op natuurlijke manier shet beleren voor de wagen.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Herve

op natuurlijke manier shet beleren voor de wagen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-11 22:28

hallo allemaal,

ik wil graag de shet van m'n opa laten beleren voor de kar.
maar omdat ik heel erg ben van 'the natural way' zou ik willen vragen of het ook op die manier kan.
nou, ik hoor het wel...

groetjes nynke

Cassidy

Re: op natuurlijke manier shet beleren voor de wagen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 22:34

Wat versta jij onder de Natural Way?
Er is niets natuurlijks aan het trekken van een kar.
Er is ook niets natuurlijks aan het dragen van een ruitergewicht, of het dragen van hoofdstel/bit of zadel....

CairaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 07:24

Ik snap het geheel ook niet helemaal. Lijkt mij een recept voor rampen.

Herve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-11 12:52

ik snap jullie verwarring.
ik bedoelde zeg maar op een manier van niet gewoon lengeren, zwep erachter en rennem.
maar op een rustige, natuurlijke manier. zeg maar op de manier hoe paarden onderling ook met elkaar omgaan.
ik snap zeker dat het totaal niet natuurlijk voor een paard is om erop te zitten of een kar erachter te binden, maar je kunt het wel zo natuurlijk mogelijk voor een paard maken.
dat je werkt op vertrouwen, en niet op dadlines en moeten.

kijk hier maar eens naar:

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 15:16

Bij het rijden op een paard heb je je gewicht waarmee je je paard kunt sturen, en naar het rijden zonder hoofdstel en bit wordt toegewerkt, dat doen ze ook niet meteen vanaf dag 1.
Op de bok heb je alleen je stem en de leidsels. Er zijn menners die hun paard bitloos voor de kar knopen, wat ik op zich niet zo'n goed idee vindt. Ook oogkleppen hebben een functie.

Ik denk dat je meer info krijg op het forum voor aangespannen rijden dan op NH.

Alleen nog een opmerking: hoe kom je erbij dat je op de non-natural way niet met vertrouwen werkt?
Wie zegt dat een paard niets moet als je hem op de natural way beleert? Een paard zoekt een leider, als jij dat niet bent, dan vult hij het zelf in. Als jij iets van hem vraagt en niet consequent bent in je manier van vragen, en ook je hulp niet versterkt totdat er een reactie komt, dan veegt de pony na verloop van tijd de bak met je aan.

NH is: zo zacht als het kan, en zo hard als het moet. Ook bij NH ga je je paard weleens een tik geven. Het komt alleen gaandeweg in de opleiding steeds minder voor.

En ook op de andere manier van beleren en omgaan met paarden, kun je heel vriendelijk en aardig voor je paard zijn, maar evengoed van hem verlangen dat hij doet wat je van hem vraagt.

Misschien een leuk topic voor je om eens door te lezen:

[NH] Natural horsemanship, niet alleen fluisteren en knuffellen?

En het proces van het zadelmak maken van een jong en schrikkerig paard.

Cassidy schreef:
Bekijk het leerproces maar eens van dit paardje

Wat filmpjes (methode Anderson, die Parelli niet zoveel ontloopt)
In het begin friendly game, met stick en string, vervolgens desensibiliseren voor verschillende dingen, zoals plastic zakjes....
Kijk maar hoe lang de trainer doorgaat, en begrijp waarom hij op de momenten stopt waarop hij stopt.

Filmpjes zijn allemaal de moeite waard, neem er even de tijd voor.

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... m_o_po0_Ks

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... Qcg5zR-uZk

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... ES2Lxj6Dtc

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... jRYxyMy-d0

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... jqsLwryte4

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... VNbjYCWF2M

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... AanGzFhxts

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... eguCqS4YiY

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... Jvz-340rOA

En omdat er zo uitgebreid grondwerk is gedaan, en goed grondwerk is gedaan, kan het paardje op de derde dag van het zadelmak maken dit trail parcours lopen:

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... Hi7YGCKlgE

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 15:22

Is het anders niet volgens de Heartlandnormen :D ?
Nee, dat kan niet natural. Hooguit bitloos, maar dan hoop ik dat ke goed verzekerd bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 15:24

Zie dat je 12 bent, dus om eerlijk te zijn betwijfel ik of je wel genoeg 'kunde' hebt om dat zelf te doen ;)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 15:29

Dat filmpje dat TS heeft geplaatst is amusant.. alleen jammer dat de ruiter op het paard
regelmatig achterop de lepel land :') Is ook niet echt paard(enrug) vriendelijk.

