Start-up problemen, tips gevraagd!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LecyTinker

Start-up problemen, tips gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-11 17:38

Hoi iedereen,
Ik ben begonnen met wat simpele vrijheidsdressuur oefeningen... nou ja, eigenlijk ben ik erachter gekomen dat ik maar helemaal naar de basis moet gaan.
Ik heb een tinker merrie van 2,5 jaar en wil nu eigenlijk beginnen met wat basis dingen zoals voorwerpen aanraken, achteruit, stil blijven staan etc.
Maar goed, ik kom werkelijk nergens, want mevrouw staat alleen maar met haar neus in mn broekzak te friemelen, volgt mn hand overal en duwt steeds haar neus in mn nek voor knuffels.

Nou heb ik dus het boek een aantal keren goed doorgelezen en snap de basis prima, maar op één of andere manier lukt het me niet om het in praktijk te brengen.
Ik heb geen probleem met haar dingen aan te leren, maar zodra ik het via de techniek met voedsel ga doen, dan gaat alles mis.
Nou heb ik het advies van het boek gelezen om dus eerst de voedsel training te doen.
Dat ze netjes van het lekkers afblijft totdat ik het geef, maar helaas is dit iets wat er gewoonweg neit ingaat bij haar.
Ze weet waar het lekkers is en niets houd haar tegen. Herhaling is prima, maar helaas betekend dit alleen maar "herhaling van het voedsel pakken" ipv herhaling van het netjes wachten.
Nou vraag ik me dus af, hoe zijn jullie begonnen, wat zijn jullie tips en kan ik anders niet gewoon lekker aan het werk gaan zonder voedsel beloningen en het op de ouderwetse manier met knuffels en woordbeloningen doen?

alvast bedankt voor jullie reacties.

_Roosmarijn_

Re: Start-up problemen, tips gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 17:42

Ik denk dat ze nog wat jong is in haar gedrag. Maar misschien een idee om les te nemen? Ik weet niet waar je woont? Visibreteam, E_Nalanta of H_Nalanta zijn bijvoorbeeld bokkers die les geven.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 17:43

Even een verplaatsing aangezien het geen ITP topic is :).

GVL-ITP => GVL

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-11 17:44

Sorry modje, ik dacht echt dat ik hem bij een andere had geplaatst en niet itp...

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-11 17:50

_Roosmarijn_ schreef:
Ik denk dat ze nog wat jong is in haar gedrag. Maar misschien een idee om les te nemen? Ik weet niet waar je woont? Visibreteam, E_Nalanta of H_Nalanta zijn bijvoorbeeld bokkers die les geven.

Belgie, half uur van brussel af.

2,5. denk je dat dat te jong is om te leren netjes stil te staan zodat ik errond kan lopen?
Wil de hele simpele dingen leren, want mevrouw liep bijvoorbeeld gisteren over de mesthoop om op die manier in de schapenweide te kunnen om naar de schapen te kunnen.
We hebben het hier over een mesthoop van een meter breed, die over een flink wat meters langs de omheining gaat en afgezet is met paletten aan één kant.
Daar had ze totaal geen problemen mee, terwijl ik geen enkel paard zo gek zou achten om dat te doen.
Zo geeft ze me haar voerbak netjes aan als die op de grond staat ( na het eten) en doet ze dat soort dingen allemaal uit haarzelf.
Ze loopt netjes mee en geeft netjes voetjes enzo. Als ik haar voorbeen optil en tegen haar schouder ga leunen, dan leunt ze terug en zakt ze zachtjes door haar voorbeen, zodat ze op 1 knie gaat zitten.
Dat soort dingen, maar ik wil niet dat ze die dingen gaat aanleren, want het gebeurd dan niet op de juiste manier.
Ik bedoel maar te zeggen, dat ze graag dingen wil leren en juist omdat ze nog wat jong is, wil ik eigenlijk tijd steken in dingen die geschikt zijn voor haar leeftijd, maar haar wel bezig houden.
Dus ik dacht dat dingen aanraken met haar neus en achteruit stappen enzo ( wat ze gewoon doet als ik haar borst aanraak, maar wil het graag op handcommando, zonder haar aan te raken) leeftijdsgeschikt waren.
Ik besef heel goed dat het een tinker is en dat eten altijd nummer 1 blijft, maar het zou fijn zijn als ze misschien niet steeds alles steelt. Beetje leert wat als ik het niet geef, het nog niet van haar is enzo.
Ik lig wel in een deuk hoor, maar doelde eigenlijk wat tips voor mij...

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-11 18:05

is er niemand die een idee heeft waar ik mee kan beginnen?

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-11 06:02

is er werkelijk niemand die tips heeft of me kan doorverwijzen naar een topic dat kan helpen?

