[AR] Frans gareel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Romy_tessa

Frans gareel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-11 09:08

Ik zit erover te denken om een frans gareel aan te schaffen omdat ik vind dat borsttuigen (ik heb ideal tuigen) toch aan de brede kant zijn voor shetlanders. Ik heb het idee dat een frans gareel dan misschien geschikter is?
Wat zijn de voor- en nadelen van een frans gareel ten op zichte van een borsttuig, wat zijn jullie ervaringen met een frans gareel?
Zijn er mensen die hun shetlander met een frans gareel rijden?

Ik ben benieuwd naar jullie reactie!

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 12:33

Mijn mening: Een frans gareel is geen gareeltuig maar een borsttuig met uit de hand gelopen schoftstuk.
Op zich zal het de druk wat meer verdelen, maar door de enorme lappen leer over de plaats van de spieren van de voorbenen kan het paard zijn warmte hier slecht kwijt en door de starre ligging van het borstgedeelte kan en zal het gaan schuren.
Kortom; ik ben niet enthousiast over Franse garelen.

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 13:04

Als je een borsttuig al te breed vindt, dan zul je een Frans gareel helemaal te breed gaan vinden. Met enige regelmaat zie ik kleine aanspanningen (lees: shet/A/B-pony's) met Frans gareel lopen op wedstrijden, maar het lijkt mij altijd meer belemmeren dan dat het vrijheid moet geven.

Albert verwoordt het heel mooi met "enorme lappen leer", die niet alleen grote gedeelten van de huid/spieren bedekken, maar naar mijn idee ook belemmeren in bewegingen (en buiging naar links/rechts). Het gedeelte bovenop de nek is ook erg breed, heb altijd het idee dat die pony's letterlijk "gebukt gaan" onder het gewicht :D.

Ik heb er zelf over gedacht toen ik een tuig liet maken voor mijn B-pony om er zo'n gareel bij te laten maken, maar na het goed bekeken te hebben bij andere pony's ben ik snel van dat idee afgestapt. Bij grotere paarden is de verhouding wat beter, maar ook daar zie je het maar weinig.
Persoonlijke ervaringen heb ik er dus niet mee, maar wat ik er zo van zie lijkt het mij niets.

Zou je niet liever voor een voorgevormd borstblad gaan, of uitkijken naar een merk met smallere borstbladen? (IR heeft volgens mij smallere, net als Zilco).

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 16:36

Als je een gewone borst al te breed vind, moet je echt geen frans gareel nemen :D
Net als mijn voorgangers hier ben ik er ook niet enthousiast over. Vind ze veel te grof bij kleine pony's (shet, welsh a) en het lijkt mij idd ook de bewegingen belemmeren. (en persoonlijk vind ik ze ook nog eens heel lelijk :D )
Overigens vind ik het borstblad van Ideal helemaal niet breed hoor, ik heb hem zowel in maat mini als in maat shetland, maar dat ligt prima hoor. Dit verdeeld de druk beter/gelijkmatiger als een heel dun borsttuig.

Keet

Re: Frans gareel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 18:03

Ik had toen ik mijn ideal tuig kocht eerst ook het gareel meegenomen, maar wat een lomp stug ding is dat, en enorm groot........ Ik vind de borsttuigen van ideal juist zo mooi fijntjes. Als je echt iets smallers wilt voor het smalle dan kan je kijken naar de borsttuigen van een concourstuig.

Romy_tessa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-11 19:52

Oke na alle reacties begrijp ik dat een frans gareel niet handig is.
Ik zal het probleem iets toelichten. Een van onze pony's heeft een aangeboren afwijking aan de luchtpijp. Op de kliniek geloofden ze niet eens dat deze pony in de sport loopt want met zo'n luchtpijp zou dat niet kunnen maar hij heeft nooit anders gedaan. Nu is hij 14 en met de leeftijd worden weefsels zwakker en aangezien de kraakbeen ringen al niet helemaal goed waren wordt het met de leeftijd niet beter. Nu is het dus bij zware inspanning dat hij dus eigenlijk zelf zijn luchtpijp dichttrekt waardoor hij het benauwd krijgt. Volgens de kliniek is het nog geen reden om te stoppen met inspanning omdat hij het al jaren doet.
Deze pony loopt altijd voorop in het vierspan en daar heeft hij eigenlijk weinig last alleen als het erg stoffig is en we lang galloperen.
Als ik hem in het enkel- of tweespan rijd hoor ik hem af en toe zelfs al in draf, waardoor ik het idee heb dat het borsttuig misschien toch iets op de luchtpijp drukt aangezien er dan meer druk op het borsttuig staat dan voorop in het vierspan. We hebben al geprobeerd het borsttuig hoger of lager te hangen en ik heb ook een merkloos tuig en een clever tuig liggen en ook met die borsttuigen hebben we hetzelfde probleem.
Misschien dat een voorgevormde borst zou werken, maar het is wel een duur grapje om zo te proberen, zou dan eigenlijk moeten kijken of ik er een keer van iemand een kan lenen.
Ik ga er nog even verder over nadenken en als iemand nog suggesties heeft graag. De pony heeft ontzettend veel plezier in het werk en is hoefbevangen geweest dus het is ook wel belangrijk voor hem om te blijven bewegen. Zolang het gaat en hij het leuk vind in het vierspan wil ik hem eigenlijk nog niet met pensioen zetten. Als er iets is dat het voor hem nog aangenamer maakt gaan we daar natuurlijk wel voor.

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 22:05

Als ik het zo lees zou eigenlijk een voorgevormd borstblad de enige oplossing zijn om zijn hals/luchtpijp meer vrijheid te geven (hoewel de luchtpijp niet heel dicht onder de huid ligt en je al gekke dingen moet uithalen om een luchtpijp met een gewoon borsttuig in de weg te zitten, maar goed...).

Een borsttuig lager hangen is weer een belemmerin van zijn schouders/bewegingen, dat zou ik niet doen. Misschien dat je er eentje van iemand kan lenen, of anders eens vragen bij een tuigleverancier?
Wellicht dat je eerst een tuig kan uitproberen voordat je het koopt. Als je je verhaal neerlegt bij tuigleveranciers is er vast wel wat mogelijk.

bontegevaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 23:37

Ik rij al jaren met fransgarelen op mijn a pony's (grote shetten) ten alle tevredenheid. Mijn fransgarelen zijn totaal niet stug en de drukverdeling is erg goed. Of het jouw probleem oplost weet ik niet. Ik denk dat er minder vrijheid/ruimte is.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 22:09

Tessa, ik rij momenteel alleen enkelspan, je zou een van mijn zilco empathy borsttuigen mogen lenen om uit te proberen als je dat wilt? Is maat shet.

Romy_tessa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-11 22:56

@ Evelli, heb je pb gestuurd