Oke na alle reacties begrijp ik dat een frans gareel niet handig is.
Ik zal het probleem iets toelichten. Een van onze pony's heeft een aangeboren afwijking aan de luchtpijp. Op de kliniek geloofden ze niet eens dat deze pony in de sport loopt want met zo'n luchtpijp zou dat niet kunnen maar hij heeft nooit anders gedaan. Nu is hij 14 en met de leeftijd worden weefsels zwakker en aangezien de kraakbeen ringen al niet helemaal goed waren wordt het met de leeftijd niet beter. Nu is het dus bij zware inspanning dat hij dus eigenlijk zelf zijn luchtpijp dichttrekt waardoor hij het benauwd krijgt. Volgens de kliniek is het nog geen reden om te stoppen met inspanning omdat hij het al jaren doet.
Deze pony loopt altijd voorop in het vierspan en daar heeft hij eigenlijk weinig last alleen als het erg stoffig is en we lang galloperen.
Als ik hem in het enkel- of tweespan rijd hoor ik hem af en toe zelfs al in draf, waardoor ik het idee heb dat het borsttuig misschien toch iets op de luchtpijp drukt aangezien er dan meer druk op het borsttuig staat dan voorop in het vierspan. We hebben al geprobeerd het borsttuig hoger of lager te hangen en ik heb ook een merkloos tuig en een clever tuig liggen en ook met die borsttuigen hebben we hetzelfde probleem.
Misschien dat een voorgevormde borst zou werken, maar het is wel een duur grapje om zo te proberen, zou dan eigenlijk moeten kijken of ik er een keer van iemand een kan lenen.
Ik ga er nog even verder over nadenken en als iemand nog suggesties heeft graag. De pony heeft ontzettend veel plezier in het werk en is hoefbevangen geweest dus het is ook wel belangrijk voor hem om te blijven bewegen. Zolang het gaat en hij het leuk vind in het vierspan wil ik hem eigenlijk nog niet met pensioen zetten. Als er iets is dat het voor hem nog aangenamer maakt gaan we daar natuurlijk wel voor.