Sassol schreef:Als je de game goed beheerst is het een goed moment om het buiten toe te gaan passen. Moet je in de bak nog regelmatig een fase 2, 3 of 4 gebruiken om de gewenste reactie te krijgen, is het nog niet verstandig.
Gaat het in de bak eigenlijk altijd goed op fase 1 kun je buiten lekker verder gaan:)
Overigens hoef je je paard niet stil te zetten om game 2 te kunnen doen hè;)
Gisteren tijdens het oefenen wilde het helemaal niet. Kwam steeds op fase 3/4 uit en die moest ik dan ook echt een tijd volhouden voor ze ook maar een stapje opzij deed. Achteruit gaat ze al wel eerder, fase 2 denk ik. Maar opzij vind ze erg moeilijk.
Ik zal wachten tot dit bevestigd is tot ik het buiten ga oefenen.
Arabesk schreef:je kunt al wel desensibiliseren op plastic bijv. Dan doe je de friendly game maar dan eerst met een boterham zakje en als dat goed gaat een plastic zak en dan een vuilniszak etc totdat je je paard onder een zeil kunt verstoppen

Dat vind ik leuk, daar zal ik mee beginnen! Gelukkig is ponylief heel relaxed en ik denk dat ze eerder mij aan gaat kijken wat voor idiote dingen ik aan het doen ben dan dat ze denkt "AAaaah, jij bent eng"
Cassidy schreef:Je kunt gewoon gaan wandelen naast Parelli, en wat oefeningen meenemen. Zo kun je kijken in hoeverre je paard je lichaamstaal gaat lezen, door een keertje heel snel te gaan wandelen, en ineens stil te gaan staan. Ze mag niet aan je voorbij schieten. Ook kun je een keer heel snel gaan wandelen, en dan heel langzaam gaan wandelen. Je kunt proberen of je een stukje kun gaan draven, zonder dat ze aan je voorbij schiet of gaat galloperen.
Blijf niet te lang hangen in de 7 games. Level 1 is voor de veilige omgang van jou met je paard. Bevestig de friendly, maar die hoeft niet perfect te gaan voordat je door kunt naar het volgende game.
De 7 games zijn de basis, maar kunnen op den duur dodelijk saai worden voor je paardje. Stoom in een keer door level 1, het wordt pas interessant bij level 2. En dan bedoel ik echt level 2, en niet game 2.
Dit klinkt ook leuk. Maar hoe doe ik het als ze wél aan me voorbij schiet? Hoe zet ik haar dan terug als het wijken voor druk nog niet bevestigd is? Met 'gewoon duwen' geef ik haar denk ik de indruk dat ze 'fout' is, en dat is niet de bedoeling toch, in de beginfases?
Het was inderdaad niet mijn bedoeling lang te blijven hangen in de 7 games, maar ik wil wel dat ik en zij ze goed beheersen zodat het ook echt de basis kan worden van de omgang. Maar als ik dit voldoende afwissel (x in de bak, tussen het wandelen door, spelletjes tussendoor) wordt dit toch niet meteen heel saai?
Heel erg bedankt voor jullie antwoorden!!