Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Lizzzzz schreef:Blazee schreef:Maar het de pony zelf op laten lossen in natuurlijk veeeeel beter.
Sorry, dat begrijp ik even niet, hoe bedoel je precies?
Lizzzzz schreef:Waarom ze dit doet is nog onbekend, ze doet het tegenwoordig alleen (nog maar) in de les waar ze een liverpoolstang in heeft tijdens het halthouden en nadat ze weg moest stappen na een paar passen achterwaarts. Tijdens een rondje buiten (waar ze een dubbelgebroken bitje in heeft) of wedstrijd (dubbelgebroken kneveltrens) heeft ze hier helemaal geen last van.
Citaat:Sorry, dat begrijp ik even niet, hoe bedoel je precies?
Citaat:Ben ik ook wel erg benieuwd naar![]()
Meeste 'problemen' voor de wagen los je vaak voorwaarts op, zo ook stijgeren. Meteen voorwaarts zetten, beste is natuurlijk om te voorkomen dat ze tijd heeft om te stijgeren.
Als ze hier stijgeren (wat overigens vrijwel nooit voorkomt, juist omdat het goed wordt aangepakt) dan krijgen ze bij mij zelfs een klats tussen de oren en een flinke brul indien ze dit uit verzet doen of ongeduldigheid/heetheid. Ligt ook aan de situatie en aan de pony; mijn Welsh A merrie zal al zo'n beetje over de rooie zijn als ze zou stijgeren, en als ik haar dan op die manier zou aanpakken, zou ze helemaal de pan uit flippen. Bij mijn shetmerrie werkt het wel, maar die weet het ook dondersgoed.
Wat nog wel het állerbelangrijkste is: meteen meegeven met je leidsels, niet gaan trekken en/of vasthouden, maar ruimte geven. Want je wil niet dat je paard omslaat, helemaal niet als hij voor de wagen staat.
Vraag is: waarom zou de pony stijgeren. Hoe is ze op dat moment? Is ze dan ook erg heet? Wat je namelijk ook wel eens hoort, voornamelijk bij jonge, net beleerde pony's, is dat ze gaan staken of stijgeren op het moment dat ze de wagen vanuit stilstand weg moeten trekken, omdat ze dan nog moeten wennen, aangezien ze dan ineens veel druk op de borst krijgen. Kan zijn dat de wagen in jou geval te zwaar is voor de pony, maar neem aan dat je dat anders zelf ook wel had gemerkt.
tinkerfunss schreef:mijn draver deed het altijd om onder het werk uit tekomen, zij kon het op commando, en vond dat ze dan mocht stijgernen, ik draaide haar dan in een rondje en dat doet ze dan stappend en dan verder naar voren. omdat ze het op commando mag, kan ik het dan niet afstraffen, dus deze manier werkte heel effectief bij haar!
JoyCiej007 schreef:tinkerfunss schreef:mijn draver deed het altijd om onder het werk uit tekomen, zij kon het op commando, en vond dat ze dan mocht stijgernen, ik draaide haar dan in een rondje en dat doet ze dan stappend en dan verder naar voren. omdat ze het op commando mag, kan ik het dan niet afstraffen, dus deze manier werkte heel effectief bij haar!
volgens mij iemand die niet door heeft dat dit topic op AR staat......
Citaat:Waarom ze dit doet is nog onbekend, ze doet het tegenwoordig alleen (nog maar) in de les waar ze een liverpoolstang in heeft tijdens het halthouden en nadat ze weg moest stappen na een paar passen achterwaarts. Tijdens een rondje buiten (waar ze een dubbelgebroken bitje in heeft) of wedstrijd (dubbelgebroken kneveltrens) heeft ze hier helemaal geen last van.
janouk schreef:Hier staat toch al je antwoord:![]()
Ik denk namelijk dat het niets met het bit te maken heeft, maar alles met het aanzetten om te trekken. Hoe ervaren is de pony voor de koets? Hoe zwaar is je koets?
Ze doet het in de les: ik neem aan dat je lest in een zandbak. De bak is zwaarder om uit weg te trekken dan buiten als de koets over de stenen rolt. Ze komt omhoog om de koets weg te trekken vanuit stilstand of achterwaarts gaan.
Probeer de groom de koets mee te laten duwen een aantal keer bij het weg trekken. Ik denk, dat ze dan niet meer omhoog komt.
Als je achterwaarts bent geweest, staat de koets dan stil voordat je weer naar voren stapt?
Of rem je de koets eerst af.
Ook bij het halthouden is het prettig mee te remmen voor je paard, zodat als ze stilstaat, ze niet ook de koets nog moet tegenhouden.