[AR] Gezocht: Mennen met haflinger, welsh b/c en hackney

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DemL

Gezocht: Mennen met haflinger, welsh b/c en hackney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-11 12:37

Ik heb sinds afgelopen maand mijn koetsiersbewijs enkelspan gehaald en ben nu aan het kijken welk ras ik zelf zou willen. Tijdens de lessen heb ik gemend met tuigpaarden, maar dit vind ik wat groot. Ik zou zelf graag een pony willen.

Ik heb nu al gemend met een shetlander en een AMHA, maar het lijkt me leuker als het hele gezin mee zou kunnen, dus 2 volwassenen en kind. Dus nu ben ik aan het twijfelen tussen de rassen die in de titel staan.

Mijn vraag is nu dus:

Wie ment er met een haflinger, welsh c (of b) of een hackney?
En met wie mag ik een keertje meerijden en (het liefst) een stukje mennen?

Misschien zijn er wel bedrijven waar ze aanspanningen verhuren met een van bovenstaande rassen?
Of hebben jullie tips waar ik het anders zou kunnen proberen?

Alles is welkom.

Alvast bedankt!

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 14:59

waar woon je want dat is ook belangrijk.wij wonen in limburg dus veel heuvels en mennen met een c pony van 130cm.maar als je soms echt de heftige paden wilt nemen hier kun je beter een 2 span hebben.dus ik ben benieuwd naar de woonomgeving en provincie van je.wij hebben een merrie die echt voor je door het vuur gaat maar soms red ze het gewoon niet met de dikke stenen en de mega helling dat we even afstappen.we zitten meestal met zijn 2 en op de wagen en wgen misschien samen 110kg de wagen 125/150kg en dat is dan ook nog leuk voor de pony,als je gewoon over de weg gaat en het is vlak dan kun je er wel met 4 man op zeg maar,maar dat is hier nergens in de buurt.we gaan dus ook 2 span rijden als het veulen oud genoeg is.misschien kijken voor een leuk 2 span pony's shtten/a/b/c pony's of gewoon voor een haflinger gaan dan weet je zeker dat je er met meer mensen op kunt zitten.

DemL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-11 17:00

Sorry, vergeten te zeggen. Woon in de buurt van Zoetermeer, dus Zuid-Holland. Maar vind het op zich niet erg om er een eindje voor te moeten rijden.

Waar ik hier ga rijden is dus vooral plat en glad. Dus zou moeten kunnen. Maar tweespan zit er in de toekomst misschien ook wel in. Maar wil met 1 beginnen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 17:28

zaterdag zijn er districtskampioenschappen mennen dressuur en vaardigheid voor Noord/Zuid HOlland, Utrecht en Zeeland in Maasdijk.
Misschien een leuke gelegenheid om eens heel veel paarden en pony's aan het werk te zien. Van Friezen tot Shetlanders en alles er tussen.
Zo kan je de verschillende rassen mooi vergelijken.

http://www.mendistrictwest.nl/startlijsten.html

Hier de startlijst en de routebeschrijving etc. etc.

Als jij me daar treft; kan je na afloop van het kampioenschap (daarvoor heb ik weinig aandacht voor andere mensen) even meerijden. Wij rijden met onze haflinger Z dressuur.

wisanda2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 18:28

Ook ik start daar met haflingers zowel enkelspan als Dubbelspan.... Als je me aanspreekt mag je ook vast ff mee

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 19:29

je mag altijd wel eens mee rijden hoor maar woon dus achter maastricht net over de grens in belgie.ik rij nu recreatief en ook vaak bitloos,ik wil wel graag mendurance gaan doen,met de merrie c pony en dan enkelspan en over 3 jaar met gaan oefenen met haar veulen,ook heeft ze nog een veulen van 2jr terug deze is net te klein gebleven hij zal uit groeien tot 115 waarschijnlijk met hem ga ik over 6mnd/1jr oefenen voor de wagen mocht hij geen geschikte baas vinden.dus kijk maar of je zo ver wilt rijden
DemL schreef:
Sorry, vergeten te zeggen. Woon in de buurt van Zoetermeer, dus Zuid-Holland. Maar vind het op zich niet erg om er een eindje voor te moeten rijden.

Waar ik hier ga rijden is dus vooral plat en glad. Dus zou moeten kunnen. Maar tweespan zit er in de toekomst misschien ook wel in. Maar wil met 1 beginnen.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 20:07

Je noemt wel heel verschillende rassen, met heel verschillende eigenschappen en temperament.
Als je een stevigere pony zoekt die wat meer kilo's kan trekken kun je ook denken aan een New Forest, een flinkere shetlander of bijv Dartmoor, een Welsh Cob, een Merens, een Fell, een Fjord of een Tinker. Overigens is het aantal kilo's dat een pony kan trekken ook niet zaligmakend. Het gaat ook om de wagen die je gebruikt, dat telt natuurlijk ook mee. Plus de leeftijd en het aantal jaren dat de pony voor de wagen staat en hoe hij is gebruikt (de pony dan). Een wat oudere pony die al flink wat kilometers in de benen heeft trekt makkelijker dan een jonger ding die nog aan het begin van zijn men-carriere staat.

Zelf heb ik een Welsh A'tje van 1.15 en 14 jaar oud, die met gemak twee volwassenen en kind trekt met een marathonwagentje, door het bos en zeker over de vlakke weg.

Het gaat dus niet alleen om groter maar vooral ook om de wil om te trekken en de ervaring die ze hebben met het trekken.
Daarbij is het handig bij je zelf na te gaan wat je leuk vindt. Hou je van wat pittigs voor de wagen of zoek je het vooral in de rust?
Overigens vind je bij elk ras pittiger en rustiger types maar de kans op een wat rustiger type heb je eerder bij een Fjord of een Tinker dan bij een Welsh bijv.

Je bent van harte welkom om met ons (Snuit en mij) een ritje te maken hoor :j (pony staat in Rijsbergen/Breda). Snuit is het type dondersteen die nooit opgeeft :+

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 20:51

Ik men met een enthousiaste maar goed opgevoede fjord. Je bent welkom om een keer mee te gaan! Santpoort-Noord (tussen Haarlem en IJmuiden).

xSCWx

Re: Gezocht: Mennen met haflinger, welsh b/c en hackney

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 02:35

Je mag met mij ook mee hoor, wit shetje en sulky. Echt, ik ben verliefd op mijn spannetje haha. Ze staat in hoek van holland- half uur met de auto vanaf zoetermeer.