opstap probleem bij mijn draver, iemand tips?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

laurelton

opstap probleem bij mijn draver, iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-11 22:34

leuk al die draver verhalen! ook zeker wel enige herkenning.
ik ben namelijk al 1,5 jaar bezig met mijn draver maar het blijft lastig.....

tot zijn +/- 6 heeft hij gekoerst, toen besloot de eigenaar met de draf sport te stoppen en al zijn paarden weg te doen, waaronder mijn lieveling.
Ik kwam toen wekelijks op de dravers stal waar hij stond en verzorgde en trainde hem dan ook altijd, het was mijn oog appeltje.
Toen ik het bericht kreeg dat hij naar de veiling zou gaan was ik helemaal gebroken.
De dravers stal eigenaresse (trainster) heeft toen veel werk voor mij verricht zodat ik hem over kon kopen (waar ik haar nog steeds eeuwig dankbaar voor ben). Maandelijks mocht ik een bedrag betalen, aangezien ik ook maar een student ben en een paard kopen en onderhouden redelijk prijzig is. Maar ik heb er hard voor gewerkt (en dat doe ik steeds) en heb hem uiteindelijk afbetaald. Nu staat hij op een mooie pension stal waar hij het heerlijk naar zijn zin heeft. Alhoewel het voor hem wel even wennen was dat hij nu niet meer alle dagen getraind werd.
Ik heb hem toen des tijd gekocht zonder papieren, prima in mijn ogen want ik wou toch niet met hem gaan koersen maar lekker recreatief mee gaan rijden.

Aangezien ik al vele paarden in heb gereden dacht ik; appeltje eitje.
Tevergeefs, hij vind het opstappen echt heel eng en het werd steeds meer een gevecht. Het rare was dat zodra ik erop zat
hij het rijden zelf heel leuk vond. Ik dacht in 1e instantie dat hij misschien ergens last van had, dus ik heb mijn zadel laten opmeten en laten opvullen naar zijn bouw, deze zat volgens de vrouw van hulzebos helemaal goed. Dus misschien toch zijn rug? dus heb ik zijn rug helemaal laten controleren en kraken, zijn rug zat wel enigszins iets vast maar dit gaf hem niet dusdanig pijn dat hij daardoor het rare gedrag vertoonde volgens de kraker. Uiteindelijke conclusie hij vind het opstappen gewoon niet leuk en ervaart dit met "vervelend/naar".
Hij is van zichzelf al erg schrikkerig en heeft een apart karakter; veel mannen keert hij simpelweg de kont toe of wil hij niet bij komen, de ene dag is iets heel eng en de volgende dag weer niet hoe vaak ik er ook langs loop. Erg typisch....
Dus heb ik uiteindelijk besloten om te beginnen aan natural horsemanship en dan het grond werk. Erg leuk maar ook erg spannend en ik moet hier bij hem heeeeeeeeeeeeeel veeeeeeeeeeeeeeeel geduld bij hebben maar uiteindelijk lukt het wel. Ik hoor van veel mensen dat ze respect voor me hebben dat ik er mee door ga en zoveel geduld heb. Maar het is en blijft onvoorwaardelijke liefde, mocht ik nooit meer op hem kunnen rijden dan gaat hij alsnog niet weg, hoe moeilijk hij mij het soms ook maakt.

Iemand anders misschien een soort zelfde ervaring? ben erg benieuwd het geeft namelijk altijd een steuntje in de rug om te horen dat je hier niet de enige in bent.

poes

Re: opstap probleem bij mijn draver, iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 22:41

Mss hele domme vraag: maar stap je al op met een krukje?

Xiniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 22:45

Heb ook een draver, die leert heel moeilijk en opstappen vind hij maar niks. Mij was aangeraden om op en af te blijven stappen tot hij eens stilstond bij het opstappen. Je moet ook zien dat je tip en voet niet te veel in zijn buik port of duwt. Sommige paarden zijn hier gevoellig voor.

