Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
cissy schreef:precies die reactie geeft een joinup ook bij een paard die het niet nodig heeft, een pittige....
Ik vroeg toch ook of je het hele topic wel gelezen had? Dan had je die vraag nl niet eens gesteld.
Edit: excuse me, ik dacht dat we in het JU topic zaten maar dat zitten we dus niet.Ik bedoel dat je het hele join-up topic bovenaan dit forum eens moet lezen dan snap je ook mijn reactie beter.
shilady schreef:Gewoon even veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel verwennen met snoepjes en dan houd hij weer helemaal van je
Cassidy schreef:shilady schreef:Gewoon even veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel verwennen met snoepjes en dan houd hij weer helemaal van je
Snoepjes gaan dit probleem niet oplossen, die zorgen eerder voor een drammerig paard dat geen respect voor je heeft, omdat jij door afstand te doen van het voedsel laat zien dat je lager in rang staat dan hij.
In de natuur is de ranghoogste degene die het eerst drinkt, of het eerst eet. Als een paard dat lager in rang staat bij een hooibak staat of wil drinken en een ranghoger dier komt eraan, dan maakt de ranglaagst plaats.
Dus wat doe jij door je paard vol te proppen met voer? Jij laat zien dat jij geen leider bent, want jij maakt plaats voor het paard. Jij laat het voer aan hem over. Het paard zal jou daarom niet als leider gaan zien.
Wat hierboven al is aangegeven: grondwerk is een manier om leiderschap te verkrijgen. Parelli is onder meer grondwerk, en biedt je de mogelijkheid om later ook vanuit het zadel voort te borduren om dat wat je vanaf de grond gedaan hebt.
JoviBan schreef:Dus Cassidy, jouw paarden worden nooit gevoerd?
Voer geven is trouwens heel iets anders dan plaats maken voor. Dat zijn twee totaal verschillende dingen.
Toestaan dat een paard mag eten, is ook "leiderschap".