Hoe kan ik mijn paard het beste leren longeren?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

GewoonLisa99

Hoe kan ik mijn paard het beste leren longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-11 17:39

hoi!

Ik heb een paard van dik 2.5 jaar oud, het is het eerste paard wat ik zelf ga inrijden, over het 'aan het zadel en persoon op de rug laten wennen' heb ik veel over gelezen, gehoord, gezien. Maar hoe leer je je paard nou longeren? Het is al wel een super makpaard wat nergens (nouja, tractoren, trailers..) bang van is.
Hopelijk krijg ik goede antwoorden en tips ;)

Groetjes Lisa

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 17:43

Ga op je gevoel af...
Het spijt me, maar als je dat nog niet hebt zou ik toch echt derden je paardje laten beleren, of iig zelf begeleiding erbij nemen.
Overigens, ik heb twee Tinkermerries welke even oud zijn (of nou ja, eentje is eigenlijk niet van mij maar mag ik wel beleren etc.) en zou ik nooit nu al beginnen met longeren. Dat is lichamelijk erg belastend, ik begin eerst met ze geestelijk uit te dagen, lichamelijk begin ik met de een van de winter pas (tuig en slee), met de ander pas volgende zomer.

(Ik ben wel benieuwd naar een foto van je paardje en waar in het land je woont)

GewoonLisa99

Re: Hoe kan ik mijn paard het beste leren longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-11 17:47

ja, ik begin er nu ook nog niet mee, en ik heb al vaker gelongeerd, dus op gevoel moet wel lukken =] Ik woon overigens in overijsel, vlak bij Zwolle =]

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 17:57

Ok. Nou onthoudt het maar, mocht je het ooit willen, dan wil ik je best een keer komen helpen (of een paar keer). Ik vind het erg leuk om met jonge dieren (in het bijzonder Tinkermerries) aan de slag te gaan, dus roep maar.

GewoonLisa99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-11 18:00

Oké, ik houd je in m'n achterhoofd ;)
En inderdaad, tinkers zijn echt super

wendyP

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 21:35

Inderdaad op je gevoel af gaan. Ik heb veel manieren uitgprobeerd maar veel lukte niet helemaal. En toen laatst was ik lekker aan het spelen en opjagen, liep hij ineens rondjes om mij heen met behulp van de zweep. Dus ik de longe eraan maar dat lukt natuurlijk niet :+ . En vandaag weer los geprobeerd en hij reageerd lekker op commando's. Over een paard dagen probeer ik gewoon nog ene keer met longe en als het dan nog neit lukt doe ik gewoon weer los. Deze manier werkt dus bij mij. Maar he tkan ook dat jou paard liever iets anders heeft.

Dressage4U

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 21:39

Wat ik je zou willen adviseren is om niet met hulpmiddelen te aan longeren zoals touwtjes, bijzetteugels enz.. Met die hulpmiddelen is de kans groot dat hij steun gaat zoeken op de hulpteugels. Hij moet leren op eigen benen te gaan lopen en dat kan het beste zonder te veel toeters en bellen.
Daarbij is longeren voor een paard en al zeker voor zo'n jong paard erg belastend. Dus niet te vaak longeren en zeker niet te lang.

H_M_UP

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 17:21

Wij hebben onze pony leren longeren door eerst iemand aan de buitenkant mee te laten lopen en iemand in het midden die de lijn vast hield na een poosje had hij door dat hij een rondje moest lopen

:)

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 17:23

eerst rondjes om je heen en dat rondje uitbouwen tot die uiteindelijk heel de longeerlijn gebruikt.