Goede longeer oefeningen voor een paard met artrose?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

1906

Goede longeer oefeningen voor een paard met artrose?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-11 12:45

Hoi,

helaas heeft mijn leasepaard weer een beetje last gekregen van haar benen ivm artrose. ( LEES: niet helemaal zuiver en in het begin stijf lopen)
Ik rijd haar een keer in de week, rustig aan met veel overgangen en veel stap tussendoor.
En een keer in de week longeer ik haar, dat doe ik nu ook met veel overgangen en veel stap.
Nou was mijn vraag, zijn er nog longeeroefeningen die goed zijn voor een paard met artrose?
Bijv. oefeningen die haar soepeler en minder stijf maken?

Alvast bedankt! :)

1906

Re: Goede longeer oefeningen voor een paard met artrose?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-11 15:12

niemand?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 15:14

Je moet er voor zorgen dat je paard recht gaat lopen, dus niet scheef door de bochten, maar alle 4 de benen evenveel belasten. Oa Bent Branderup longeert zo.
Grote voltes en meelopen in de rijbak. En niet teveel longeren, want dat kan veel te belastend zijn voor een paard met artrose.

Glendy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 15:15

Longeren vind ik zowiso erg belastend voor een paard met artose.

Ik zou je grondwerk kunnen adviseren en dan de oefeningen waarbi je om de achterhand moet draaien of de voorhand even eruit laten.

Succes.

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 15:16

Ik kan alleen uit eigen ervaring spreken en ik weet dus niet of het bij jouw paard ook het geval is.
Maar voor mijn paard is longeren best grote belasting, doordat ze artrose heeft in haar voorbeen (of benen, maar ene meer als andere). Dus voor haar is het beter om echt in de bak te longeren, zodat je grotere cirkels kan maken.

Veel echte overgangen lijken me (weet niet of dat echt zo is?) ook zwaarder dan schijn-overgangen.

Dingen als volte openen en sluiten, zou ik voorzichtig mee zijn. Balkjes draven rechtuit (dus in de bak) is misschien wel leuke afwisseling?

sjaanie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 15:18

Ik zou d'r losgooien in een bak zodat ze idd voornamelijk rechte stukken loopt en d'r heel veel laten draven. Draven bouwt de spieren op. Galopperen bouwt ze af...

1906

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-11 15:33

Dankjewel voor de reacties!
Ik ben idd van plan om grondwerk te gaan doen, en iemand die daar ervaring mee heeft gaat me helpen. Als het beter is voor Idie ga ik dat gewoon doen! :)
Maar is rijden dan niet belastend?

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 16:41

Voor paarden met artrose is regelmaat belangrijk. Dus niet 5 dagen niks doen en 2 dagen hard werken. Als je rustig aan de gang blijft, dan kan een keertje wat zwaarder werken geen kwaad, maar je moet het goed verdelen.

1906

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-11 17:47

Dispar_Vulgo schreef:
Voor paarden met artrose is regelmaat belangrijk. Dus niet 5 dagen niks doen en 2 dagen hard werken. Als je rustig aan de gang blijft, dan kan een keertje wat zwaarder werken geen kwaad, maar je moet het goed verdelen.

Eerst leaste twee andere meisjes Idie ook voor twee dagen in de week.
Maar die zijn er mee gestopt, omdat ze Idie allebei te wild vonden.
(dat was ze bij mij eerst ook, maar nou ik haar beter ken niet meer)
En ik kan helaas niet vaker per week week komen. :(