Ik rijd en longeer nu twee jaar intensief (met de nodige rust tussendoor natuurlijk) een inmiddels 8-jarige merrie. We zijn van ver gekomen, ze had in het begin niet de juiste bespiering en haar achterhand was ontzettend zwak. Haar hele lichaam was niet goed bespierd trouwens. Dit zorgte er voor dat we niet eens normaal konden galopperen. Ook had ze enorm tempo, zat er geen stuur op en nageeflijk krijgen kon ik ook wel vergeten. Alleen in de stap lukte dit wel aardig.
We zijn nu twee jaar verder en haar bespiering is nu zo'n beetje wat het wezen moet in mijn optiek. Haar achterhand is iets sterker, maar is er nog niet helemaal. De nageeflijkheid is er wel, maar niet goed. Hier zit voor mij ook het probleem. Ze loopt enorm achter en onder de loodlijn en ik heb er wat experimentjes mee gedaan: Zodra ik haar teugel geef, gaat ze alleen maar dieper.
Haar tempo is een stuk beter dan voorheen, hoewel ze weer enorm onder me vandaan loopt zodra ik ga lichtrijden. Zodra ik uit reflex mijn teugels korter neem, gaat ze weer versnellen.
Nu heb ik wat dingetjes opgezocht over rechtrichting en longeerwerk en ik denk dat ik het in die hoek ergens moet zoeken. Ik denk dat ze niet recht is, gecombineerd met dat haar achterhand nog niet de juiste kracht heeft en ik denk ook dat ik me moet gaan richten op de spieren in haar rug. Mijn concrete vragen zijn: - Hoe kan ik haar rugspieren het beste trainen en is dit daadwerkelijk nodig voor de problemen? - Waarom heeft ze altijd zoveel tempo? - Waarom loopt ze achter en onder de loodlijn en hoe kan ik dit oplossen.
Zodra ze druk op teugels of touwtjes krijgt, gaat ze er in hangen. Ook Loopt ze graag op de voorhand (lekker makkelijk voor haar ivm bilspieren). Ook loopt ze nog steeds niet altijd in een regelmatig tempo, dit was in het begin veel erger. Nu gaat het steeds beter, maar ook dat is nog niet correct.
Ik ben benieuwd naar wie deze puzzel duidelijk in elkaar ziet liggen, ik hoor het graag!
ps ook tips over verschillende manieren van longeren en longeerlijnen die hierbij van nut kunnen zijn, zijn van harte welkom
Anoniem
Geplaatst: 15-08-11 09:45
Sommige paarden kruipen al snel achter de loodlijn.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-05-23 17:53, in het totaal 1 keer bewerkt
Ok dank je voor de tips. Ik zal inderdaad het zadel nakijken, maar denk niet dat het daar zal zitten. het zadel past goed en ik heb niet het idee dat ze daar op reageert. Maar checken kan natuurlijk altijd .
Ja het rechtrichten is iets waar ik meer mee bezig wil inderdaad. Ze loopt nu ook vaak nog over schouders weg enzo en begrijp ik sommige reacties van haar niet altijd. Gaande weg heb ik mijn houding en het instinctief aan teugels trekken wel afgeleerd, dat gaat nu een stuk beter met zo nu en dan een terugvalletje als het te wild gaat (rome is ook niet in 1 dag gebouwd haha). Vandaar dat ik me nu vooral op de houding van het paard wil gaan richten.
Met je tips kan ik wel wat, ik zal het zeker meenemen!
Anoniem
Geplaatst: 15-08-11 10:31
Het is heel goed van je dat je dat je je daarin wil verdiepen!
Komt zeker in orde, veel succes & plezier nog!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-05-23 17:52, in het totaal 1 keer bewerkt
Heike1998
Geplaatst: 28-08-11 20:01
Hey!
Als u haar met bit rijdt denk ik dat ze versnelt omdat ze wegloopt van de druk en achter de loodlijn loopt voor minder pijn van het bit te hebben. Ik zou eens proberen om bitloos. Gaat ze dan nog sneller en achter de loodlijn lopen? ( Wel eventjes proberen, een weekje of 2)