Nu ben ik verhuist met hem, geen haver meer en op een rustige hectare wei in't bos met z'n maatje. Heerlijk rustig, en dan pas liet ie alles toe. Opstappen, kuisen, rechtstaan op rug,... Hij veroert zich niet meer.
Dusja, misschien moet je es proberen op je voeten te laten bij het opstappen en dit herhalen ( opstappen en afstappen) tot ie eens stil blijft staan ?

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 22:46

Dat wilde ik ook al voorstellen :+ Als ze het eng vinden als ik er boven hang, ga ik ernaast staan op een krukje. Poetsen, etc ook. Opstappen met een krukje is dan veel prettiger, ook omdat je niet in de beugel of aan het zadel hangt.

pamelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 22:49

let er eens op of je met je teen van je schoen in zijn buik prikt met het opstappen, of tegen haar elleboog. veel paarden schrikken daarvan of ervaren pijn. en altijd vanaf een verhoging opstappen. in Engeland is het zelfs verboden om van de grond op te stappen. het hangen aan een zadel is slecht voor de rug en het zadel.
veel succes

laurelton

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-11 22:54

ik stap niet op met een krukje. het krukje alleen al vind hij doodeng! heb een tijdje het krukje bij hem in de bak laten staan, en geprobeert hem eraan te laten wennen, maar tevergeefs.... Dit kon vroeger ook al niet bij hem, wou een keer een krukje pakken om zijn kuif te knippen, alle kettingen waren gebroken.

het op en aftstappen heb ik ook lang herhaald, veel moeite om erop te komen, dit kon soms wel een uur duren. als ik er dan eindelijk op zat ging ik 10 min rijden en dan weer op en af stappen en dan blijft hij braaf staan.
maar de volgende dag is hij dit weer compleet vergeten en beginnen we weer van voor af aan

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 22:55

Ziet hij wel goed?

laurelton

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-11 22:58

ik let er altijd wel goed op dat ik hem niet prik met mijn voet. ik weet idd dat opstappen met een krukje veel beter is, zou het ook graag willen maar hij blijft normaal al niet staan laat staan naast dat enge krukje.

pamelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 22:59

van een strobaal of zo ook niet ? wel vreemd gedrag

laurelton

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-11 23:00

heb ik mij idd ook afgevraagt, maar heb hem een tijdje kunnen foppen met can't see backs, zodat hij niet kon zien wat er gebeurde, dit ging een hele tijd goed, totdat hij dit ook door kreeg. en begon het weer van voor af aan. dus die dingen er ook weer afgehaald.
maar dan ga ik er van uit dat hij wel goed kan zien, soms wel iets te goed aangezien soms een gras sprietje nog eng is

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 23:01

laurelton

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-11 23:03

strobaal ook geprobeert, maar dit is voor hem ook vreemd aangezien dit anders nooit in de bak staat. en dus gebombardeert tot eng. Ik heb er over na gedacht om tussen de kettingen op te stappen maar vind dit zelf nogal eng, mocht hij wel gek gaan doen zit ik vast aan die kettingen en komt de betonnen vloer denk ik wel erg dichtbij

Missbambie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 23:10

Krukje is altijd beter, maar bij mijn draver hoefde ik het niet te proberen ze ging altijd net zolang rondjes er om heen lopen zodat ik er net zelf niet op kon. ik herken zeker het karakter alleen het opstappen niet, enige wat mijn draver deed is zodra ik op wilde stappen dat ze meteen weg wilde stappen. hoe reageerd je paard als iemand hem vast houd? ik heb geen ervaring met grond werk maar het is misschien te proberen waard wel een lastige situatie dit. het gevoeligheid met klemme rond de buik met je been herken ik wel weer ik moest bij die van mij altijd me voeten er vanaf houden anders liep ze alleen maar harder. dat alles eng is is denk ik toch wel een dravers trekje? ik zou zelf niet tussen twee kettingen op stappen je maakt het voor hem dan alleen nog banger mee te kleine ruimte te nauw.
en eerst rondje longeren dat ie een beetje moe is en daarna opstappen? ik denk dat je toch hulp er bij moet gaan zoeken om uit te vinden hoe je dit probleem op kan lossen.. misschien ook iemand die grondwerk doet in een hoogere level?

