de join up.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

eclair17

de join up.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-11 22:25

ja ik weet dat ik er niet aan moet beginnen,
maar wat kan er eigenlijk fout gaan????
en waar zou je 'les' erin kunnen krijgen?????

Captain

Re: de join up.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 22:30

eclair17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-11 22:31

vivianw

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 22:32

als je met een join up de fout in gaat, kan het zijn dat het niet meer goed komt. (meestal wel, maar vaak duurt dat dan een hele tijd.)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 22:34

eclair17 schreef:
ik ben erg bezig met het natuurlijke omgaan met paarden.

Dan zou ik daar lekker mee verder gaan en de Join Up achter wege laten. ;)

eclair17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-11 22:42

ja maar HOE ga je natuurlijk om met een dier?? %)

tinkerfunss

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 22:46

door hem zoveel mogelijk in eigen waarde te laten, nergens toe dwingen, als de mogelijkheid er is, bitloos, lange teugels, gewoon,

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 21:28

door hem vrij te laten in een natuurgebied :j

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 09:13

Als je van een natuurlijke omgang houdt wil je niet eens aan de Join Up zitten ;)

Als je geen geld hebt voor les en jezelf een beetje goed kan trainen en gezond verstand hebt, kun je al een begin maken:

Leer het gedrag van paarden kennen. Alleen op het internet al kun je daar genoeg over vinden. Wat ziet een paard? Wat betekent de stand van de oren, ogen, hoofd, schouders en kont etc. ? Alles aan de lichaamstaal van je paard vertelt je hoe die zich voelt.
Leer je paard lezen. En leer zelf de goeie lichaamstaal uit te stralen. Leer ook hoe het paard moet lopen, zodat je in hetzelfde ritme loopt als je paard. Dit is ook heel handig als je gaat rijden en dressuren.

Als je dus echt goed wilt beginnen, doe je even helemaal niks met je paard. Zorg je ervoor dat hij in een kudde staat en ga je er op je vrije dagen lekker naar zitten kijken. Als het kan ook naar een andere kudde kijken. Op die manier heb je het het snelst geleerd.

En speel gewoon een beetje met je paard. Probeer wat dingen uit, krijg je de reactie die je wilt, laat je het erin. Zo niet, stop je ermee. Paarden vergeven makkelijk. Een foutje vergeven ze je wel, zolang je hem maar niet te vaak herhaalt!

Ondertussen sparen voor les, zodat je als je jezelf niet meer verder kunt trainen en vastloopt. Je een les kunt nemen waarna je weer kunt oefenen ;)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 09:14

VisibreTeam schreef:
door hem vrij te laten in een natuurgebied :j

Idd. Lekker beest laten zijn en vooral met rust laten, dat is het meest natuurlijk.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 12:34

tinkerfunss schreef:
door hem zoveel mogelijk in eigen waarde te laten, nergens toe dwingen, als de mogelijkheid er is, bitloos, lange teugels, gewoon,

Dan moet je geen join up doen.
De join up gebruiken de leidende merries in een kudde om een paard te straffen. hij wordt uit de kudde gezet(=dood) en mag pas terug komen als hij 4 gebaren heeft laten zien, dan mag hij weer terug.
Dus eigenlijk straf je het paard, en hij snapt niet waarvoor. Daardoor krijg je geen betere band, wat veel mensen wel denken.

tinkerfunss

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 15:46

EskeGirl schreef:
tinkerfunss schreef:

De join up gebruiken de leidende merries in een kudde om een paard te straffen. hij wordt uit de kudde gezet(=dood) en mag pas terug komen als hij 4 gebaren heeft laten zien, dan mag hij weer terug.
Dus eigenlijk straf je het paard, en hij snapt niet waarvoor. Daardoor krijg je geen betere band, wat veel mensen wel denken.

dit was een antwoord op haar vraag :)
haar vraag: hoe je natuurlijk omgaat met een paard?

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 15:47

O ja, sorry, dacht dat dit de TS was :oo

Het allernatuurlijkst is inderdaad in een natuurgebied zetten en met rust laten...

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 15:51

Je bent 12 jaar, het is een verzorgpony, waarom zou je een JU moeten doen en vind de eigenaar dat wel goed??

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 12:45

een join up is geen must als je natuurlijk met je paard om wil gaan. als je niet eens weet hoe je natuurlijk met paarden om oet gaan is een join up het laatste waar je je mee bezig moet houden. een join up is heel agressief en alleen een noodgreep voor een paard wat niet luisterd. en alleen uit te voeren door iemand die heel goed weet wat hij zij doet. als je natuurlijk met jedieren om wilt gaan het natural horsemanship neem dan les in bijvoorbeeld parelli of een andere methode maar ga niet zelf aanmodderen.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 12:48

aerdenhout1 schreef:
Je bent 12 jaar, het is een verzorgpony, waarom zou je een JU moeten doen en vind de eigenaar dat wel goed??

