beginnen. Dan maak je al zoveel kapot in je communicatie dat je dat de rest van de sessie alleen maar dat aan het fixen bent ;)

poneylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 22:22

Ik hetzelfde als jij en weet ook niet wat er aan moet doen :(

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-11 18:39

Interessant filmpje! Juist ook omdat het bij veel dingen toegepast kan worden :j Met dat soort dingen wacht ik nog even tot ik haar echt beter kan lezen, hoewel ik het gevoel heb dat dat al steeds beter lukt! Echt leuk om die vooruitgang te merken :D

Ik heb nu 'prestaties' op een laag pitje gezet, en het rijtje "Safety, Comfort, Play, Food" in m'n hoofd zitten tijdens het oefenen, en dit werkt erg goed! Zo zie ik eerder waarom ze iets doet wat ik niet had verwacht (Bijv. ze voelt zich niet veilig -> dus niet in 'leermodus'), maar ik heb nu ook sneller door wanneer ze iets doet omdat ze het niet snapt, of omdat ze zoiets heeft van "Boeiend, geen zin". Als het het eerste is stop ik en ga ik friendly doen waarna ik het later weer probeer, is het het tweede zet ik door met bijv. druk (net als bij Porcupine game, druk verhogen van 1,2,3,4 - hair, skin, muscle, bone).

Heb nu toch wel het idee dat ik op de goede weg ben :) In ieder geval met het vormen van een band en wederzijds respect.