Afgelopen week heb ik mijn eerste grondwerk les gehad, en dan wel met een halsring!
Voor de instructrice was dit ook voor het eerst, dus een uitdaging voor ons allebei.
Ik vroeg me af of meer mensen dit doen. Ik heb (nog) geen specifieke vragen, ben alleen nieuwsgierig wat jullie er mee kunnen (bereiken)
In de les heb ik haar hoofd naar binnen moeten richten en haar schouder naar buiten, waardoor haar binnenachterbeen verder onder haar lichaam kwam.
De reden waarom ik met grondwerk ben begonnen, is om te kijken of ik haar soepeler krijg, meer buiging en gewicht op de achterhand kan krijgen met als doel dit ook in het rijden te bereiken.
Achtergrondinfo: Mijn paardje heeft haar hoofd gebroken gehad, en die zal volgens de osteo altijd gevoelig blijven. Dat is de reden waarom ik zonder hoofdstel rij, dus geen druk op haar hoofd. Buitenritten doen we met hoofdstel zonder neusriem en een lerenbitje ivm de veiligheid. Natuurlijk zou ik hiermee ook in de bak kunnen rijden en grondwerk mee kunnen doen, maar dat doe ik liever niet. Vroeger had bitloos mijn voorkeur maar omdat dit niet meer kan heeft hoofdstelloos nu mijn voorkeur.
Ik gebruik het eigenlijk nooit meer, maar kan er precies dezelfde dingen mee als zonder op de grond. Ook leuk om buiten te wandelen op die manier! (Evt. wel nog iets anders om, mocht je de controle kwijt raken)
Met rijden zitten ook alle knopjes er gewoon nog op, maar dan iets minder netjes. Kan er nog geen correct B-proefje mee rijden zeg maar. (Oeh, bakkabouter! Nee, blijf liever aan deze kant van de bak, etc.)
Ben nu wel begonnen met one-rein rijden, ook erg leuk!
Captain
Geplaatst: 20-08-11 08:19
Ik doe het ook weleens. Ben begonnen met gewoon een touwhalstertje maar sinds er een aantal knopjes gewoon opzitten kan ik die ook vragen met een neckrope.