Bezig met 7 games (Parelli), wat ernaast doen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MalaQ

Bezig met 7 games (Parelli), wat ernaast doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-11 14:35

Ik ben een tijdje geleden begonnen met NH. En dan met Parelli 7 games.
Pony pikt het ontzettend goed op, en ik heb het idee dat ik op het moment méér leer dan zij :D (Of dat ik eindelijk leer hoe het wél hoort?).

Nu is het natuurlijk heerlijk om hiermee aan de gang te zijn. We doen dit gewoon lekker in de paddock waar we alle ruimte hebben. Normaal gesproken rijden we 3 keer per week, en de rest wandelen we. Ik heb besloten me even helemaal te focussen op grondwerk, onze band versterkten en dat ik beter leer hoe ik haar kan 'lezen'. Maar ik neem aan dat we wel gewoon lekker kunnen gaan wandelen? We zijn pas bij game #2 (porcupine), wat op zich ook heel goed gaat. Kan ik deze game ook gewoon meenemen tijdens het wandelen? Dat ik haar stil zet, even oefen, en dan weer verder loop? Of is dit geen goed idee?

tamary

Re: Bezig met 7 games (Parelli), wat ernaast doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 14:47

Als je de 1e 3 games kan is de rest daar een samenspel van. De games toepassen tijdens wandeling houdt de games voor beide interessant en zinvol. Doen dus.
Advies Parelli is ook om 7 games zodra ze redelijk werken te gaan toepassen door bv objecten/obstakels te gaan gebruiken. De games alleen maar herhalen maakt ze saai en vervelend (7 tortures).
Hoe snel je creatief kan/moet worden hangt van de horsanality van je paard af. Een onzeker paard heeft herhaling nodig en een ik snap het al, dus verzin zelf wel wat paard heeft variatie nodig om bij je te blijven.

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-11 16:32

Ik schat haar in als left-brain extrovert. Onzeker is ze niet, en ze snapt dingen erg snel. Dus ik neem aan dat het bij zo'n paardje nog belangrijker is afwisselend te zijn. Voor nu zijn de games nog heel interessant omdat ze ze nog niet kent ;)

Ga ik van de week ook weer lekker combineren met wandelen! Bedankt voor je antwoord :)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 08:18

Als je de game goed beheerst is het een goed moment om het buiten toe te gaan passen. Moet je in de bak nog regelmatig een fase 2, 3 of 4 gebruiken om de gewenste reactie te krijgen, is het nog niet verstandig.
Gaat het in de bak eigenlijk altijd goed op fase 1 kun je buiten lekker verder gaan:)

Overigens hoef je je paard niet stil te zetten om game 2 te kunnen doen hè;)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 09:57

je kunt al wel desensibiliseren op plastic bijv. Dan doe je de friendly game maar dan eerst met een boterham zakje en als dat goed gaat een plastic zak en dan een vuilniszak etc totdat je je paard onder een zeil kunt verstoppen :D

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 10:26

Je kunt gewoon gaan wandelen naast Parelli, en wat oefeningen meenemen. Zo kun je kijken in hoeverre je paard je lichaamstaal gaat lezen, door een keertje heel snel te gaan wandelen, en ineens stil te gaan staan. Ze mag niet aan je voorbij schieten. Ook kun je een keer heel snel gaan wandelen, en dan heel langzaam gaan wandelen. Je kunt proberen of je een stukje kun gaan draven, zonder dat ze aan je voorbij schiet of gaat galloperen.

Blijf niet te lang hangen in de 7 games. Level 1 is voor de veilige omgang van jou met je paard. Bevestig de friendly, maar die hoeft niet perfect te gaan voordat je door kunt naar het volgende game.
De 7 games zijn de basis, maar kunnen op den duur dodelijk saai worden voor je paardje. Stoom in een keer door level 1, het wordt pas interessant bij level 2. En dan bedoel ik echt level 2, en niet game 2.

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-11 10:43

Sassol schreef:
Als je de game goed beheerst is het een goed moment om het buiten toe te gaan passen. Moet je in de bak nog regelmatig een fase 2, 3 of 4 gebruiken om de gewenste reactie te krijgen, is het nog niet verstandig.
Gaat het in de bak eigenlijk altijd goed op fase 1 kun je buiten lekker verder gaan:)

Overigens hoef je je paard niet stil te zetten om game 2 te kunnen doen hè;)

Gisteren tijdens het oefenen wilde het helemaal niet. Kwam steeds op fase 3/4 uit en die moest ik dan ook echt een tijd volhouden voor ze ook maar een stapje opzij deed. Achteruit gaat ze al wel eerder, fase 2 denk ik. Maar opzij vind ze erg moeilijk.
Ik zal wachten tot dit bevestigd is tot ik het buiten ga oefenen.