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 08:06

Het kan niet zo zijn dat het onmogelijk is om haar van de snoepjes af te houden. Dan ben je gewoonweg niet streng genoeg! Zomaar in jouw ruimte lopen (al helemaal om eten af te pakken!) is echt not-done! Dus behandel het ook als zodanig.

Leren dingen aanraken is eigenlijk vrij makkelijk. Je kunt er ook een stemcommando aan koppelen. Door alles (wat jij niet vraagt) wat zij aanraakt even het commando 'touch' geven en dan een snoepje. Dat kun je later dan uitbouwen door het voorwerp aan te tikken als zij het aanraakt en 'touch' te zeggen.

Later tik je dan een voorwerp aan en zeg je 'touch'.

Achteruit lopen zonder aan te raken is ook vrij simpel:) Ze moet het doen op jouw energie en lichaamstaal. Dus zorg er eerst voor dat je haar maar heel lichtjes aan hoeft te raken om achteruit te gaan. Dan doe je hetzelfde maar stop je 1 mm vantevoren, dit ook weer uitbouwen tot je maar met een vingertje hoeft te wijzen. Ik kijk er ook altijd een beetje streng bij naar de benen (want die moeten achteruit). Uiteraard kun je hier ook weer een stemcommando aan verbinden. Mijn paard kent 'pasje terug'.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-11 08:51

maar zou ik dan in het begin het doen zonder lekkers?
Ze heeft altidj met haar zus gestaan en is gewend om met haar borstkas tegen alles aan te duwen om haar zin te krijgen.
Maar hoe streng mag ik zijn?
Ik bedoel, als ik de kunstjes zie hier op bokt, dan gaat het allemaal op zo een zachtzinnige manier.
Om haar bij het lekkers weg te houden moet ik haar echt een tik op haar neus geven.
Omdat ik dit niet echt als werk wil laten gelden, vind ik het moeilijk om echt streng te zijn.
Wanneer ik andere dingen aanleer, dan zie ik het als noodzaak en dan kan ik echt streng zijn, maar vind het soms wat moeilijk omdat ze nog maar 2,5 is.
Hoewel ik weet dat mijn redenering stom is, want het maakt niet uit hoe oud ze is. Maar wil ook weer niet TE veel druk op haar leggen.
Maar ik moet dus gewoon strenger zijn?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 10:06

Als jouw paard in je ruimte komt en je beukt met zijn borstkast dan geef je maar een flinke mep. Het is jouw ruimte, daar mag ze alleen in komen als jij daar toestemming voor geeft. Komt ze toch in je ruimte, dan een flinke klap en even achteruit zetten.

Ik denk inderdaad ook niet dat het onmogenlijk is je paard uit je zakken te houden. Dat is namelijk ook weer een kwestie van jouw ruimte. Het is misschien niet leuk om je paard een klap te verkopen maar een paard wat constant in je zakken zit is ook niet wat. Dus als je paard te opdringerig is zeg je duidelijk NEE en geef je een pets. Geen zachte, gewoon een duidelijke. Beter 1x goed hard dan 10x te klein.

Dit herhaal je zo lang het nodig is, je zult vanzelf zien dat je paard het woord NEE gaat snappen en beter uit je ruimte blijft. Als je hier echt veel problemen mee hebt raad ik je aan om eerst wat grondwerk te gaan doen zoals Parelli. :)

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-11 12:02

ik denk dat ik wat extra info moet geven.
Ik heb geen echt probleem met mn meisje.
Heb altijd met paarden gewerkt, dus weet hoe ik met ze om moet gaan.
Maar ik ben altijd heel duidelijk met wat wel en niet mag, mijn passie ligt bij het opvoeden.
Maar mijn probleempje nu is, dat ik dus echt op een zachtzinnige manier wil kunnen werken.
Ben niet bang om ze een dreun te verkopen, op de juiste momenten.
Maar ( wow, hoevaak kan ik "maar" gebruiken?) het leek me juist leuk, nu ik echt maar met 1 paard serieus bezig ben deze keer, om het dus op een ultra relaxte manier te doen.
Zie ik al die clipjes van vrijheiddressuur en lijkt het me op zo een zachtzinnige manier te gaan, dat ik me dus afvraag dat als ik nu duidelijke regels stel met hier en daar een tik, of dat dan verder gaat dragen in mijn manier van werken met haar.
Dit moet voor haar ook een leuke ervaring zijn en dus ben ik benieuwd of dit alleen een start-up probleem is, of dat dit DE manier gaat zijn met deze training?
Want als dat zo is, dan is het dus hetzelfde met hoe ik normaal train ( ik sla er niet op los hoor, maar ik ben heel strikt met wat wel en niet mag en dat ik de baas ben en zij gewoon moet luisteren).
En nou heb ik altijd op die manier getraind en nooit problemen gehad, nou wilde ik gewoon op die relaxte knuffel/kus manier gaan werken. Leek me een uitdaging voor mij en voor haar.
Dus misschien moet ik maar vraag anders stellen.
Is het begin van vrijheidsdressuur hetzelfde als elke andere training, of moet de basis ook echt al op een zachte manier?
Want ik kan haar leren om uit mn ruimte te blijven en van de appels af te blijven, maar dan zal dat op de klassieke manier zijn ( Ik baas, jij paard)maar zou het zo graag hebben dat we gelijk al kunnen beginnen met ik barbara/jij samantha... snappen jullie wat ik bedoel?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 12:15

