blind horsemanship mogelijk

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

feike_nr1

blind horsemanship mogelijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-11 20:22

Sinds 2 jaar verzorg ik een Fries dat aan zijn linker oog blind is.
Rijd momenteel dressuur met hem, omdat dit altijd al met hem werd gedaan.
Krijg nu alle vrijheid om dingen met hem te doen en wil zelf meer richting de Natural Horsemanship gaan.

nu vroeg ik mij af of grondwerk dan wel mogelijk is ivm zijn blinde oog.

weet iemand daar meer over?
alle suggesties zijn welkom

xemmyz

Re: blind horsemanship mogelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 20:24

Je zou het eens onder begeleiding kunnen proberen van een NH instructeur bij jou in de buurt? Als je merkt dat dat goed gaat kun je het ook zelf proberen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 21:12

Tuurlijk. Het dier heeft geleerd zich aan te passen. Ik zou er alleen om denken dat het paard je wel goed kan zien als je hem aanwijzingen geeft.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 21:17

natural horseman ship is gericht op op een natuurlijke manier met je paard communiceren. Logisch verder redenerend is het antwoord op je vraag te vinden in het weide/ kudde gedrag van je paard. Kan het paard zich goed handhaven in de kudde, ziet het voldoende om de non verbale communicatie in de kudde mee te krijgen, dan zou je er volgens mij ook gewoon NH mee moeten kunnen doen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 21:40

Ja hoor kan best. Zolang je rekening houdt met het feit dat hij aan die kant niets kan zien en je dus wel fysieke aanwijzingen moet geven, is er niets aan de hand.

Beste voorbeeld van NH met een compleet blind paard is John Lyons Bright Zip. Deze werd compleet blind op leeftijd van 19 jaar en moest ook compleet opnieuw getraind worden...

anyw1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 19:26

Ja hoor dat kan. Mijn ervaring met een blind paard was dat hij aan zijn blinde kant gevoeliger was dan aan zijn ziende kant. Dat was wel bijzonder. Het leek alsof zijn andere zintuigen aan die kant veel scherper waren en ook al kon hij mij niet zien, hij voelde perfect waar ik was en wat ik wilde.
Dit was met het loswerken trouwens.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 22:54

anyw1 schreef:
Ja hoor dat kan. Mijn ervaring met een blind paard was dat hij aan zijn blinde kant gevoeliger was dan aan zijn ziende kant. Dat was wel bijzonder. Het leek alsof zijn andere zintuigen aan die kant veel scherper waren en ook al kon hij mij niet zien, hij voelde perfect waar ik was en wat ik wilde.
Dit was met het loswerken trouwens.

Toevallig heb ik 2 weekjes een paard van een stalgenoot verzorgd die op vakantie was, dat volledig blind is aan 1 oog. Het verbaasde mij tijdens het longeren zo enorm dat dit paard zeker wel op mijn lichaamstaal reageerde, ook met haar blinde oog aan de binnenkant.. terwijl ze me dus niet zou kunnen zien.

Aibelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 17:03

Ik had ook een verzorgpaard met een blind oog. Ging prima hoor, soms alleen even opletten dat je hem/haar niet laat schrikken aan de blinde kant.