Arabesk schreef:
je kunt al wel desensibiliseren op plastic bijv. Dan doe je de friendly game maar dan eerst met een boterham zakje en als dat goed gaat een plastic zak en dan een vuilniszak etc totdat je je paard onder een zeil kunt verstoppen :D

Dat vind ik leuk, daar zal ik mee beginnen! Gelukkig is ponylief heel relaxed en ik denk dat ze eerder mij aan gaat kijken wat voor idiote dingen ik aan het doen ben dan dat ze denkt "AAaaah, jij bent eng" :D

Cassidy schreef:
Je kunt gewoon gaan wandelen naast Parelli, en wat oefeningen meenemen. Zo kun je kijken in hoeverre je paard je lichaamstaal gaat lezen, door een keertje heel snel te gaan wandelen, en ineens stil te gaan staan. Ze mag niet aan je voorbij schieten. Ook kun je een keer heel snel gaan wandelen, en dan heel langzaam gaan wandelen. Je kunt proberen of je een stukje kun gaan draven, zonder dat ze aan je voorbij schiet of gaat galloperen.

Blijf niet te lang hangen in de 7 games. Level 1 is voor de veilige omgang van jou met je paard. Bevestig de friendly, maar die hoeft niet perfect te gaan voordat je door kunt naar het volgende game.
De 7 games zijn de basis, maar kunnen op den duur dodelijk saai worden voor je paardje. Stoom in een keer door level 1, het wordt pas interessant bij level 2. En dan bedoel ik echt level 2, en niet game 2.

Dit klinkt ook leuk. Maar hoe doe ik het als ze wél aan me voorbij schiet? Hoe zet ik haar dan terug als het wijken voor druk nog niet bevestigd is? Met 'gewoon duwen' geef ik haar denk ik de indruk dat ze 'fout' is, en dat is niet de bedoeling toch, in de beginfases?

Het was inderdaad niet mijn bedoeling lang te blijven hangen in de 7 games, maar ik wil wel dat ik en zij ze goed beheersen zodat het ook echt de basis kan worden van de omgang. Maar als ik dit voldoende afwissel (x in de bak, tussen het wandelen door, spelletjes tussendoor) wordt dit toch niet meteen heel saai?

Heel erg bedankt voor jullie antwoorden!!

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 10:47

Buiten wandelen lijkt me geen probleem, behalve als je paard problemen geeft met wandelen ;)

verder is het belangrijk veel sneller door de games te gaan. De seven games moeten er binnen een week wel in zitten ;)
Ik zou een keer lesnemen, de seven games doornemen met de instructeur, dan kan je gelijk verder. Dan kan je ze daarna ook gaan toepassen wanneer je wandelt.
Je hoeft absoluut geen perfecte reacties op fase 1 te krijgen voordat je gaat wandelen. Zolang jij maar de principes goed in je hoofd hebt zitten :) Je paard weet het namelijk al lang.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 11:15

MalaQ schreef:
Dit klinkt ook leuk. Maar hoe doe ik het als ze wél aan me voorbij schiet? Hoe zet ik haar dan terug als het wijken voor druk nog niet bevestigd is? Met 'gewoon duwen' geef ik haar denk ik de indruk dat ze 'fout' is, en dat is niet de bedoeling toch, in de beginfases?

180 graden omdraaien en de andere kant op lopen. Wel echt om 1 been draaien, dus niet bochtje lopen echt boem andere kant op. Dan loop jij weer voorop.

Bij mini beetje voor je kruipen kan je ook met het uiteinde van je leadrope zwaaien en daarmee het te ver naar voren blokkeren, maar dat werkt alleen als paard dan nog met zijn neus in jouw zwaaiende leadrope loopt. Is hij daarvoor al te ver dan drijf je hem juist verder naar voren.
Loopt je paard waar je hem wil hebben stop je met zwaaien.

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-11 11:23

Oké, 180 graden draaien dus :j
Super jullie hulp! Op zich zijn de boekjes en de filmpjes erg duidelijk, maar toch heb je af en toe wat vragen.

Just_Natural

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 18:57

Je kunt misschien ook aan de slag gaan met de Parelli Paterns.
Dat is een dvd serie met "patronen" die je kunt oefenen met je paard,
duidelijk uitgelegd voor elk level en elke "savvy" (online, liberty, freestyle en finesse)