Wietje @ work aan de dubbele longe

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tancreda4

Wietje @ work aan de dubbele longe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-11 21:39

Ik ben niet zo van de 'at work' topics, want daar schaam ik mij altijd een beetje voor tussen als die soepele dressuurpaarden op dit forum. Maar nu wil ik toch wel wat fototjes delen waar ik echt heel trots op ben!!

Sinds begin dit jaar zijn we druk bezig aan het longeren met Wietje. Ik heb sinds februari (weet niet precies wanneer) hulp bij het longeren. Soms elke week, soms om de week, net wanneer we uitkomen met afspraken, komt F. mij met het longeren helpen. Ik durfte vos niet meer te longeren met bijzet, ze brak altijd uit van de volte, kon alleen maar achterlijk doen en rennen. Geen balans, niet sterk, en niet kunnen. Met bijzet was al helemaal not done, want dan knalde ze constant met de sprongen in haar mond, waar ze alleen maar gestrester van werd. Ondertussen was dat door gewaaid naar het werk onder het zadel, en durfte ik eigenlijk weinig meer :o Tijd voor helemaal terug bij af beginnen, met hulp.

We zijn samen begonnen met het longeren met de Duitse Longeerhulp wat erg goed is bevallen. En vooral ACTIEF maken. Vos is enorm vooruit gegaan de afgelopen maanden! Niet met gigantische sprongen, maar wel kleine stapjes. Het blijft moeilijk, en zeker het opwarmen duurt een lange tijd bij Wietje (stijf en alles vast zetten), maar we hoeven de bak niet meer af te zetten, ze blijft mooi op de volte in balans en ook haar galop wordt beter en beter.

Sinds kort zijn we met de dubbele longe bezig, en dat pakt ze erg fijn op! Dit was de tweede keer dat F. haar met de dubbele longe ging longeren, ik heb tussendoor nog wel wat aangekloot, maar ik zit nog constant in de knoop :+
In pak haar ook nog met de duitse longeerhulp aan de longe, maar ook met enkel een kaptoom ala vleugje academische rijkunst.

Vos haar begin is enorm moeilijk, maar na een tijdje wordt ze warmer en ruimer. Zowel lichamelijk en mentaal zorgt er voor dat ze enorm stijf begint en zich flink vast zet, maar naarmate de tijd vorderd krijgt ze vertrouwen en gaat ze beter lopen. Ik ben echt ENORM blij met deze fotos, dat ik ook ZOVEEL fotos heb kunnen maken met haar koppie lang en laag, want dat is al heel moeilijk voor haar. Zeker ook om haar achterhand er dan actief bij te houden, dat blijft lastig, maar dat ontspannen lang laag ben ik al enorm blij mee! Ze deed het echt hele lange stukke achter elkaar, helemaal top! Oke, misschien voor een ander niet heel boeiend, maar voor ons een hele overwinning. Morgen is het misschien weer heel anders, maar och.

Ik ben gewoon trots :o

Zo ging het tijden terug, bij een van de pogingen met touwtjes.
Afbeelding

Vastzetten en tegenstrubbelen
Afbeelding

http://i20.photobucket.com/albums/b208/ ... 40x480.jpg

Afbeelding

Galoperen gaat nog veel gepaard met bokken. Vooral omdat ze dat ook nodig heeft om los te worden, maar nu ook soms als reactie op de lijn, dat is nog best nieuw en eng soms. Wiet kan heel goed bokken op 1 been :j
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En dan begint ze fijn te sjouwen :)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Geconcentreerd koppie
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Stiekem is buitenstelling wel makkelijker denkt Wietje
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

tinkerfunss

Re: Wietje @ work aan de dubbele longe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 21:41

netjes!! touwtjes vind ik zelf 10 keer nix! dit is heerlijk werken zo! :)

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 21:42

duidelijke verbetering zichtbaar; top ;)
ik zou alleen eens proberen met pessoa te longeren zodat haar achterhand sterker word en haar dan ook iets ronder in te stellen; ze laat nu de neus wel zakken maar strekt de nek en maakt niet genoeg buiging; haar rug mag daarbij iets meer los.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-11 21:46

@ Tamarant; aanleuning kan idd beter, maar ik ben allang blij dat ze zich zo lang ontspant! Rug mag nog losser, maar vind ze nog best moeilijk. Ik ben hier al enorm blij mee, eerst maar lekker lang en laag, zonder te duikelen :D