laurelton

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-11 23:16

heb het filmpje bekeken, en ik leer idd ook bij natural horsemanship om mijn teugels (rij bitloos) ten alle tijde los te laten. het probleem is alleen dat wanneer ik mijn voet alleen al van de grond til, hij al weet waar het naartoe gaat en dus al begint weg te lopen e.d. dus soms ben ik alleen al een half uur bezig om mijn voet van de grond te doen en weer terug (goed exercise voor mij), zodat hij weet dat het niet eng is.
het is een vreemd verhaal, ik weet het.....

laurelton

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-11 23:23

Als iemand hem vast houd wordt hij alleen maar meer paniekerig aangezien hij dan helemaal het gevoel heeft dat hij niet weg kan. Alhoewel hij het van mijn instructeur wel kan hebben, in enige mate.
Ik ben momenteel even gestopt met trainen aangezien ik stage loop en er in hem gewoon veel tijd en energie gaat zitten. en het niet een paardje is waar je 2x heen kunt gaan om te trainen. Maar met 3 maand wil ik weer gaan beginnen dus was benieuwd naar jullie tips. Heb wel een ervaren instructeur (ook hoog niveau) en dat ging ook wel heel goed (voor zijn doen), maar mijn instructeur vind hem ook eigenaardig aangezien hij het de ene dag heel goed doet en de volgende dag is hij alles weer vergeten ook qua grond werk. heb een half jaar lang grondwerk gedaan n toen zijn we met opstappen weer begonnen. maar wegens mijn studie dus even stop gezet

breakthelaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 00:04

Misschien is het een optie om zijn/haar hoofdstel bij de bakstukken vast te pakken als je op wilt stappen.
Hij kan dan niet zo goed weglopen en dit maakt het misschien makkelijker voor je om op te stappen.

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 10:43

laurelton schreef:
heb het filmpje bekeken, en ik leer idd ook bij natural horsemanship om mijn teugels (rij bitloos) ten alle tijde los te laten. het probleem is alleen dat wanneer ik mijn voet alleen al van de grond til, hij al weet waar het naartoe gaat en dus al begint weg te lopen e.d. dus soms ben ik alleen al een half uur bezig om mijn voet van de grond te doen en weer terug (goed exercise voor mij), zodat hij weet dat het niet eng is.
het is een vreemd verhaal, ik weet het.....

Dat loslaten is pas nadat je paard stilstaat. Tijdens het opstappen en het laten stilstaan tussen het rijden door gebruik je 1 teugel. Dan draait ie de eerste keren maar rondjes, maar 100% zeker dat hij leert stilstaan (als je het goed doet tenminste)

makkie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 10:56

mmm ik wil je graag volgen bij mijn paardje is het ook zo.
Ik heb hem nu drie jaar en ik weet dat het verkeerd is gegaan met inrijden.
Maar ook ik dacht met veel rust geduld en liefde komt dat helemaal goed.
Nu drie jaar verder is het nog steeds een ramp!!
En vaak heb ik geen zin om te rijden omdat ik eerst meer dan een half uur worstel met hem.
Ik heb ook alles al gedaan van osteopaat tot zadelmaker van tandarts tot grond oefeningen.
Ook ben ik met hem naar diverse menseb geweest die het wel effe op zouden lossen nou no way!!
En het gekke is als ik er 1 x op ben gestapt is het over dus naar mijn idee is het geen pijn en ook rijden vind hij super en doet hij niets geen bok niks
En dat met opstapje heb ik zo vaak gehoord maar als je paard niet stil staat hoe moet ik dat doen met opstapje???
Ik heb ookde teugel naar rechts en naar links strak getrokken maar zelfs dan vlucht hij nog!!
Nu stap ik samen met mijn vriendin op die mijn paard ook door en door kent en wie ik vertrouw dat ze nooit los laat zonder te zeggen!!
Het laatste wat ik nou a proberen is een goed western zadel aan schaffen in de hoop dat dat neter gaat en waar ik zelf goed mee op kan stappen door me eigen goed vast te houden.
Het probleem ook is dat hij voor goed op te kunne stappen voor mij net een [aar cm te groot is waardoor ik me heel ver op moet trekken anders zou het iets makkelijker zijn.
En beugels langer maken is ook geen optie want hij vind het ook verschrikkelijk als ik er opzit dat ik mijn beugels verzet...
Nou ik weet het ook effe niet meer dus ik volg jou!!!