Bij paarden gaat het er niet zachtzinnig aan toe. Echt niet.
Kijk maar eens in een standaard kudde, constant worden er paarden weggejaagd en worden er rake klappen uitgedeeld. Het is een mooi streven om op een zachtzinnige manier met je paard te willen omgaan maar dat gaat gewoon niet altijd. :)

Het is zeker die dé manier van werken, maar ik merk wel vaker dat je inderdaad aan het begin even duidelijk moet zijn waar het paard staat en waar zijn plek is. Vooral omdat je met voedselbeloningen werkt.

Ik denk dat je zeker wel op de relaxte manier aan de slag kan gaan en knuffelen/kussen kan ook maar bedenk wel dat je soms écht duidelijk moet zijn. Van wat ik nu lees is je paard dominant over jou en wil ze dat eten, ze komt in je ruimte. Dan is het noodzakelijk dat jij haar leert dat ze daar niet mag komen. Dus hup, terug op de plek.

Vrijheidsdressuur werkt ook niet alleen op de zachte manier hoor. ;) Mijn paard heeft ook vaak zat een klap gehad, helemaal in de beginfase want dan moet je uit gaan zoeken hoe alles werkt en denkt het paard heeee eten! :)* Als je aan het begin (dus met de basis) gewoon duidelijk je grenzen stelt dan kun je de rest van de verdere trainingen daar enorm veel profijt van hebben en op een hele fijne vriendelijke manier met je paard werken.

Ik snap wat je bedoelt maar jij moet ten alle tijden boven je paard staan. Je mag best vriendjes zijn maar jíj bent de baas. Ik kan ook vrienden zijn met de baas op mijn [***] maar hij staat toch boven mij, en ik zou nooit zomaar in zijn kantoor gaan werken want dat is zijn ruimte. Snap je? Samenwerking kan gewoon maar jij moet wel de baas zijn, en dat betekent dat je paard uit jouw ruimte moet blijven!

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-11 12:22

dus de basis gewoon op de traditionele manier... dan moet het geen probleem zijn, maar wanneer stap ik over na de zachtzinnige manier? Wanneer ga ik over naar het blijven proberen totdat ze het vanuit zichzelf doet ipv omdat ze het MOET doen?
Want als ik haar dwing om dingen te doen, dan kan ik haar alles zo aanleren, maar dan wordt het echt werken ipv leuk samen spelen.
Ze is idd een erg dominante merrie, maar moet zeggen dat ze wel heel respectvol is hoor. De tinker in haar denkt alleen dat ze gewoon met haar kont op me kan gaan zitten. Maar ze heeft een mega lieve kant en daarom staat ze ook steeds met haar neus in mn nek te snuiven.
IK heb alleen altijd aangenomen dat het echt vanaf het begin heel zachtaardig moest gaan.
Maar als ik de basis kan leggen met dat ze het gewoon no-nonsense moet doen, dan gaat het prima lukken.
Toch blijft idd die vraag, wanneer stappen we over naar echt samenwerken ipv ik die haar vertel wat te doen?

zo heb ik ook wat problemen met het gebruik van de zweep. Ik zou niet goed weten wat te doen ermee. Ben er super onwennig mee.
Gewoon omdat ik nooit een zweep gebruik. Ook bij het longeren eigenlijk niet omdat ik dat via lichaamstaal heb geleerd ( anderhalf jaar elke dag training gehad via travail a la longe van een australier in zwitserland.) Dus ik ben heel erg gewend om mn lichaam te gebruiken en die neiging heb ik nu ook, maar dan zit de zweep in de weg en de voedselbeloningen ook.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 12:37

De basis is in principe gewoon de traditionele opvoeding. Mee stappen, draven, halthouden en gewoon netjes uit respect uit je ruimte blijven. Met vrijheidsdressuur móet over het algemeen niets. Behalve de basis dan. Je kunt dus gewoon beginnen met het werken in vrijheid als de basis er goed inzit, maar die basis is juist zo belangrijk omdat je anders vroeg of laat vast gaat lopen.

