Begonnen met VD met haf

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jethafa

Begonnen met VD met haf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-11 18:20

Aangezien ik zwanger ben, probeer ik de komende weken even niet te veel te rijden. Als het allemaal wat veiliger voelt van binnen, wil ik het wel weer gaan proberen, maar voor nu houden we het even op VD! Ik heb twee verzorghafjes en een shetje. Met de haf ben ik nu vooral aan het oefenen, en met het shetje een beetje (die vind het niet zo boeiend).

Ik heb een boek gelezen en we hebben nu 3 keer getraind. Ik ben met het begin begonnen, dus targetten, hand aanraken en voetjes optillen (op zweep en stemcommando samen).

Maar wat ik het lastigst vind... ik heb handen tekort! Ik gebruik een clicker, brokjes om snel te geven (ik heb geen buiktasje, dus ik haal ze steeds van te voren al even uit mijn jaszak), halstertouw of longeerlijn (we trainen in de wei en Noa is nogal van het eten ;)), zweep. Maar goed, met 2 handen, wordt dat al gauw te veel! Ik probeer nu het halstertouw als een soort teugels vast te maken, dat ik aan beide kanten iets heb om vast te pakken, maar dan hoef ik het niet steeds vast te houden. Ik houd nu de zweep dan in 1 hand, clicker in de andere hand en daarbij een brokje. Als ze het goed doet click ik, neem de clicker over in mijn andere hand en beloon met een brokje.

Iemand nog een betere manier? Want ik blijf het vervelend vinden met volle handen! Brokjes zijn zeker nog nodig, omdat de clicker nog niet bevestigd is. Ze kende dit voor ik begon nog (bijna) niet.

En iemand misschien nog tips om het schooieren/happen af te leren? Ze is ontzettend gefocust op eten! Ze vindt het trainen wel heel leuk, oortjes er op en helemaal blij als het goed gaat, maar ze blijft te dichtbij komen en mijn handen behappen op eten...

Ninia

Re: Begonnen met VD met haf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 19:00

Hoi! Ook ik ben net begonnen, en het eerste wat ik geleerd heb is wachten op voedsel. Dus voor hij het brokje krijgt zeg ik: Wachten, met mijn vinger omhoog. Hij kijkt dan heel overdreven de andere kant op, haha! En met zijn oog houdt hij het brokje nauwlettend in de gaten! Misschien deze oefening snel aanleren? Succes!

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 19:24

Je kan de clicker op de zweep, onder je duim leggen. Dan heb je al 1 hand vrij.

Het wachten met eten is idd de manier om het schooien af te leren, zorg dat hij hierbij minstens op armlengte afstand staat en hij mag niet aan jou lijf/kleding gaan frunniken. Je biedt met dichte hand een beloning aan en als hij naar die hand toe gaat zeg je "nee" en geef je een tik(je) tegen z'n neus. Op het moment dat hij wegkijkt click en beloon je. Op deze manier leg je uit dat wegkijken bij het voer voer oplevert.

Overigens zou ik je adviseren om een keer bij iemand een les te boeken voor de basis stappen. Vaak doe je zelf ongemerkt kleine dingen fout waardoor het uiteindelijk niet lukt en jij en paard gefrustreerd raken en uitroepen dat vd niets voor jullie is. Les kan dat ondervangen waardoor je samen op de juiste manier start met een nieuwe discipline :)

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-11 16:28

Ben ik met je eens Amable, dat les wel leuk zou zijn, maar ik vind het wel onmetelijk duur. Voor een simpele dressuurles betaal je meestal een tientje of misschien eens 2 tientjes! Maar goed, ik heb er eentje gezien die duolessen geeft voor 15 euro p.p., dus misschien wil de eigenaresse van de paarden wel meedoen ;)

Goeie tip van de clicker bij de zweep, thanks!!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 16:39