Maar goed.. succes TS. Ik denk niet dat het "natural" kan.. aangezien mennen niet "natural" is.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 15:29

Bizzybijtje schreef:
Is het anders niet volgens de Heartlandnormen :D ?
Nee, dat kan niet natural. Hooguit bitloos, maar dan hoop ik dat ke goed verzekerd bent.

???
Ik ben geen pro bitloos (ook niet tegen..) maar als je paardje het gewent is kan het prima bitloos.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 15:40

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 15:48

Ik zeg ook... als hij het gewend is.
Ook bitloos kan veilig zijn (en zelfs veiliger..).

1 van mijn paardjes is buiten met bit nauwelijks te rijden, met sidepull geen problemen.
Ook voor de kar gaat zij met de sidepull (en ja met bit was het een drama en was ze al opgegeven, zo onbetrouwbaar).
Dit wil niet zeggen dat iedereen maar zonder voorbereiding met een bitloos hoofdstel voor de kar, de weg op moet gaan.

CairaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 15:49

Maar of TS nou de juiste persoon is om dat aangespannen uit te gaan proberen?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 15:50

Eigen ervaringen zijn de denkbaar slechste basis om algemeen advies te geven, hoe verleidelijk het ook is.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 15:53

Cassidy schreef:
Eigen ervaringen zijn de denkbaar slechste basis om algemeen advies te geven, hoe verleidelijk het ook is.

Ok.. welke ervaringen dan wel?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 16:07

Ervaringen van professionele opleidingsadressen, die meer dan een aantal paarden in hun leven in handen hebben gehad.
Wat voor jouw paard werkt, hoeft dat voor een ander niet paard te doen.
Goede ervaringen met bepaalde optomingen, hoeven niet voor een ander te werken.
Ieder paard is verschillend, ieder mens trouwens ook.
Beleren van paarden zou heel makkelijk zijn als je een standaard recept zou kunnen volgen....
En je kunt wel iets in je hoofd hebben zitten, maar je bent een slechte paardeneigenaar als je niet naar je paard zou kijken en je wensen aan zou passen bij wat het paard op dat moment nodig heeft, maar dat het wel veilig blijft voor anderen.
Met een aanspanning per definitie bitloos te gaan omdat ik dat in mijn hoofd zou hebben zitten, zou ik gevaarlijk vinden. Kan het niet anders, en daar kom je pas achter als je langer bezig bent, so be it.
Ik zou voor mezelf dan eerder nog beslissen om niet meer te gaan mennen met dat paard. Er blijft genoeg over wat je met dat paard zou kunnen doen.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 01-08-11 16:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 16:11

Lieve TS, als je nog nooit een paard klaar hebt gemaakt voor de koets, dan moet je dan nu ook niet, natural of niet. Je hebt hier begeleiding bij nodig...!

Oh, enneh, wij " non-naturals" werken ook met zaken als vertrouwensbasis, lichaamstaal etc. en pakken niet het paard van de een op de andere dag achter de koets en gaan met die banaan...Echt hoor, je staat nu misschien versteld, maar wij doen 't ook easy :P ;)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 16:12

Cassidy schreef:
Ervaringen van professionele opleidingsadressen, die meer dan een aantal paarden in hun leven in handen hebben gehad.
Wat voor jouw paard werkt, hoeft dat voor een ander niet te doen.
Goede ervaringen met bepaalde optomingen, hoeven niet voor een ander te werken.
Ieder paard is verschillend, ieder mens trouwens ook.
Beleren van paarden zou heel makkelijk zijn als je een standaard recept zou kunnen volgen....

........

En jij denkt te weten dat ik deze ervaring niet heb of dat ik geen hulp vraag bij problemen!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 16:14

Wat voor jou en je paard werkt, hoeft dat niet voor een ander te doen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 16:49

Cassidy schreef:
Wat voor jou en je paard werkt, hoeft dat niet voor een ander te doen.

Dat zeg ik toch ook nergens..??
Dat is nl met alles zo wat je met je paard doet.

Allemaal hebben ze een iets andere gebruiksaanwijzing, grotendeels wel hetzelfde, maar op bepaalde vlakken kan het afwijken.
Ik heb ook nooit eerder aan gedacht een paard bitloos te rijden of mee te mennen.
Puur toevallig heb ik eens een bitloos hoofdstel gebruikt en zowaar ... een heel ander paard buiten.
Zelfs de professionele stal die ik om hulp had gevraagd om haar voor de kar te beleren vond het moeilijk te geloven dat zij zonder bit het zo goed zou doen.