De zweep moet je zien als verlenging van je hand. Je slaat er dus niet mee (behalve als je paard bijvoorbeeld over je heen loopt) maar wijst dingen aan. Zo kan ik bij het hoofd van mijn paard staan en met de zweep zijn kont aanraken zodat hij een rondje draait. Het is inderdaad aan het begin even onwennig hoe je alles tegelijk moet doen.. Maar daar wordt je vanzelf handig in. :)

krissie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 14:09

Ik ben ook net begonnen met wat ze noemen vrijheidsdressuur. Om te beginnen heb ik eerst 2 boeken (1 over clickertraining en 1 over vrijheidsdressuur) gelezen en op internet dingen gelezen. Vervolgens ben ik met een clicker aan het werk gegaan. Dus eerst mn paard leren dat de click een beloning is door een aantal dagen 10 a 20 x achter elkaar te clicken en dan gelijk een paar brokjes (of iets anders lekkers) te geven. Ik ben begonnen met meelopen en dan ho zeggen en als ze stil gaat staan gelijk een click en dan wat lekkers. Toen dat goed ging ben ik achterwaarts gaan oefenen. Ik zeg back en (de 1e paar keer) geen ik met een vinger wat druk op de borst en zodra ze achterwaarts gaat een click en dit steeds verder uitbouwen. Eerst 1 pas dan 2 enz. Nu ben ik bezig haar te leren dat ze moet blijven staan als ik iets van haar weg loop en ik wil haar leren targetten. Let wel op dat je op het juiste moment clickt en dat je altijd dezelfde lichaamhouding (zeker in het begin van een oefening) gebruikt want daar let een paard op. Volgens mij moet je paard een reden hebben om mee te willen werken dus ontkom je niet aan een beloning met voedsel. Mijn paard kijkt ook wel eens naar mn broekzaken waar de brokjes in zitten maar is daar niet zo extreem in als die van jou dus daar kan ik je geen tips over geven. Succes.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-11 16:26

heel erg bedankt voor jullie reacties...

nou, ik ben net even met haar bezig geweest en moet zeggen dat ze zonder voedsel zo verschrikkelijk veel makkelijker is. Ze komt als ze iets goeds heeft gedaan gelijk een knuffel halen en dat voldoet op het moment nog.
Ben idd helemaal met de basis begonnen.
Stil blijven staan op de plek en er rond lopen ( hoewel ze dat al prima kon, kan onder haar door etc, dus dat zat er al in, maar toch ff leuk om allemaal mee te nemen omdat ik dan het gevoel heb dat we echt al heel erg veel bereikt hebben in die oefening, terwijl het eigenlijk allemaal al oude trucjes zijn :+ ) achteruit etc. Ben ook veel strenger geweest deze keer. Maar dat was niet echt nodig omdat er geen appels of lekkernijtjes aanwezig waren.

De zweep heb ik wel al op vele manieren gebruikt, omdat ik wil dat ze er niet bang voor is. Dus als strafmiddel wil ik m niet gebruiken, dus voelt zo nutloos in mn hand. Maar snap heel goed dat bij de serieuzere oefeningen het een erg waardevol hulpmiddel is.
Dus ik had alle dingen gedaan die ze al kende en dacht, ach, ik probeer wat. Dus ik had een halstertouw achetr haar vetlok gelegd en zei voetje en drok er zachtjes aan en hup haar voetje ging omhoog. Kon hem makkelijk hoog houden en hoefte er niet eens echt op vast te houden.
Dus dat ging ook super makkelijk, maar behalve een compleet verkeerd commando, is het ook nog eens 100 stappen overslaan, dus daar ga ik zeker nu niet verder mee door. Maar wilde weten doe ze daar op zou reageren.
Ze vind het echt helemaal geweldig als ik met haar bezig ben en kan echt alles van haar gedaan krijgen, maar helaas dus niet op de juiste manier.
Weet daarom ook dat het echt iets is waar ik aan moet werken, maar daarom dat ik ook dit topic heb geopend.
Hoe kan ik mezelf leren om het op een juiste manier te doen en dus niet steeds het op een andere manier te doen.
De manieren zoals het boek me verteld werken dus niet (werken wel, maar nu dus nog niet voor mij en haar) en als ik het dus compleet fout doe, dan gaan ze super makkelijk.
Zou het geweldig vinden om iemand over de vloer te hebben die me wat tips kan geven met betrekking tot haar, maar ken niemand in de buurt die dit doet.
Moet ik dus stellig aan het boek vasthouden en gewoon blijven proberen totdat het gaat, of kan ik op mijn eigen manier een basis leggen met die dingen en dan halverwege overschakelen op de manier van het boek?
Is dat niet ontzettend verwarrend voor het paard?

