[AR] Hoe zijn jullie begonnen met het mennen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xLianneZorro

Hoe zijn jullie begonnen met het mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-11 13:45

HoiHoi

Het lijkt me geweldig om zelf ook te mennen met mijn paard ik heb zelf alleen 0,0 ervaring met mennen.
Ik heb geen tuig en geen kar.

Ik heb zelf een Andalusier ruin van 5 jaar ik heb hem nu bijna 1 jaar.
Bij zijn vorige eigenaar heeft hij in een 3 span gelopen zeiden ze.
Maar nu zou ik met hem het mennen weer willen oppakken.
Daarbij wil ik natuurlijk iemand bij hebben die er ervaring mee heeft en die ook tuig + een kar voor ons te leen heeft.
Om te kijken of ik het echt leuk vind. Maar is dat mogelijk? Zijn er zulke mensen die dat ook echt doen?

En hoe zijn jullie begonnen met mennen? Heb je menles gehad? Of ben je gelijk met je eigenpaard begonnen?

Brand maar los! :)

capopjekop

Re: Hoe zijn jullie begonnen met het mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 13:51

Zelf wilde ik gaan mennen met mijn shetlander Grietje, ze was altijd te dik en ik wilde een manier hebben om haar flink te kunnen laten werken. Via mp een sulky cavaletti gekocht en tuig. Eigenwijs zelf begonnen, ik had haar immers ook al voor de slee gehad. Ging goed tot ze op een gegeven moment ging bokken. Ik kreeg dat ding niet goed in balans. Toen heb ik de sulky weggedaan en een 4 wieler gekocht. Toen besloten om met behulp van een ervaren menner Grietje opnieuw te beleren en mezelf ook, want veel ervaring had ik niet. Daarna een paar lessen van deze menner gehad. Toen raakte Grietje bevangen. Mijn andere shet heb ik toen zelf beleerd (wel samen met een vriendin ingespannen, dit moet je nooit alleen doen). Toen Grietje weer goed liep wilde ik de shetten graag in het tweespan hebben, dus daar weer hulp voor gezocht en samen met een ervaren menner en beleerder ze in het tweespan gezet. Vervolgens weer wat lessen gehad zodat we veilig op weg kunnen. Nu rijd ik zo nu en dan recreatief wat rond. Binnenkort wil ik wel weer wat lessen nemen, zodat het dressuurmatig ook wat beter voor elkaar komt.

Daarnaast heb ik nog een welsh pony, die wil ik nu ook gaan beleren voor de wagen. Wagen kan ik van mijn buren lenen, hun tuig kan ik ook gebruiken voor het wennen aan het tuig. Mocht ik straks met haar gaan slepen enz dan koop ik een ander tuig, het leentuig is vrij oud.

Shaya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 13:54

Ikzelf wil ook mijn fries als ze groot en sterk is voor de kar gaan laten beleren. Ikzelf heb ook 0,0 ervaring hierin en vindt het ook wel weer best spannend.
Ikzelf ga lessen nemen bij een ervaren menner in de buurt, waar later ook mijn fries beleerd zal gaan worden. Hopelijk kunnen we dan veilig en ontspannen de weg op.

xLianneZorro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-11 13:57

Ik vind het ook redelijk spannend om die stap te maken! :=

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 14:02

Ik ben begonnen met mennen toen ik een verzorgpaard had dat voor de kar liep.
Toen mocht ik ook af en toe de teugels overnemen.

Later heb ik een Shetlander beleerd voor de wagen.
Was ook erg leuk om te doen.

Daarna met mijn eigen paardje geoefend. Km erachter gelopen.

Toen heb ik mijn koetsiersbewijs gehaald.
Heel veel van geleerd.

Daarna met mijn eigen paard verder aan de slag gegaan.
nog meer Km erachter gelopen en dit jaar zijn we een stap verder gegaan.
Met een vriendin hebben we haar eerst voor de band gezet en daarna voor de wagen.

BarbaravdW

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 14:12

Ik ben begonnen met lessen, heb nog geen eigen paard. Ik les 1x per week en ben inmiddels gepromoveerd van enkel naar tweespan. Inmiddels ben ik voorzichtig aan het kijken voor een eigen paard om mee te gaan mennen. Ik zou je zeker aanraden om eerst een proefles oid te nemen zodat je weet of het iets voor jou is. Ik vind het in ieder geval erg leuk!

