[AR] Slobberriempje vr menbit

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Rogerm

Slobberriempje vr menbit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-11 18:28

Wie heeft hiermee ervaring? Zou dit willen gebruiken bij een liverpoolstang vr een paard dat steeds zijn neus vooruit steekt want aandrijven van de achterhand lukt eigenlijk niet zou goed

JoyCiej007

Re: Slobberriempje vr menbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 22:37

Een slobberriempje is volgens mij bedoeld om te voorkomen dat het paard met z'n mond/lippen de scharen van een stang vastpakt. Waarom zou dat helpen bij een paard dat 'steeds zijn neus vooruit steekt'?

Aandrijven vanaf de achterhand lukt niet zo goed............ misschien goede instructie zoeken en daar goed mee aan het werk gaan.
Daarnaast snap ik je probleem niet echt, wat bedoel je met 'neus vooruit steken'?

Susanne

Re: Slobberriempje vr menbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 23:21

Een slobberriempje gaat jouw probleem niet oplossen denk ik, een goede instructeur misschien wel.
Gaat hij tegen het bit in bij aandrijven bedoel je?

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 01:54

Ik snap de vraag niet zo goed. Het aandrijven van de achterhand lukt niet en daarom wil je slobberriem gebruiken? Dit heeft mi niets met elkaar te maken.
Misschien kun je wat meer toelichten?

Rogerm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-11 20:56

loopt altijd lang, niet verzameld dus, nog het meest bij vertrek in stap vanuit stilstand. Wil door slobberriempje een sterkere kinkettingwerking bekomen zodat hij meer afgebogen loopt

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 20:59

Maar dat moet je toch vanuit de achterhand oplossen???

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 21:07

Citaat:
Wil door slobberriempje een sterkere kinkettingwerking bekomen zodat hij meer afgebogen loopt

Dat gaat niet :+ zo werkt dat riempje niet.

Misschien dat je dan meer aan een sperriempje hebt. Maar vooral aan een goede instructeur die je uitlegt hoe eea werkt. Afgebogen lopen komt vanuit de achterhand naar voren toe. Scherpere bitten werken vaak eerder en zeker op langere termijn averechts net als harde handen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 22:08

een slobberriempje is er volgens mij voor om je stang stiller te laten liggen en te voorkomen dat je paard de scharen kan pakken, dit riempje heeft niks met een scherpere inwerking te maken...
dan moet je inderdaad meer richting een sperriempje ofzo...

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 23:01

Rogerm schreef:
loopt altijd lang, niet verzameld dus, nog het meest bij vertrek in stap vanuit stilstand. Wil door slobberriempje een sterkere kinkettingwerking bekomen zodat hij meer afgebogen loopt

Nou dan heb ik hier de gouden tip voor je:
hang er dan maar meteen een stuk prikkeldraad in z'n mond, en knup vooral ook eventjes de tong vast, dan kan er ook nog wel een slofteugel bij.
Wedden, loopt-ie binnen no time met z'n kop op de borst.

:roll: 8)7

misschien toch maar góed les gaan nemen ipv. de oplossing ergens zoeken wat je niet verder gaat helpen. Verzameling komt vanuit de achterhand. Een paard wat niet vanuit de achterhand goed over de rug loopt en verzameld, kan ook niet nageeflijk zijn. Kan/wil je paard dat niet, dan is het jou taak om daar flink op te trainen, dat gaat namelijk niet vanzelf. En dat bereik je niet door allerlei riempjes, strakkere kinketting, scherpere bitten en weet-ik-veel. Op die manier trek je ze alleen maar met de kop in de krul, voor het paard absoluut niet vriendelijk/prettig en daarnaast rijd je hem ook nog eens kapot.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 01:09

JoyCiej007 schreef:
Nou dan heb ik hier de gouden tip voor je:
hang er dan maar meteen een stuk prikkeldraad in z'n mond, en knup vooral ook eventjes de tong vast, dan kan er ook nog wel een slofteugel bij.
Wedden, loopt-ie binnen no time met z'n kop op de borst.

:roll: 8)7
Een beetje respect mag ook wel. :n

Een sperriem zal niet zo veel helpen voor een andere inwerking van het bit. Het helpt wel voorkomen dat een paard zijn mond open doet en met de tong dingen gaat doen die je niet wilt.
Het bit een gaatje lager hangen wil ook wel eens helpen mits het zijn tong maar niet over het bit gooit. Een wat dunner bit werkt bij paarden die weinig ruimte in de mond hebben. Een tongboog kan hierbij ook een uitkomst zijn. Een dikker bit is de oplossing om vriendelijker over te komen of door zeem/latex om het bit te doen.
Het is wel zaak eerst te zoeken waar de oorzaak ligt: wolfskiesjes, haken, scherpe randen, rugproblemen, slechtpassend tuig, verkeerde houding van de menner.
Het blijft echter voor bijna iedereen altijd zoeken naar het best passende bit.