Ik target met een vliegenmepper. Als ze die aanraken, volgt de beloning, die ik daarna eerst uit een buideltasje op mijn buik haal.
Ik heb dat speciaal gedaan, omdat mijn haflinger nogal happerig is naar mijn hand anders. Nu weet ze, dat ze pas iets uit de hand krijgt als de vliegenmepper en het buideltasje aan mij vastzitten en anders heeft bijten in mijn hand geen zin.
Dat snapt ze prima en ze is niet meer happerig. En ik kan ook meteen het einde van een sessie goed aangeven. Weg vliegenmepper, weg beloningen.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 00:23

Jethafa schreef:
Ben ik met je eens Amable, dat les wel leuk zou zijn, maar ik vind het wel onmetelijk duur. Voor een simpele dressuurles betaal je meestal een tientje of misschien eens 2 tientjes! Maar goed, ik heb er eentje gezien die duolessen geeft voor 15 euro p.p., dus misschien wil de eigenaresse van de paarden wel meedoen ;)

Goeie tip van de clicker bij de zweep, thanks!!

Ik betaal voor mijn dressuur lessen respectievelijk 30 en 50 euro :) Overigens hebben de meeste mensen met dressuurles wekelijkse les en het leuke van vd les is dat wekelijks absoluut niet nodig is. Genoeg mensen die met 1 les eigenlijk al heel erg goed uit de voeten kunnen. Sommige nemen om het half jaar les, en anderen 1x per maand. Maar dan is het in verhouding weer betaalbaarder.

Neok_Grijsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 10:13

Bioj de action kan je ook een heuptasje voor een paar euro kopen, heb ik ook gedaan. In het begin had ik hetzelfde met mijn ezels. Maar hou het ook eerst bij 1 kunstje tegelijk zou ik zeggen !

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-11 16:23

Amable, daar heb je wel gelijk in. Wie weet!

Neok_Grijsje, Noa is nogal een ongeduldig typetje, en snel afgeleid. Ik doe dus veel afwisselen. 3/4 minuten oefenen en dan weer even samen een rondje draven, even over de balkjes, even wat anders doen. Daarom zijn we begonnen met 3/4 verschillende dingen, om het te kunnen afwisselen.

Manddyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 03:09

Jethafa schreef:
Maar wat ik het lastigst vind... ik heb handen tekort! Ik gebruik een clicker, brokjes om snel te geven (ik heb geen buiktasje, dus ik haal ze steeds van te voren al even uit mijn jaszak), halstertouw of longeerlijn (we trainen in de wei en Noa is nogal van het eten ;)), zweep. Maar goed, met 2 handen, wordt dat al gauw te veel! Ik probeer nu het halstertouw als een soort teugels vast te maken, dat ik aan beide kanten iets heb om vast te pakken, maar dan hoef ik het niet steeds vast te houden. Ik houd nu de zweep dan in 1 hand, clicker in de andere hand en daarbij een brokje. Als ze het goed doet click ik, neem de clicker over in mijn andere hand en beloon met een brokje.

Iemand nog een betere manier? Want ik blijf het vervelend vinden met volle handen! Brokjes zijn zeker nog nodig, omdat de clicker nog niet bevestigd is. Ze kende dit voor ik begon nog (bijna) niet.

En iemand misschien nog tips om het schooieren/happen af te leren? Ze is ontzettend gefocust op eten! Ze vindt het trainen wel heel leuk, oortjes er op en helemaal blij als het goed gaat, maar ze blijft te dichtbij komen en mijn handen behappen op eten...

Ik zou toch maar een buiktasje aanschaffen, want ze zijn niet duur maar wel heel handig!
En voor dat happen zou ik hem een flinke tik geven, want je kan je paard beter gelijk goed aanpakken, dan 100 kleine tikjes, want dan leert hij het niet snel af.
Dit is een hele handig site : nalantavrijheidsdressuur.tk

Succes ermee! :)

Nista_RX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 10:53

Wat ik altijd doe, is van het halstertouw teugels maken, als het paard dus probeert weg te lopen kan je m snel pakken. :) Dus dat hoef je dan zowiezo niet in je hand te houden. Verder heb ik links altijd mijn zweepje vast met mijn clicker, en mijn duim op het plaatje van de clicker. Rechts heb ik van te voren alvast de beloning in mijn hand, en kan er zo heel prettig mee werken! :)