Niet geinteresseerd in VD, andere leuke grondwerk dingen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mastrootje

Niet geinteresseerd in VD, andere leuke grondwerk dingen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-11 20:13

Helaas heb ik het VD afgesloten, mijn paard vind het gewoon echt niet interessant. Hij kan het wel, en hij doet het wel als het hem uitkomt maar als die los is en hij heeft de keuze tussen wat met mij doen en daar eten voor krijgen en aan de bakrand wat grassprietjes te eten, dan kiest ie toch voor het laatste.
En dan kunnen we zeggen "tja, logisch toch, ieder paard kiest daarvoor toch?" maar ik ben een erg leergierige shetlander gewend, die ook gewoon in een open bak stond en ieder moment weg kon lopen, maar die was altijd erg gemotiveerd en vond het super leuk. Dus dit is voor mij dan zo een domper... Ik raak er ontzettend gefrustreerd van, omdat ik het gevoel heb dat de motivatie en 'zin' maar van 1 kant komt. Want als die op meer dan genoeg gras staat, heeft ie ook geen zin, want dan heeft ie geen honger. Staat ie op kort gras, dan loopt ie weg om gras te eten aan de zijkant...
En ik kan hem wel vasthouden met een touw maar dat is alleen maar onhandig, en daarnaast laat ie duidelijk merken dat ie er dus gewoon geen zak aan vind!

We doen ook aan grondwerk, en hier hou ik hem uiteraard wel aan een touw. En hier is die wel weer geconcentreerd en redelijk gemotiveerd mee. Hij let veel meer op mij en je ziet hem echt nadenken. Iets wat bij VD mist, daar doet ie maar wat in de wilde weg en als het hem te lang duurt omdat ie het dan niet goed doet, loopt ie maar gewoon weg.

Moet zeggen dat ik het soms wel ontzettend mis om een gemotiveerd paard te hebben. Tijger was ook het andere uiterste, die was onvermoeibaar en dat was op zichzelf soms wel vermoeiend maar hier is ook niks aan... Ik betrap mezelf er op dat ik stiekem aan het rondkijken ben voor leuke verzorg paardjes in de buurt waar ik zo'n 1 of 2 keer in de week mee zou kunnen oefenen. Ik vind het gewoon zo ontzettend leuk om dieren dingen te leren en trainen en op zo'n manier samen te werken. En ik mis het nu echt heel erg...

Lopen jullie hier wel is tegen aan, mensen die ook zulke paarden hebben? En wat doen jullie met je paarden, die voor dit soort dingen dan geen motivatie hebben? Naast het rijden, wandelen doen we al, grondwerk in de zin van parelli-achtig, en dergelijk.
Ligt het misschien toch aan mij, ben ik te onduidelijk?

Anoniem

Re: Niet geinteresseerd in VD, andere leuke grondwerk dingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 20:29

Het ligt aan jou :j Erg hé :P
Maar ik ken het, want ik heb er ook zo eentje .. Net dezelfde ;)
In het begin was ik enthousiast en gemotiveerd en ik wilde vanalles, en hij deed 5 minuten mee en dan liep hij gewoon weg :+ Maar het kan wel, want nu doet hij wel mee, ook met VD-en! Wat ik gedaan heb .. moeilijk uit te leggen via internet. Wat mijn probleem was? Ik wilde teveel & te snel ...

De kunst is om jou interessanter te maken, maar hoe je dat kan doen is heel moeilijk uit te leggen en zal ook vast bij elk paard anders zijn. Ik doe nu heel veel dingen met hem, maar heel kort. Merk ik dat hij z'n aandacht verliest bij het ene? Dan doen we gewoon wat anders. Heel veel, maar slechts een paar minuten. Niet blijven doorgaan maar afwisselen. Hier had ik in het begin schrik voor, want wat zou er van komen als ik alles maar eventjes zou doen en dus maar half zou afwerken? Dan zouden we toch nooit ergens geraken? Maar het voordeel van die van mij (en ik denk die van jou ook) is dat hij onzettend slim is. En dus komen we toch vooruit, op onze eigen manier. Vast niet volgens het boekje en misschien ook niet zo snel, maar het feit dat we vooruit komen en dat hij bij me blijft en dingen probeert is voor mij al een overwinning en hetgeen ik echt wil ;) En wat er verder van komt zien we wel :)

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-11 23:10

Klinkt als een goede tip! Meestal duurd het inderdaad zo'n 2 á 3 minuten en dan loopt ie gewoon weg. Maar hij onthoud het allemaal wel heel scherp, en als ik grondwerk doe en met mijn vinger wijs (wat ook een teken is voor schudden met VD) probeert ie altijd dat eerst voordat ie achteruit loopt :+

Maar allemaal verschillende dingen is een heel goed idee!! Heb nog allemaal dingen zoals horse agility en horse footbal en weet ik veel wat in mijn hoofd, maar kom er nooit aan toe om ze uit te voeren of me er echt in te verdiepen. Terwijl ik denk dat ie het wel leuk zou vinden :D

Met grondwerk blijft ie wel altijd netjes staan, en als die afgeleid raakt doe ik snel wat heel anders (van achteruit sturen, laten staan, dan gaat ie zich vervelen en gaat ie wat anders zoeken en ga ik over naar het volgend spelletje) en dat pikt ie dan weer wel goed op.