Succes ermee

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 11:09

mijn ervaring bij dit soort paarden is dat je helemaal geen extra tijd moet steken in het opstappen
de kunst is om zo snel mogelijk op je paard te komen
dus paard klaar zetten en hup er op, geen gehannes en ook geen voorzichtig gedoe

ook niet gaan oefenen met op en afstappen want ze hebben er al zo'n hekel aan en hoe vaker je het oefent hoe groter de ergenis
in hun ogen is het een noodzakelijk kwaad , net zoiets als een wormspuit toedienen

dus hoe minder vaak je op en af stapt, des te minder problemen gaat het opleveren
verder kun je hem uitgebreid belonen met iets lekkers als je er op zit
zo voorkom je dat hij gelijk weg loopt
dus vlot opstappen en gelijk iets aanbieden zodat hij het hoofd naar je toedraait
als het maar speciaal genoeg is, laat hij je vanzelf opstappen

natuurlijk kun je dat lekkers op den duur afbouwen al zou je ook kunnen bedenken dat als het werkt je het gewoon blijft doen

laurelton

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-11 19:50

@ makkie, ik heb heel veel herkenning in jou verhaal, het klinkt raar maar het is toch goed om te horen dat ik hier niet de enige ben.
Begin november ga ik weer vol op aan de slag (dan is mijn stage afgelopen en heb ik weer tijd). Zal ik je dan up to date houden over hoe het gaat? misschien vind ik nog wel een manier waarmee dit opgelost/beter kan worden.....

@breakthelaw, bedoel je dat iemand anders hem bij de bakstukken vast moet pakken en dat ik dan op stap?

@ akhal, met opstappen heb ik de teugels altijd los, maar mijn instructeur hield hem dan vast, zodat hij geen druk vanuit mij voelt terwijl ik opstap. Verder is dat rondjes draaien een moeilijke optie, hij wordt hier vaak alleen maar drukker van en gaat stijgeren ik probeer er juist rust in te krijgen en niet nog meer stress in te krijgen. Wel moet ik zeggen deze methode goed heeft gewerkt voor andere paarden waar ik opp heb gereden.

@ spatter, jij zegt niet oefenen maar gewoon doen? maar bestaat er dan niet de kans dat er dus nooit iets aan deze situatie zal veranderen?
verder wordt het snoepje geven nadat ik zit wel gedaan door mijn instructeur, niet door mij ik mag blij zijn als ik hem een beetje mag kriebelen bij de schoft, hij is 1 blok stress. wou een keer een vlieg van zijn kont af vegen, ik heb alle hoeken van de bak gezien.....

btw zie mijn reactie niet als commentaar, ik ben namelijk heel blij met jullie tips!

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 20:14

misschien is schriktraining iets voor je paard ts?
het dier heeft er misschien veel baat bij om gedesensibiliseerd(schrijf ik het zo goed?) te worden.
Een paard wat zeer sensibel is heeft vaak weinig zelfvertrouwen,een schriktraining kan dan een mooi begin zijn om een band met je dier op te bouwen.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 21:26

laurelton schreef:
@ spatter, jij zegt niet oefenen maar gewoon doen? maar bestaat er dan niet de kans dat er dus nooit iets aan deze situatie zal veranderen?
verder wordt het snoepje geven nadat ik zit wel gedaan door mijn instructeur, niet door mij ik mag blij zijn als ik hem een beetje mag kriebelen bij de schoft, hij is 1 blok stress. wou een keer een vlieg van zijn kont af vegen, ik heb alle hoeken van de bak gezien.....

btw zie mijn reactie niet als commentaar, ik ben namelijk heel blij met jullie tips!