Wil dus wel nog een keer heel duidelijk stellen dat ik totaal geen koppig of onhandelbaar paard heb. Het is een droom van een knol ( stinker hé) maar gewoon een mega kluts die gewoon behoorlijk ondeugend is en als het op eten aankomt echt geen grens kent.
Zo heb ik haar net van het gras gehaald en weer op haar stal gezet ( is een afgezet stuk onder onze hoge kap, heb maar een mini hoeveelheid gras en laat ze liever elke dag 2 uur grazen dan 2 weken een hele dag en dan niets meer hebben) en ze blijft dus stellig bij de deur staan totdat ik over een uurtje of twee wat brokken kom brengen en begint dan pas aan haar hooi ( nou ja, dat is wat ze me wil doen geloven iig)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 21:15

Fijn dat het goed ging! :D
En een aai kan ook prima als beloning voldoen hoor.

Ik ken wel een bokker die vrij ver is in VD en Parelli: memberlist.php?mode=viewprofile&u=141384 misschien woont die bij jou in de buurt.

Verder hoef je echt niet het hele boek na te doen, lekker doen waar jij je goed bij voelt. Er is niet 1 methode die bij elk paard werkt.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-11 07:40

ik dacht echt dat het een geheel andere techniek was, maar misschien is dat niet het geval.
Ga het op deze manier maar een tijdje proberen en lukt het niet, kom ik wel weer terug naar Bokt gerend!

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 08:31

Ik zou eerst beginnen met basis grondwerk, terug naar de basis dus. En dat betekent dus niet volgen, stoppen e.d. met behulp van voedselbeloning zoals vaak gedacht wordt. Nee, werken op houding en lichaamstaal, leren samenwerken met je paard waarbij je ook leert de leiding te geven. En dat het paard samen met je wil werken omdat het gemotiveerd is om wat met je te doen, zonder enkel voedselbeloning ervoor te krijgen.

Een paard wordt enkel opdringerig omdat je vanaf het begin (onbewust) niet duidelijk tegen hem bent of tegenstrijdige signalen geeft. Tuurlijk kan het nodig zijn om je paard eens flink op zijn plaats te zetten, maar daar gaan heel wat signalen aan vooraf. Jij als trainer moet leren bewust worden van je eigen lichaamstaal, goed naar je zelf leren kijken wat je allemaal precies uitstraalt naar je paard en wat niet. En daarnaast leren zien wat je paard jou allemaal wil vertellen.

1 van de basis dingen is hier: uit je ruimte blijven. Een paard mag nooit zomaar naar jou toe komen denderen en 'gezellig' naast je komen staan. Nee, het paard moet altijd netjes uit jouw ruimte blijven staan, enkel wanneer jij het toestaat mag het paard naar je toekomen. Ik adviseer altijd om zélf een stap naar voren te doen en zo bij het paard te gaan staan.
Heel basis dus, maar wel heel essentieel in het werken met het paard. Als jij bijvoorbeeld al elke keer aangeeft dat het paard in jouw ruimte mag komen, bijvoorbeeld om gezellig bij jou te staan en jij daar zelf ook nog eens een passieve houding aanneemt, of misschien wel eens een stapje achteruit loopt, nodig jij het paard dus eigenlijk uit om jouw plaats in te nemen. Wat dus letterlijk betekent voor het paard dat hij op dat moment de leiding over jou neemt om het even heel zwart wit te zeggen.

Wat betreft starten met voer als je basis grondwerk goed zit, vul je zakken eens met voer, pak een stick/zweepje/leadrope. Zet je paard in de bak en loop er zelf ook bij in en doe een heel simpele opdracht: houd je paard buiten je eigen ruimte :) Belangrijk is dat je gelijk heel zelfverzekerd loopt, rustige stevige stappen, schouders naar achter. Op het moment dat het paard bij je in de buurt komt, maak je je zelf heel groot en actief, komt hij nog dichterbij maak je een zwiepende beweging met je stick/zweep of leadrope. Reageert je paard nog niet, dan zal je nog duidelijker moeten zijn. Ga eventueel springen, haal álles uit de kast om echt flink duidelijk te zijn tegen je paard, ga echt door, als je op dat moment weer opgeeft en denkt het lukt niet, dan ben jij als trainer dus niet duidelijk geweest tegen je paard en heeft je paard weer geleerd: zie je wel ik krijg m'n brokjes wel wanneer ik het wil. Het opdringere is echt een kwestie van heeft het je paard in de voorgaande trainingen of situaties wat opgeleverd.

Op het moment dat je paard netjes afstand houdt, hou je weer op met springen/zwiepen etc en loop je weer door. Jouw ontspanning is weer de beloning voor je paard dat hij begrijpt dat hij op dat moment op de juiste manier reageert.

