Hoe van bitloos naar halsring?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ZilfstarJarig

Hoe van bitloos naar halsring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-11 20:02

Ik ben nog lang niet zo ver, maar ben momenteel een beetje bezig met stappen bitloos en zadelloos. Dit is tijdens het uitstappen na bitloos longeren begonnen en de laatste keer heb ik op zit en beenhulp (met een beetje teugelhulp) aardig wat figuren kunnen rijden. Nu vroeg ik me af hoe je nou de overstap maakt van bitloos naar halsring. Kan ik dan gewoon een halstertouw om zijn hals leggen (naast het bitloze hoofdstel als rem!) en dan als zit niet lukt met dat touw de juiste richting aangeven?
Of moet ik eerst met grondwerk dan wat meer wijken voor druk erin oefenen? (paard is alleen maar dressuur gereden tot ik hem 2 jaar geleden kocht.)

Graag tips, en truuks en liefst een beetje stap voor stap opbouw-begeleiding :D

tinkerfunss

Re: Hoe van bitloos naar halsring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 20:04

mijn rijpaard reageerd heel goed, bitloos, door de teugels op zn hals te leggen met sturen, nu is het voor mij een kwestie, van ook een halsring om te doen, en samen met de teugels vast te houden, en uitendelijk de teugels los laten.

hiphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 20:09

ik heb met mijn verzorgpony eerst gewoon een keer ernaast geprobeert
en later erop met bitloos er nog bij en pas toen hij goed ging reageeren op druk op z'n hals een keer het hoofdstel eraf gehaalt en alleen met halsring geprobeert ;)
het is wel handig om iemand erbij te hebben helemaal als je zonder hoofdstel gaat, en als iets niet lukt gewoon een stapje terug

hoop dat het zo duidelijk is (ben niet zo goed in uitleggen :P)

mijn verzorgpony is trouwens niet dressuur gereden waarschijnlijk niet eens bitloos dus altijd met bit en alleen aan de teugel 'trekken' zonder vedere druk, hij is al 17 dus het was wel wat verandering voor hem XD
dus jou gaat het zeker wel lukken ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 20:11

Misschien is het neckroper topic iets voor je!?
[HK] Hét topic voor alle gevaarlijke Neckrope-rijders!

De fjord waar ik mee neck rope is eigenlijk ook altijd dresuur gereden geweest.
Hoe beter het paard sis op stem, been en zit hoe sneller het gaat.
Ik kan de fjord nu ook zonder neckrope rijden. ook wijken en achterwaarts.

Ik ben begonnen met een halstertouw in derdaad.
Nu heb ik een echte neckrope.

methode 1:
je neemt het touw en de teugels vast.
als je naar rechts wil laat je met je linkerhand het touw los en met je rechterhand ga je een beetje naar rechts. zo krijg het paard druk van het touw en de teugel hulp.

Methode 2:
Eerst stuur je alleen met het touw en direct er na stuur je met je teugel. zo weet je paard. dan als hij druk krijg dat daarna de teugelhulp komt. en gaat hij op het touw reageren.

Ik heb ook een keer een filmpje gezien, van een man die het zijn western paard ging leren. met uitleg. heb net ff gezocht maar kon het niet vinden.

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 23:20

Zorg dat je tijdens het rijden mèt hoofdstel (bitloos of niet maakt niet uit) altijd goed op de buitenteugel rijdt. Je mag met de binnenteugel wel stelling vragen door je hand van de hals af te plaatsen, maar zorg dat je je paard niet op die binnenteugel de wending doorstuurt. Op de buitenteugel staat iets meer druk. Doordat je je buitenhand dicht bij de hals houdt ligt de buitenteugel tegen de hals aan en begrenst zo de wending. Daarnaast stuur je ook met je zit, plaats je gewicht altijd op je binnenzitbeenknobbel en kijk en draai je schouders mee in de richting waar je naartoe gaat. Je buitenbeen druk je aan iets achter de singel. Door dit consequent toe te passen tijdens het rijden met hoofdstel leert je paard deze hulpen. Controleer het maar eens door met lange teugels te rijden en verder dezelfde hulpen te geven. Als je het goed geoefend hebt reageert je paard hier ook op.
Dan kun je het eens met de halsriem proberen, bijvoorbeeld tijdens het uitstappen. Met de halsriem kun je nog steeds met de "buitenteugel" tegen de hals sturen. Je kunt er een hoofdstel of halster om laten zodat je kunt bijsturen als je paard nog niet helemaal goed op de halsriem reageert.
Veel plezier en succes! +:)+

ZilfstarJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-11 09:17

Motje11: Dankje! Die zitknobbels komt wel goed. Ik ga het eerst oefenen zadelloos. Dus dan zit ik met alleen longeersingel (geen dekje) op dat slagschip van mij. En dan voelt ie mijn zithulp erg goed :D Mocht ik ooit met draf willen gaan doen heb ik ook nog een voltigesingel om me beter vast te kunnen houden. Ik ben benieuwd hoe ver ik kom. Is toch een kwestie van vertrouwen in elkaar hebben en dat is best spannend. Al heb ik hem al 2 jaar.

Alou: ga beide eens proberen om te kijken wat Jippe fijner vind.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 11:04

Oja, wat ik nog meer heb gedaan was.
eerst kijken hoe hij zonder zadel reageerde op alle hulpen.
toen weer met zadel en hoofdstel met lange teugels rijden.
toen met een neckrope en een hoofdstel met zadel.
toen met een halster met neckrope en zadel.
toen met een neckrope en halster zonder zadel
en toen met alleen een neckrope met zadel (deze stap ik heel handig om niet over te slaan aangezien toen ik voor het eerste keer alles van zijn hoofd af haalde, hij dacht dat ie vrij was. zit je toch wat steviger met zadel)
en dan zonder zadel met alleen neckrope.
en dan met zadel zonder neckrope.
en dan zonder zadel zonder neckrope.

Haha. sucses :D

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 11:06

Zelf rijd ik western met mijn pony en stuur ik dus voornamelijk met been, zit en neckreininghulpen. Ik heb op een dag gewoon een halstertouw om de nek gedaan en het hoofdstel af en dat ging prima. Neckrope vind ik wel fijner, omdat er meer vorm in zit dan een touwtje, ik heb het idee dat dat storing voorkomt.

B_r_e_n

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 13:37

Ik denk dat je met de hierboven genoemde tips wel aan de gang kan.
Tis ook een questie van gewoon doen :)

Zelf ben ik in 1x overgestapt.
(paard brak hoofd, na genezing meteen overgestapt op halsring ivm gevoelig-blijvend hoofd)

Ik heb ook een paar keer het paard van een stalgenoot met halsring gereden.
Dit paard had het nog nooit gedaan, ik heb gewoon het hoofdstel omgedaan, en de teugels laten hangen.
(wel uiteinde aan shabrak bevestigd, zodat de teugels niet over het hoofd kunnen vallen bij het zakken/strekken van de hals)
Ik gaf gewoon de hulpen met mn zit en de halsring en als het paard het niet begreep even verduidelijken met de teugels.

In princiepe kan ieder paard het...
Veel plezier en succes

Ow ja en ik gebruik een teugel als halsring, dat is net wat steviger als een (halster)touw,
en is naar mijn mening iets duidelijker.
Maar dat is ook een questie van gewoon proberen en kijken wat voor jou & je paard het beste is.

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 13:16

Moest even glimlachen, want ook met een BBP voelt je paard je wel hoor, aangezien hij/zij een vlieg ook op zijn huid voelt zitten en ook bij een zadel komen de hulpen door. Je hebt BBP's met een handvat om je vast te houden, mocht je verder willen gaan (zie onderschrift). Verder; wat en hoe je het ook doet met een neckrope; zorg voor een afgesloten ruimte en waarschijnlijk werkt het wanneer je vertrouwen hebt in jezelf en je paard.
Het principe in werking blijft hetzelfde, een paard wijkt voor druk, dus bij druk op de hals zou hij opzij moeten gaan en op die manier werkt ieder bitloos hoofdstel/neckrope en ook in de dressuur bij alle zijwaartse oefeningen laat een paard zien dat hij wijkt voor druk.

succes ermee!

Zilfstar schreef:
Motje11: Dankje! Die zitknobbels komt wel goed. Ik ga het eerst oefenen zadelloos. Dus dan zit ik met alleen longeersingel (geen dekje) op dat slagschip van mij. En dan voelt ie mijn zithulp erg goed :D Mocht ik ooit met draf willen gaan doen heb ik ook nog een voltigesingel om me beter vast te kunnen houden. Ik ben benieuwd hoe ver ik kom. Is toch een kwestie van vertrouwen in elkaar hebben en dat is best spannend. Al heb ik hem al 2 jaar.

Alou: ga beide eens proberen om te kijken wat Jippe fijner vind.