Mee eens, als jij dit, zonder goede begeleiding zomaar gaat doen, zonder dat het echt nodig is, kan je andermans paard verschrikkelijk verkloten. Gewoon lekker loswerken, grondwerken en als het kan ontspannen rijden, maar laat alsjeblieft die join-up achterwege. Dat is eigenlijk het allerlaatste redmiddel bij erg dominante of agressieve paarden.

De methode is heftig, je sluit een kuddedier buiten, je sluit hem af uit de "kudde" en je wijst hem in essentie helemaal op zichzelf aan. Om dat te doen met een paard dat goed in balans is is juist zo ver tegen natuurlijk als maar kan. Dat is geen NH meer, dat is gewoon wreed.
Laatst bijgewerkt door s6801881 op 21-08-11 12:51, in het totaal 3 keer bewerkt

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 12:50

Als mijn verzorgster was en ik zou dit lezen
dan zou je ik je niet meer willen zien!

Niet aan beginnen join up is slecht

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 12:51

EskeGirl schreef:
tinkerfunss schreef:

Ben ik het niet mee eens.

Ik vind het duidelijkere taal dan een tik op de neus ofzoiets.
Zelf doe ik wel soms een sooort join up achtig iets ,maar dan niet zomaar even met EEN paard even leuk voor de lol ,maar met doelen :)
En dus ook niet met elk stalpaard maar even wat join uppen (hihi leuk woord)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 13:04

eclair17 schreef:
ja ik weet dat ik er niet aan moet beginnen,
maar wat kan er eigenlijk fout gaan????
en waar zou je 'les' erin kunnen krijgen?????

Paard kan jouw aanvallen. Paard kan zo in paniek raken dat hij dwars door de omheining gaat. Paard kan niet meer bij je willen/durven komen, want je hebt hem heel duidelijk gemaakt dat dat niet mag.

Les krijgen in iets wat je zelden zal toepassen en zeker als je met maar enkele paarden in aanraking komt is weggegooid geld. Neem dan les in een omgangsmethode die je bij alle paarden kan toepassen. Die methode zal je een stuk meer tijd kosten qua leren (ieder paard is nl anders), maar je zal er ook veel meer gebruik van kunnen maken.

zoek even naar posts van cassidy in dit forum voor voorbeelden Parelli en verder advies.

vroli1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 20:20

het leren omgaan met paarden hoeft niet zozeer te betekenen dat je dan een join-up moet gaan uitvoeren.. een join-up is ook een breed iets (vind ik dan) ..

omgaan met paarden is het leren van hun lichaamstaal en hoe jij je daar voor opstelt..
elk paard is anders en kan dan ook een ander karakter hebben.. daar moet jij op inspelen d.m.v. jou lichaamstaal en stemhulp.. :)

ik kijk altijd naar de oren, zijn ze op mij gericht of staan ze naar voren.. ? staan ze naar achter dan is het paard in verzet of is het er duidelijk niet mee eens .. ik los dit op door mij zelf groot te maken (schouders naar achter en inademen, je armen opzij)
verder let ik op de staart van het paard.. draagt het paard zijn staart stil en ontspannen dan is het goed .. is het paard druk met zijn staart in de weer d.m.v. om hem heen slaan is een stukje verzet of pijn (of vliegen :+) 'knijpt' het paard zijn staart tussen de billen is het paard bang of het heeft pijn..
draagt het paard zijn staart op de rug (meestal te zien als het paard los is en fris is .. ) is het 9 vn de 10x gewoon van de frisheid.. dit meestal in combinatie met oren naar voren en alertheid.. het paard let dan niet op jou..

nou merk je wel dat dit over grond werk gaat zonder zweep en tuig..
ik doe dit altijd in een roundpen/longeer cirkel/stuk afgezet in de rijbaan.. :)

ik heb veel geleerd van lammert haanstra.. hij gebruikt ook deze methode bij zijn longeerlessen en ook veel gekeken naar de filmpjes vn monty roberts..
hoop dat je er wat aan hebt :)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 20:23

shilady schreef:

TS probeert zich alleen in te lezen in het onderwerp, ze zegt nergens dat ze dit gaat doen. Vind het een beetje een rotopmerking.

TS, ik zou de Join up achterwege laten, en kijken of iemand je kan helpen met andere manieren om een band te krijgen met je paard.

vroli1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 20:23

shilady schreef:

join-up is niet slecht.. je moet alleen donders goed weten waar je mee bezig bent ;)

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 15:04

Ik zou echt niet zomaar een JU doen. Heb dit bij mijn paard toegepast omdat hij tijdens het longeren gewoon vrij respectloos deed (naar mij en/of de longeerzweep bokken, op me af stormen, keihard blijven rennen of steeds z'n kont naar me toe draaien)
Heb het hiermee wel opgelost, of beter gezegd, duidelijk gemaakt dat dit soort gedrag niet de bedoeling is. Hierna heb ik het ok niet meer nodig gehad.

Maar bij een verzorgpaard zou ik het niet zomaar toepassen :n Zeker niet als ie braaf is

missyxlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 19:15

MachoLover98

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 16:41

heb ook een jaar volgens NH gewerkt. moet je op google ff opzoeke The Natural Horse . van haar heb ik ook les gehad.