Nouja even heel 'kort' wat uitgelegd, maar er zit dus zoveel meer achter de training. Misschien kun je contact opnemen met Inge Teblick. Zij doet zowel grondwerk als clickertraining als vrijheidsdressuur. En misschien komt Amable op Bokt ook wel eens in die buurt, maar dat weet ik niet zeker :)

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-11 09:35

ik heb nog nooit met voedsel beloningen gewerkt, in mn hele leven niet en vind dat dus erg verwarrend werken.
Het zelfde met de zweep. De enigste training die ik met een zweep doe is dus het gewend raken aan een zweep en longeerzweep ( met het ding over een paard slaan en het touw gedeelte rond zijn buik laten zwiepen zodat ze gewend zijn aan een vreemd gevoel rond hun etc)
Maar eigenlijk nooit als hulpmiddel op die manier, zelfs tijdens het rijden gebruikte ik het zelden omdat het me meer in de weg zit dan helpt.
Ik heb de klikker en ben met de klikker begonnen, maar ook dat leidde me teveel af van wat ik deed, dus ik maak het tong geluid. Op die manier hoef ik niet de klikker in mn hand te hebben.
Vind het wat lastig omdat ik echt op lichaamstaal werk en dus te veel mijn lichaam in het verhaal gooi.
Ik weet dat ze een beetje een in-mijn-ruimte probleem heeft, mede omdat ze al bijna 2,5 jaar samen met haar zus stond en die twee niet anders deden dan tegen elkaar aan beuken om te krijgen wat ze wilde. Haar zus was echter veeeeel softer en makkelijker dan Sam.
Sam is sterk en dat weet ze, maar eigenlijk heel erg liefdevol. Vind het daarom ook moeilijk om haar te "straffen" voor het niet respecteren van mijn ruimte, omdat ze eigenlijk het liefste met haar neus in mijn nek staat. En omdat het nog maar een week is dat haar zus weg is. Ze staat nu voor de eerste keer in haar leven alleen en ben bang als ik haar nu ook verbied om die steun bij mij te zoeken op die manier, dat het gewoon teveel ineens is voor haar.
Maar de hechtheid die ze met haar zus had, die zoekt ze nu bij mij en ik snap heel goed dat ik die grens wel op een bepaalde manier moet stellen, want ze kan mij niet behandelen als haar zus, want daar ben ik dus echt een paar honderd kilo te licht voor.
Ze is nog maar 2,5 dus op een bepaalde manier is ze echt nog erg jong en niet geheel volwassen genoeg om haar serieus aan te pakken ( vind ik) maar aan de andere kant, is dit wel het uitlezen moment om duidelijk de regels op tafel te leggen omdat de situatie veranderd is nu.
Ik hoopte eigenlijk op een softe manier om te kunnen beginnen en daarom dat ik met het boek aan de slag ben gegaan. Hoopte dat als ik haar dat soort dingetjes kon gaan leren via die methode, dat het voor haar lichaamlijk en geestelijk niet al te zwaar zou zijn.
Als ik het op de "traditionele" manier ga doen, dan is het wel een zware hap voor haar.
Uiteraard is de basis een must en die heeft ze echter geheel onder de knie, met de uitzondering van "mijn" ruimte niet geheel. Want ook als ze iets eng vind, dan loopt ze bijna op mn voeten.
Dat is een basis die we zeker moeten verbeteren en die niets met haar leeftijd te maken heeft. Ze moet het gewoon doen.
Ik ben alleen bangt dat hoe makkelijk ze dingen oppakt dat het misschien gewoon te vroeg is om die dingen te gaan leren.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 09:54

Ik denk toch dat het belangrijk is om eens een goede les te nemen, ik heb het idee dat je wat dingen door elkaar haalt namelijk. Ook bij grondwerk, natural horsemanship of hoe je het ook maar wilt noemen, is gewoon dúidelijkheid nodig. Als jij vanaf begin af aan duidelijk bent, zal jij niet elke keer je paard met de harde hand aan moeten pakken. Duidelijkheid en consequentie maakt dat het paard weet wat hij aan je heeft en dat jij en je paard via lichte communicatie met elkaar kunnen werken. Dit betekent niet dat je bij het minst geringste je paard maar een knal verkoopt :+ En als jij op de juiste manier met je lichaamstaal weet om te gaan is dit dus ook volstrekt niet nodig. Altijd als je een paard wat wil vertellen (en als paarden onderling wat willen vertellen) beginnen ze met een subtiel signaal. Bij geen reactie komt er een iets duidelijker signaal en zo bouwen ze eigenlijk in fasen op. Zo werken wij ook met het paard. Je geeft niet ineens een zwiep met een leadrope om je heen, nee je gebruikt eerst je houding, dan je lichaamstaal, dan een klein zwiepje, dan een grote zwiep en bij geen reactie zwiep je ferm met de leadrope om je heen met een gestrekte arm. Je slaat dan ook nooit maar dan ook nóóit bewust het paard of het paard op zijn hoofd. Nee je geeft gewoon je eigen ruimte aan, negeert je paard jouw signalen, tja dan loopt hij tegen je leadrope aan en dat is zijn eigen verantwoording.
Er is nog een heel verschil tussen je paard bewust en gericht een knal tegen z'n hoofd aan te geven, dan gewoon gebruik te maken van je eigen ruimte zonder daarbij persoonlijk je op het paard te richten. Hier zit dus een heel groot verschil in. Je geeft het paard de verantwoordelijkheid om er wat mee te doen, zonder dat je persoonlijk of emotioneel wordt.