Pessoa staat opzich wel op het programma, maar durven we eigenlijk ook weer niet echt aan vanwege haar bokkesprongen. Ze bokt namelijk echt hoog, en dan bokt ze de boel zo van haar rug af. Ze krijgt het met de dubbele longe ook zo af en toe voor elkaar de lijn over haar kont te bokken of tussen de achterbenen te krijgen := Ook ben ik bang dat ze zich dan weer meer opgesloten voelt en dan juist meer gaat vast zetten (onder het zadel moet ik ook niet teveel inwerken in de hand en te streng zjin)
Laatst bijgewerkt door Tancreda4 op 20-08-11 21:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 21:46

Probeer iets wat meer verbinding te krijgen op de lijnen, maar niet strak zetten, je kan dan namelijk wat meer controle behouden over de houding en beweging van je paard, doe je dit in de cirkel of gewoon in de baan/ land, heb je les gehad in dubbele longe?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-11 21:48

Ik krijg er hulp bij ja, ik was met de fotos niet aan het longeren, ik zit zelf nog steeds in de knoop en ben druk aan het oefenen.

hexodrien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 21:51

Ziet er ontspannen uit, fijne manier om je paard soepel te houden.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 21:59

@tancreda4; als ze idd zo vaak bokt als je noemt zou het verstandig zijn om haar eens na te laten kijken met name in de rug; osteopaat kan misschien veel doen. dergelijke bokken worden vaak gedaan uit frustratie/pijn/ongemak

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 22:03

Mijn paard longeer ik ook zo, maar galop is best lastig dan gaat ze ook bokken en nee er is niks mis met haar rug ,dus doen we het gewoon nog niet, dat bokken is ook niet prettig want dan gaat de buitenste lijn weer onder haar kont. Ik vind het draven er al mooi uitzien en wat fijn is dat als je eindelijk ontspanning krijgt he, ik snap je helemaal.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-11 22:05

Osteopaat is sinds november nu meerder malen langs geweest, en die komt over 2 weken weer langs. Ze is daar wel echt zoveel van verbeterd al! Soms is ze nog wel echt stijf, maar dat is al aanzienlijk verbeterd met de osteopaat behandelingen. Ze had eerst ook altijd flinke knopen in de broekspieren die de beweging ook niet echt hielpen, maar die zijn sinds de osteopaat behandelingen niet meer zo aanwezig geweest gelukkig :) Ze heeft haar bouw ook niet echt mee helaas.

Ben wel echt heel blij dat ik de osteopaat heb ontdekt, wa een wereld van verschil al _/-\o_

@ Boedjang; in het begin vond ze galop helemaal moeilijk, en galopeerde ze als een hertje heel raar, maar nu ze sterker is gaat de galop beter, al blijft het moeilijk. Echter nemen we dat juist veel mee, omdat ze daar aanzienlijk losser van wordt, zeker met de bokken erbij die ze toch soms nodig lijkt te hebben.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 22:09

ja dat hebben wij ook maar dan onder het zadel, aan de dubbele lijnen heb ik daar geen controle over vind ik,( is persoonlijk hoor), af en toe een fijne bok gooit het wel los. Super dat je een goeie osteo hebt gevonden, die komt ook elk jaar even een apk-tje bij ons doen.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 22:11

Tancreda4 schreef:
Ik krijg er hulp bij ja, ik was met de fotos niet aan het longeren, ik zit zelf nog steeds in de knoop en ben druk aan het oefenen.

De persoon die het nu op de foto aan hel longeren is, mag dan ook wel een,paar meshes volgen, maar goed dubbel longe geef veel mogelijk heden. Je kan kan ook zijgangen oeffenen wanneer het paard en jij meer geoefend zijn.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-11 22:57

Zulke oefeningen vragen we daarom ook niet ;) Daarnaast vind ik dat nog te hoog gegrepen, laat dr eerst maar wat op dr eigen benen komen en zelf de ontspanning opzoeken. Liever 10 kleine stapjes en langzaam, dan 1tje iets te snel. Ze is heel gevoelig, ook mentaal, dus doen rustig aan :)

Het werkt, dat vind ik al heel fijn om te zien *\o/* En bij deze kan je niet veel flikken, dus als we teveel aankl*ten dat haar in de weg zit, dan laat ze dat meer dan duidelijk weten := We zijn nog maar net begonnen om dit erbij te nemen. Mocht ik meer ermee willen dan is extra les (of cursus) wel handig.