Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Cassidy schreef:Verdiep je eens in Parelli. En ga werken met touwhalster en leadrope. Paardlief moet zijn aandacht bij jou houden en geen tijd krijgen voor gras...
Ik weet niet of er naast de periodes dat je met je paard aan het werk gaat ook kans is voor je paard om gewoon te grazen. Is die er niet, las wat graassessies in. Maar op momenten dat jij met hem aan het werk bent, hoort hij zijn aandacht bij jou te hebben. Desnoods de druk verhogen (en niet offline gaan)
Cassidy schreef:Ja doorgaan en met de leadrope aantikken. Juist omdat jij je aanwijzing niet versterkt creeer je ruis. Je paard weet donders goed dat, als hij je aanwijzing negeert, er toch geen sterkere komt.
Iedere aanwijzing waarop je paard niet hoeft te reageren is er een die je niet had mogen geven omdat hij het paard afstompt. Kun je daar inkomen?
Cassidy schreef:A horse knows exactly what happens before what happens happens. Je hoeft maar een keer door te zetten, de volgende keer laat je paard het niet zover komen omdat hij weet wat je daarna gaat doen. Dat lukt ook alleen maar als je heel konsekwent bent...
4leafclover schreef:Cassidy schreef:Ja doorgaan en met de leadrope aantikken. Juist omdat jij je aanwijzing niet versterkt creeer je ruis. Je paard weet donders goed dat, als hij je aanwijzing negeert, er toch geen sterkere komt.
Iedere aanwijzing waarop je paard niet hoeft te reageren is er een die je niet had mogen geven omdat hij het paard afstompt. Kun je daar inkomen?
Daar kan ik zeker inkomen! Ik vind het gewoon moeilijk om in zulke situaties zo streng te moeten zijn en hem met de leadrope een aantal keren te moeten aantikken.
Maar daarna zal de reactie vast wel beter zijn en is bij een volgende keer een minder aantal keren nodig voor reactie en hopelijk gauw genoeg daarna direct reactie.
Ik ga hier mee oefenen, bedankt. Ik ben ook bezig met het zoeken van nieuwe instructie in deze omgeving die mij verder kan helpen met NH en CR.
4leafclover schreef:Vraag me niet welke methode wij altijd hebben gedaan, ik zou het niet weten. Volgens mij Voest... met grondwerk gebruikten we een leadrope, dmv draaiende bewegingen met het touw lieten we de paarden versnellen, of laten draaien door arm te strekken etc.