Normaal beleerde ik (met mijn opa) alle paarden met bit, onder het zadel met een (dubbel) gebroken bit, en voor de kar met een stang.
Heel soms kom je een paard tegen die moeite heeft met een stang en het veel beter doet met een gebroken bitje. (vaak kun je later alsnog over stappen naar een stang).
Zo ook met oogkleppen... heel af en toe heb je een paard wat ervan in paniek kan raken.
En wat doe je dan? Je flexibel opstellen en als dat inhoud dat je (evt tijdelijk) zonder oogkleppen aan de gang moet is dat absoluut een goede optie.

Wij probeerde ook altijd een paard zo af te leveren dat deze standaard opgetuigd en bereden/betuigd kon worden. Maar je had altijd eens in de zoveel tijd een uitzondering op deze regel.

De vraag van TS is... is het mogelijk?... antwoord: ja het is mogelijk.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 16:58

De insteek in deze is heel anders.
Jullie kijken naar het paard, en passen jullie daarop aan.
De manier van beleren is een standaard in te spannen paard af te leveren.
En idd, die enkeling waar standaard niet op werkt, daar ga je een oplossing voor zoeken.
TS is "van de natural way " - whatever that means, het filmpje dat ze laat zien is verre van natural, is eerder Natural Horsemanship, maar goed daar maak ik verschil in, hoeft de ts nog niet zo te doen - en heeft dingen in haar hoofd zitten en dan zal het zo gebeuren ook (een twaalfjarige is daarin hopelijk nog beinvloedbaar). En dan zijn ongelukken voorgeprogrammeerd. Want er wordt niet gekeken naar wat het paard nodig heeft, maar wat jij wilt. Ik zie genoeg excessen op bokt langskomen waarin een paard "natural" gehouden wordt, kostte wat het kost. Dat het dier in de winter misschien gebaat is bij een dekentje, een ijzertje, of een stal, daar wordt niet naar gekeken, de eigenaar moet en zal Natural, en dan gebeurt dat ook.

En dan tot slot even mijn verschil tussen NH en natural. Natural Horsemanship is in mijn ogen ingaan op het paard, snappen waarom hij denkt zoals hij denkt, reageert zoals hij reageert, en daarop in te spelen. Dat kan met bit, boomzadel, ijzertje, deken op en in de wintermaanden in een box.
Natural is daar een verlengde van. dat is NH, maar daarbij ook nog bitloos, boomloos, ijzerloos, dekenloos, spoorloos en soms serieus het spoor bijster je paard de hele dag op het land, 365 dagen per jaar. Ook als het paard daar niet geschikt voor blijkt te zijn, of de accomodatie dit niet toelaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 17:27

Als je paard zo heftig reageert op bit maar niet op bitloos, zou ik dat paard binnenstebuiten keren aangezien dat 9 van de 10 keer gebits/kaakproblemen zijn. Of ten minste een paard dat slecht is beleerd.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 20:04

Bizzybijtje schreef:
Als je paard zo heftig reageert op bit maar niet op bitloos, zou ik dat paard binnenstebuiten keren aangezien dat 9 van de 10 keer gebits/kaakproblemen zijn. Of ten minste een paard dat slecht is beleerd.

Ik neem aan dat dit voor mij bedoeld is?

Ja, mijn paardje heeft een zeer slechte ervaring met het bit.
Ze vindt het heel moeilijk om druk achter haar oren en in haar mond te hebben.
Met rijden in de bak / weiland ed is dat absoluut geen probleem, maar buiten wel.
Dan draaide ze acuut om (heel handig voor de kar....) als ze wat engs zag om de druk voor te zijn.
Helemaal met stang.... (longeren met bijzet en lange lijnen ed. gaat ook dan ook niet)

Met bitloos heeft ze geen druk in de mond en reageert ze heel anders als ze iets engs ziet.

Herve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-11 21:34

mensen wat een discussie :)
allereerst; mijn vraag was of er iemand bestond die op deze manier (voor mij, dus net zelf) de pony kon beleren.
en ik wil ook zeker niet zeggen dat de 'gewone' manier zonder vertrouwen werkt. de andere manier doet het in mijn ogen alleen meer op niet moetten, gewoon gaan en we kijken wel waar we uitkomen.
ik heb volgens mijn ook nooit gezegd dat het bitloos moet. de pony in kwestie is trouwens ook bit gewend, dus ik denk dat dat best goed komt.
ik zal de filmpjes sraks even bekijken.

groetjes nynke

Herve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-11 21:43

het ligt vast aan mijn computer, maar de filmpjes doen het niet...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 21:47

Herve schreef:
ik bedoelde zeg maar op een manier van niet gewoon lengeren, zwep erachter en rennem.

Wat je hier beschrijft heeft zowiezo niks met longeren te maken