Het begin der beginselen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xDenies

Het begin der beginselen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-11 17:39

Hallo allemaal,

Mijn naam is Denise en ik ben in het bezit van twee paarden. Met mijn oudste merrie, nu zeven jaar
heb ik al heel wat meegemaakt. Ik heb met haar dressuur gereden, uiteindelijk overgegaan naar de reining
sport en toch wel flink getraind. Nu ben ik terug op het thuisfront en niet de mogelijkheid om echt gericht
reining te rijden. Ik ben toen het zonder zadel rijden terug gaan oppakken wat erg goed gaat. En niet alleen
dat, maar ook het zonder zadel + zonder hoofdstel rijden gaat de goede kant op.

Woensdag ben ik begonnen met een aantal dingetjes in 'vrijheid', om het zo maar te zeggen. Zoals het;
volgen - meteen stilstaan als ik ook stil sta, en back-up als ik ook achteruit ga. Donderdag ging dit al een
stuk beter, en gister ben ik dit gaan uitbreiden in draf. Ze pakt het allemaal super leuk op!

Nu ben ik iemand die alles goed wilt doen, en niet zomaar in het wilde weg wilt gaan tasten. Ik heb veel websites
doorgelezen maar ik zou het toch liever zo willen horen. Niet iedereen heeft natuurlijk een website!

Wat raden jullie aan voor ons als volgende stap te zetten? Ik wil namelijk richting de 'truckjes' gaan. Dat is
al een droom sinds ik mijn merrie heb, en nu gaan we er voor.

Zouden jullie mij de volgende stappen, die jullie aanraden, willen vertellen - en ook hoe ik dit volgens jullie
het beste zou kunnen aanpakken?

Alvast bedankt voor alle hulp :)

Liefs,
Denise

Sabinee__

Re: Het begin der beginselen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 17:41

Wat voor soort truucjes wil je leren?

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-11 17:44

Sabinee__ schreef:
Wat voor soort truucjes wil je leren?

Van het begin tot het einde, op een rustig en beheerst tempo.
Ik weet dat steigeren gevaarlijk kan zijn, maar dit is ook wel een doel wat ik uiteindelijk
wil behalen. Het is niet dat ik zomaar ergens mee ga priegelen :)

Dus, het geen waar de meeste mee beginnen, en dat langzaam opbouwen tot het geen
waar je uiteindelijk mee eindigt. Maar het belangrijke is gewoon dat ik voorlopig iets te doen
heb, het aanleren, uitbreiden en het netter maken van.

Leg ik het zo goed uit?

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 18:11

Flemen? Spaanse pas? Achteruit, opzij, ho, terug, komen op commando?
Leren dat een zweep/stick niet eng is?

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-11 18:14

Sabinee__ schreef:
Flemen? Spaanse pas? Achteruit, opzij, ho, terug, komen op commando?
Leren dat een zweep/stick niet eng is?

Ja.

Zweep vind ze sowieso al niet eng. Back-up(achteruit) kan ze al en wo ook.
Achteruit en terug zie ik als éénzelfde, of begrijp ik je verkeerd?

kim_dempsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 21:22

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-11 11:16

Die had ik inderdaad al eens voorbij zien komen, dankjewel.
Maar het lijkt me sterk dat dit de enige goede is?

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 19:07

Je hebt er heel veel, spaanse pas zou ik nog niet aan beginnen, aangezien het handig is als je paard de jambette al kent. Kijk eens of Vaak schud met haar hoofd. Kijk wat ze aanbiedt. Als ze vaak fleemt, zet je dit op commando, als ze vaak schudt met haar hoofd, zet je dat op commando. als ze bijvoorbeeld schraapt met haar hoef, maak je er een jambette van. Als ze aanhalig is, kan je ook het kusje aanleren. Kijk vanuit dat standpunt. Als ze niks doet, zou ik bijvoorbeeld kijken, gaat ze flemen van een bepaalde geur? als ik in haar oor kriebel, schudt ze dan? zoiets zeg maar.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-11 20:24

Ja, daar was ik inderdaad al mee bezig :)
Vandaag is een vriendin geweest en hebben we een aantal dingen uitgeprobeerd, waaronder het begin
van een jambette. Ging erg goed! -trots-

KanjerLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 20:57

Zelf ben ik begonnen met het targetten/toucheren (object aanrakken met neus/lip),
Dus kortom wil je beginnen? Doe dan gewoon eerst targetten, flemen, kusje geven, terug, draaien en wijken. Dit heb ik zelf ook het eerst aangeleerd, daarna ben ik begonnen met jambette, op het blok enz.;)
Ik hoop dat je er wat aan hebt!

Nista_RX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 21:48

Je kunt eigenlijk met alle kleinere trucjes wel verder gaan, zoals bijv. ja knikken, nee schudden, flemen, jambette, targetten, en zoals KanjerLove hier boven eigenlijk ook al zegt. Later kan je bijvoorbeeld een spaase pas erbij pakken, spagaat, oefeningen die dus eigenlijk net iets meer vragen. En zo werk je eigenlijk steeds meer richting grotere kunsten! Op vele websites staan ook veel trucs met uitgebreide uitleg, er is dus genoeg om eigenlijk uit te "kiezen" :)

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 19:39

makkelijke volgorde:

clickeren, voerweigeren, targetten, jambette, spagaat en verder :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 20:22

ik zou allereerst de basis er goed instapmpen, de website van nalanta is goed en er is ook een vrouw die daar ook aan doet die ook een 'goede' website heeft: Joyce de vos met indy