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 14:20

Ik begon met mennen tijdens een vakantieweek op een manege, toen ik 15 dat is een aantal jaar "in de koelkast" gestopt, tot ik last van mijn rug had gekregen, kort erna was een instructeur dolenthousiast geworden voor mennen, nadat ze hem eens met een harddraver hadden laten rijden. Hij ging zelf les geven, en zo ben ik met het mennen begonnen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 14:21

Bij mijn opa op de kar.
Eerst mocht ik op rustige stukken het roer overnemen, en later steeds meer.
Totdat ik netjes door het dorp kon sturen, daarna mocht ik (samen met een vriendin) alleen op pad.

ssashaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 14:29

Onze fries heeft (zeiden ze) ook altijd voor de kar gelopen.
Ik heb hem laatst gelongeerd met dubbele longe en daarna nog even dr achter gelopen.
Dat deed hij keurig!
Dus binnenkort wil ik gaan lessen met hem en daarna maar zien of ik voor het koetsiersbewijs kan gaan!
;)

xLianneZorro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-11 15:02

Dus het is ook mogelijk om menlessen te nemen zonder eigenpaard?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 15:03

Ja er zijn maneges waar menles gegeven wordt en er zullen mss ook wel mensen zijn die lesgeven met hun eigen paard en wagen.

xLianneZorro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-11 15:06

Oke bedankt! Ik heb net even marktplaats afgezocht en ik heb ze gemailt.
Dus als het goed is krijg ik binnenkort een menles! :)

Meer verhalen zijn gewoon welkom! :j

ArankaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 19:24

mijn paard wordt nu beleerd door haar overbuurman, wel super handig, hij heeft karretje en tuig gewoon te leen en zo dichtbij!

Lizzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 20:14

Ik werd als 12 jarig meisje achter een sulky gezet, mijn verzorgpony ervoor rondje rijden door de bak en meedoen aan kortebaan draverij ;-)

Een paar jaar later wilde ik mn fjord voor de wagen, dit is finaal misgegaan, waardoor zowel de fjord als ik niet meer wilde mennen.

Na een aantal jaar toch weer met een shet van mn vriendin mennen, vonk was weer overgeslagen en heb ik zelf mijn a-kruizing beleerd.

T_smurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 20:17

Onze staleigenaar ment en hij heeft hem er eerst voor gezet. hij was braaf en ik heb gelijk menles gekregen met mijn eigen haflinger. Bij ons op de manege in breda wordt ook menles gegeven, dit kan met eigen paard maar ook met manegepaarden.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 20:23

Vroeger is mn tinker beleerd, mende er zelf niet echt vaak mee, maar mn vader wel.
Heb toen wat menlessen meegekeken enz, maar niet veel gedaan.

Later een sulky en tuig van iemand overgenomen, en toen poging tot mn shet beleren, die vond het mennen ook niet leuk, na steeds te denken; misschien leert ie het eindelijk, schoot meneer er alweer bokkend vandoor. Dus maar opgehouden.
Toen kreeg ik een A pony'tje erbij, en die beleerd en jaartje mee rond gereden toen verkocht ik m.

En nu later dus is mn mini 3 en heb ik die beleerd en die loopt sinds kort onwijs goed voor de wagen en hebben beide veel menplezier en gaan binnenkort hopelijk 2span doen en dan lekker wat menlessen :)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 20:26

Oke, jij dus geen menervaring en je paard alleen in meerspan, vermoedelijk.

Zou zeggen, breng hem ergens heen
(daarmee bedoel ik niet meteen dat je hem weg moet brengen en niet moet gaan kijken,
je kan ook wegbrengen en erbij zijn elke keer als ze bezig zijn.)
waar ze ervaring hebben met beleren van paarden voor de wagen.

Aangezien bij jouw paard compleet onduidelijk is wat hij wel of niet kan voor de wagen.
Lijkt me dus dat ze daar ook gewoon het voorbereidende werk mee gaan doen.
Daar hebben ze ook wel een tuig en wagen, dus heb je daar ook geen problemen mee.

Nou komt weer het moeilijkste.. een geschikt adres om hem te laten beleren of te kijken hoe ver hij al is.

edit, hoe ben ik begonnen?
koetsiersbewijs, jaren voordat ik ooit een paard had.
Nog een menstrippenkaart gehad (ja die bestond daar!)
Kreeg toen eigen paard, jaren gelangeleidseld.
Toen kennis met wagen gevraagd of die wou helpen en daar op stal ingespannen.
(echter na veel voorbereidend werk en die fjord kende ik echt van haver tot gort!)
Mijn nieuwe paard ga ik echt niet zo doen!
Wel langeleidselen eventueel (longeren met dubbele longe gaat probleemloos) zelf,
maar voor de rest gaat ie dan op stap, wel met mij in het kielzog.
Kunnen ze paard en menner beleren! :+

Mariekyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 20:30

Ons paardje heeft bij de vorige eigenaar ook in 3 span gelopen.
Op een gegeven moment was er iemand op stal die ook menles geeft. Zo zijn wij begonnen. Hij leende ons tuig en een kar. We gingen dan gewoon lekker in de bossen oefenen. Ik mennen en hij er naast zitten om in te kunnen grijpen als er iets gebeurt.
Onder tussen hebben we de kar over genomen en zelf tuig gekocht. Nou nog een koestiersbewijs, haha.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 20:35

Ik heb vandaag mijn Fjordje weggebracht om te laten beleren voor de kar.
Over een week krijg ik een update... ik ben heel benieuwd hoe het zal gaan.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 20:40

Ik Ben een beetje per toeval een mencursus gaan volgen en sinds down krijg je mij met geen stok meer achter het paard weg. Ik heb ook leren mennen zonder eigenlijk paard en men nog altijd bij de stal waar ik mijn koetsiersbewijs heb gehaald zonder eigen paard.