Welke leeftijd dan ook, je zal duidelijk moeten zijn tegen je paard. Dat doen paarden onderling ook, zelfs naar de veulens toe. Tuurlijk staan paarden wel eens gezellig bij elkaar en tuurlijk mag jouw paard wel eens 'gezellig' bij jou staan, maar dan geef jíj daar toestemming voor.

Als een paard nooit duidelijkheid heeft gekregen op dit gebied, dan zal het paard in het begin misschien heftig reageren. Daar kan het paard niks aan doen, die is een andere reactie gewend. Daar zal je zelf als trainer gewoon even doorheen moeten. Als jij duidelijk bent tegen je paard, zal hij je niet eens niet meer leuk vinden oid, hij is gewoon verbaasd omdat je eerder altijd toeliet dat hij nagenoeg 'op schoot' mocht ;)
Maar op het langere termijn, zal je merken dat door een goede basis de verstandhouding en samenwerking met je paard veel beter en makkelijker wordt.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-11 11:28

ik sla zo wie zo al NOOIT op een paard zn hoofd, no matter what.
In mijn oppinie is dat de snelste manier om een paard hoofdschuw te maken.
Bij mn veulen, als hij me bijt, dan bijt ik hem terug in zijn neus.

Ik durf best wel een knal op haar kont te geven. Dat is toch echt bij lange niet zo gevoelig en het gaat niet op de pijn, het gaat om de reactie die ik geef. Zo wie zo ben ik ook al niet zo voor het zwaaien van een touw/leadrope bij een paard. Vooral niet omdat ik er zoveel werk in steek dat ze juist NIET schrikken van zwaaiende dingen.
Ik ben me heel bewust dat ik wat hulp kan gebruiken met de dingen die ik nog nooit gedaan heb. Een lesje pakken zou absoluut geen slecht ding zijn, omdat er zeker nog dingen zijn die bij mij gewoon nog niet geheel klikken in mn hoofd.
Over het algemeen denk ik dat we een erg goede band hebben, maar heb zelf nooit ECHT gewerkt met een paard. Ik ben helemaal voor de basis (trailermak, zadelmak etc) bij brengen en zodra dat gebeurd is en er echt werk aan moet komen ( zoals rijden of serieuze trucjes) dan val ik al snel te kort.
Geniet heel erg van het werk naast een paard, maar haal mijn genot uit het onwennige paard een lekkere rustige vriend te maken. Dus zodra ik het idee heb dat ze dingen moet gaan doen voor mijn plezier, dan geef ik al snel op. Dat is denk ik mijn fout.
En dat is waar ook een deel van het probleem ligt. Ik werk ontzettend graag op vriendenbasis en dus zodra ik denk dat het wat moeilijk wordt dan heb ik al snel medelijden.
Ik ben best streng ( vind ik zelf toch) en wanneer ik echt genoeg heb dan ga ik stuiteren ( ga ik op dezelfde plek staan springen, ja ik ben een vage, maar dat is mijn manier om agressie krijt te raken) en dat is vaak al genoeg voor ze om afstand te nemen. Ze krijgen alleen een oplawaaier van mij als ze ECHT te ver gaan. Gisteren was ze wat over de top ( erg druk) en ik heb gewoon gewacht totdat ze klaar was met haar streken voordat ik verder ging. Had haar een straf kunnen geven ( wat waarschijnlijk iedereen aangeraden zou hebben) maar ik vond het belangrijker dat ze zichzelf kalmeerde.
Maar goed, mijn punt is dus dat als ik punten moet volgen die eigenlijk echt gevolgd zouden moeten worden, dat het bij MIJ al snel fout gaat. Dat ik idd niet consequent genoeg kan zijn.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 11:44

Wat betreft het zwaaien met leadrope/stick whatever, tuurlijk wil je niet dat ze schrikken van zwaaiende dingen, maar dat is vanuit een andere intentie als gericht energie op het paard richten zodat ze respect hebben en leren afstand te bewaren. Dat is niet dus niet vanuit angst werken.