juist wel :j
omdat je veel minder aandacht besteed aan het opstappen en het minimaliseert tot alleen als het moet, wordt de frustratie steeds kleiner
op den duur kun je er vlot op zonder al teveel heisa en weer wat later(spreek ik wel over een jaar) kun je normaal opstappen

verder inderdaad veel aan vertrouwen werken met dit dier, niet alleen naast je paard maar ook als je er op zit
nooit iets vragen waarvan je niet zeker weet dat je paard het kan en heel veel geduld en rust nemen met werken

makkie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 23:54

@laurelton Graag hou me op de hoogte want ik vind het idd fijn als je me op de hoogte hou en als er de goude tip bij zit!! _/-\o_ _/-\o_
En mijn ervaring is dat (overigens NOG niet met medebokkers) dat mensen het al snel beter weten en met tips aan komen dat ik denk hoe kom je erbij!!!
Zoals vast zetten ed
Ook idd met het opstapje!!Ik wou dat ik het kon wat ook ik WEET dat het vele male beter al voor je paard net zoals aan de VERKEERDE kant opstappen.
Maar als je paard met opstappen al in een race modus staat nou succes dat lukt echt niet!!!
Overigens heb ik mijn paardje ook regelmatig overbluft om langs de verkeerde kant op te stappen en dat ging een aantal x super tot hij dat ook niet meer 'wou'.
Dus ik probeer hem telkens te overbluffen door andere manieren te verzinnen en dan staat hij erbij en kijkt er naar en dat gaat effe goed en ineens niet meer.
Met gevolg dat ik er af val of er af spring en dan zijn we weer van voor af aan weer alle zenuwen en stress enz enz.

Ook heeft hij hele eigenaardige dingen zoals ik mijn dekje uit heb gewassen dan wil hij het zadel niet op of als ik een andere jas aan heb komt hij niet en als ik andere parfum op heb snuffelt hij me helemaal af!!!
Ook poept hij nooit onder het zadel en als hij poept altijd op het zelfde plek!!!
Hij lijk wel autistisch (weet niet of dat kan bij paarden)

@spetter Het lukt me echt niet om vliegensvlug op te stappen!!
Zodra ik mijn been nog maar optil gaat hij al lopen en als het al lukt moet ik gaan mee hinken maar dan zit hij al in de race modus nou zie dan de zwaai maar te maken om op je paard te komen
(en misschien lukt het wel als ik geen schrik zou hebben van het opstappen maar dat heb ik nu ondertussen wel ontwikkeld)
(ook fout ik weet het maar ja ik kan er niets aan doen)

Maar het is een heerlijk paardje waar eigenlijk echt geen kwaad in zit!!

En wat helpt is elke dag rijden gewoon doen maar ja ik werk en heel onregelmatig en ik ga niet rijden als er niemand is met gevolg ik heb wel tijd maar kanniet rijden.

Vorig jaar was ik dat zo beu en ik dacht ik ga niet wachten ik stap gewoon op en missc kwam het door mijn overredegongskracht maar het was toen helemaal over maar daarnaar werd ik geopereerd en kon ik effe niet rijden en hup het probleem was weer erger dan voorheen!!!

Oja ik heb ook gemerkt dat de jaar seizoenen het soms erger of minder erg maken
Voor en najaar heel erg
Winter en zomer redelijk

Sorrie heel verhaal maar ja ik zit er ook echt mee

groetjes Lonneke

breakthelaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 23:58

Bedoelde dus dat je zelf een bakstuk vastpakt... dan kan ie in ieder geval niet weglopen bij het opstappen (of in ieder geval minder makkelijk)
Maar het idee van Spatter is misschien wel een veel betere optie.
Zoals als ze al zegt leg je dan geen nadruk op het opstappen en het moeilijk doen met het opstappen. Hoe korter dat moment hoe minder irritatie inderdaad

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 00:06

als je zelf erg gespannen bent met het opstappen zou ik eens kijken hoe hij bij iemand anders reageerd... als je zelf angst hebt gekregen voor het opstappen, is het niet gek dat jouw paard ook bang word toch?