Overgens vind ik het niet perce nodig om je paard weg te brengen. Er zijn ook ervaren beleerders die aan huis komen, ik heb ook vrij snel geholpen met beleren (dan waren we overgens wel altijd met zijn drieën). Het is heel erg leerzaam en je hebt zelf wat meer zicht en controle over wat er met je paard gebeurt. Maar dat zou ik wel zelf eerst minstens een les of 10-15 met een ervaren paard nemen, zodat je de absolute basis kent. En dan in het begin ook echt alles met instruteur erbij doen.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 23:19

Citaat:
En hoe zijn jullie begonnen met mennen? Heb je menles gehad? Of ben je gelijk met je eigen paard begonnen?

Hier ook lange weg hoor.
Wilde eerst gaan mennen met een haflinger die ik toen had...die sleurde me aan de lange lijnen de hele bak door... leek me dus niet zo'n goed plan :+
Toen mini aangeschaft die alles al kon, dat was leuk! Maar had toch het idee dat het veel beter kon, vooral de leidselvoering zat ik erg mee in de knoop en het inspannen bleef soms een raadsel :+
Dus koetsiersbewijs gedaan, eerst enkelspan, later ook tweespan trouwens, bij goede stalhouderij.
Daar ook veel gegroomd en nog flink wat lessen genomen, gewoon met hun paarden om het goed te leren.
Zo zijn wij begonnen :j

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 08:32

iLOVEVIDO schreef:
En hoe zijn jullie begonnen met mennen? Heb je menles gehad? Of ben je gelijk met je eigenpaard begonnen?

Brand maar los! :)

Mijn eerste verzorgpaard stond bij de eigenaar voor de wagen. Nadat ik een paar keer mocht sturen, heb ik mijn koetsiersbewijs gehaald. Daarna ben ik een ander paard gaan verzorgen, die ook voor de wagen liep. Daarmee mocht ik naar menles. Daar erg veel van geleerd.

Een paar jaar later had ik mijn eerste eigen paard. Die werd uiteraard ook beleerd voor de wagen en daar ging ik na een tijd ook lessen en wedstrijden mee rijden. Helaas heb ik met hem ook 3 ongelukken gehad (aangespannen). Omdat het vertrouwen onderling helemaal weg was en ik ohz met hem geen buitenritten kon maken en ik dus alleen nog maar rondjes ohz in de bak kon maken, heb ik hem verkocht. En mijn huidige setje loopt ook allemaal voor de wagen

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 14:05

Mijn dochter leerde mij tuigenkennis. Later samen op mencursus gegaan. Mijn hafje, Wendy voor de kar gehad. Toen die moest inslapen ben ik op zoek gegaan naar paard dat al wat wist van mennen/aangespannen. Dat werd Fralla. Nu doe ik bijna niets anders meer. Tijdens (paarden) vakanties doen we gem. 20 km per dag! Heel soms dagen van 45+ km's. Je doet ons geen groter plezier dat door de bossen en over heide te zwerven met kar, groom en een tas vol koffie en brood. Roggebrood voor /3

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 22:44

Ik ben in januari van dit jaar begonnen met het voorbereidende werk. Dus dubbele longe en lange teugelen. Toen dat goed ging eens een keer wat laten slepen en laten wennen aan het tuig, eerst aan de lange teugel en later aan de longe. Niet het hele tuig in één keer maar in delen. Daarna wat zwaardere dingen slepen met de strengen. Toen dat allemaal goed ging, heb ik haar naar Onder de Kastanje gebracht (eind juli). Daar hebben ze haar ingespannen en wat doorgereden. Nu ga ik nog elke week naar menles. Ik heb zelf nog geen wagen en bij Onder de Kastanje kan je hun wagentjes gebruiken tijdens je les. Af en toe neem ik een extra privéles.

Paar jaar geleden heb ik een haflinger gereden die bij de eigenaar voor de wagen liep. Ik ging weleens mee en moest dan altijd mennen zodat de eigenaar lekker achterop kon zitten en kon genieten van zijn paardje, haha.

BSSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 22:51

Ermee begonnen omdat ponylief, B pony, niet weg mocht als ik er te groot voor werd..
De oplossing > Hem in de koets laten leren. Zo gezegd, zo gedaan.
We hebben hem laten opleren en hebben daar dan ook de nodige informatie, ... gehad.
Het is zo fijn mn pony te zien genieten.. Hij doet het zooooo graag :D.
Alleen is stilstaan & wachten om te vertrekken niet zn sterkste ding.. Maar das een werkpunt +:)+ .

Kzou wel aanraden van niet alleen met de koets te gaan rijden. Het is toch altijd een risico en het is gewoon sowieso veiliger als er iemand bij is..