Misschien is het goed om toch wat meer te gaan verdiepen in het natuurlijk gedrag en grondwerk e.d. want je zegt zelf best veel tegenstrijdige dingetjes :)

Als basis boek kan ik je het boek van Inge Teblick aanraden 'Grondwerk met paarden' dat gaat helemaal terug naar de basis, kuddegedrag, positieve/negatieve beloning, 'straffen'/negeren, etc etc, daarnaast veel clickertraining, hoe te beginnen met voedselbeloning en ook een stuk vrijheidsdressuur.

Misschien wordt dan het een en ander je wat duidelijker :j

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 12:00

Dingen als je ruimte respecteren zijn natuurlijk ook geen VD oefeningen hè.
En het is natuurlijk niet zo dat ze geen steun bij jou mag zoeken, als ze maar VERZOEKT om in jouw ruimte te mogen ipv er gewoonweg doorheen te banjeren.

Ook op momenten dat ze het spannend vinden en op je kruipen, is eigenlijk ook om jou vooruit te drijven. (Help, dit is eng, ga nou rennen!) Dat mag dus ook niet.
En een tik klinkt misschien wat minder vriendelijk, maar dit hoeft niet zo te zijn! Een paard gedijt heel goed op duidelijkheid. Zolang je geen tik vanuit frustratie, woede of irritatie geeft wordt het paard er niet slechter van, alleen maar beter.

Als de basis er goed in zit, dan kun je op de softe manier beginnen met oefeningen. Bij oefeningen hoef je geen klap te geven, het paard moet immers nog leren wat je van hem wilt. En als jij dat zweepje onhandig vindt, leg je hem toch lekker weg. Het hoeft niet allemaal volgens het boekje, doe gewoon waar jij je prettig bij voelt zodat je ook de juiste signalen kan geven zodat het duidelijker is voor je paard.
Merk je later dat je de zweep toch nodig hebt kun je hem altijd opnieuw introduceren.

En ik zwaai ook met mijn leadrope, bij mijn paard maar ook bij een paard van 3. Als je het goed doet worden ze niet bang van de leadrope, als dat wel zo is betekent dat dat je te streng bent geweest zonder de vriendelijkheid weer op te zoeken.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-11 13:14

Bojangles schreef:
Misschien is het goed om toch wat meer te gaan verdiepen in het natuurlijk gedrag en grondwerk e.d. want je zegt zelf best veel tegenstrijdige dingetjes :)

geloof me, ik zeg ze niet alleen, ik doe ze ook.
Ik wete hoe het moet, maar met deze merrie is het een heel ander verhaal.
Heb r net buiten in de weide gezet en mevrouw zat weer boven op me. Maar ze doet het dus niet met opzet, want als ze uit de weide gehaald wordt dan loopt ze netjes en rustig mee.
Ik denk dat ze een beetje een probleem heeft met haar energie te beheersen en ik idd af en toe een beetje overdonderd ben.
Op die momenten dan kan ik streng genoeg zijn, maar merk dat dat averechts werkt.
Zo kwam ze net een cm of 10 met haar voorbenen van de grond, terwijl ze voor me stond, maar dus niet uit fenijn, want ze zakte diep door haar achterbenen heen, dus het was meer een soort van energie explosie.
Ben ik nu excuses aan het verzinnen, meer dan waarschijnlijk, want het mag gewoon niet wat ze doet.
Maar omdat ik voornamelijk altijd met jonge paarden heb gewerkt, bekijk ik alles eerst vanuit hun positie.
Het is pas nadat ik wat aan mijn rug kreeg dat ik een stuk voorzichtiger ben geworden ( een ongeluk kan me al in een rolstoel helpen) en misschien ook sneller een stapje achteruit doe. Dit was vroeger geheel niet hoe ik in elkaar zat ( vandaar mn rug, dat is door het inrijden en werken met jonge paarden gekomen) ik nam elke uitdaging aan. Nu ben ik dertig en ben me heel bewust van mijn zwakte nu en misschien dat ik daarom zo mn hoop had gevestigd op VD, het idee dat het allemaal liefjes kon.
Dus geloof me, ik snap het echt wel, ik heb misschien gewoon een illusie die niet bestaat.
het idee dat ik het via VD allemaal zonder machtsproblemen zou kunnen doen, hoewel ik weet dat dit niet kan als je dit dus al niet hebt afgehandeld in de basistraining.

en nogmaals, het is echt een schat van een tinker, mn meisje, maar ze is sterk, weet dat ze sterk is en heeft geregeld een beetje lak aan alles omdat ze weet dat als ze haar borst vooruit steekt dat ze het allemaal kan ( door de omheining, over andere paarden heen etc)

Dus mijn tegenstrijdigheid zal een combinatie zijn van wat ik weet wat waar is, en wat ik hoop dat ik kan omzijlen.