[AR] Musketon haken aan leidsels

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MelanieB

Musketon haken aan leidsels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-11 22:17

Let op, dit gaat over mennen dus niet over onder het zadel rijden

Ik kon er niet echt iets over vinden met de zoekfunctie vandaar een topic.

Ment er iemand met musketons aan de teugel? dus dat je ze makkelijk aan het bit kan klippen?
Ik zat er dus aan te denken deze http://www.agradi.nl/dierbenodigdheden/ ... 4001045/19 een paar van te kopen.
Of zijn zulke beter? http://www.agradi.nl/dierbenodigdheden/ ... 62816/2063
Is wel handig om snel eraf te kunnen klikken, en eraan natuurlijk.
Maar is het wel stevig genoeg? Niet dat ik natuurlijk zo aan de teugels hang, maar je snapt wat ik bedoel. :+

Barst los.
Laatst bijgewerkt door MelanieB op 31-07-11 22:48, in het totaal 2 keer bewerkt

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 22:19

Ik heb dezelfde als je op de eerste afbeelding toont, aan één paar van mijn teugels bevestigd. Op zich lekker snel verwisselen, maar ik vind het oog vrij grof, en het lipje aan de onderkant niet fijn.
Mocht ik ze ooit net een slag kleiner, en zonder dit lipje vinden, koop ik er direct meerdere van. Qua degelijkheid voldoen ze prima.
Die tweede kunnen op zich ook, hoewel ik er geen ervaring mee heb -aan teugels dan. Nadeel lijkt me dat het haakje sneller lam kan worden dan de haak van de 1e foto.
Laatst bijgewerkt door Irma_Maandag op 31-07-11 22:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Sascho

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 22:21

goed bedacht van jou! ik ben erg benieuwd en volg het even!
ze moeten natuurlijk wel door de ringen aan je tuig passen

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 22:22

We hebben zelf de bovenste clipjes aan teugels gemaakt, inderdaad om snel te verwisselen/aan te clippen. (mennen niet, rijden gewoon).
De tweede soort clipjes vind ik niet zo handig aan teugels.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-11 22:22

Nouja vind het best handig met dubbelspan dat je ze er dus zo aanklikt. En in bijv geval van nood ze er zo weer afklikt.

@Sheela, ik doel echt op het mennen dus dan kan de 2e soort ook vandaar dat dit bij AR staat.

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 22:23

sasjaaa: dat passen aan de teugels zelf gaat goed.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 22:27

Ik had wel gezien hoor dat dit bij AR stond, maar ik vermeld alleen de ervaring met de bovenste soort clipjes.

_00_0

Re: Musketon haken aan teugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 22:30

ik heb de eerste :)
ben er heel tevreden over

paarden115

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 22:34

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 22:36

@paarden115: die lijken me ideaal!

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 22:37

Vroeger vaak zo gereden neusriem en bid bij het ene paard kon je dan bgeter de neusriem doen en bij mn lievelingetje reed ik op bit, gewoon klik
Laatst bijgewerkt door franka75 op 31-07-11 22:38, in het totaal 1 keer bewerkt

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-11 22:37

Die zijn wel handig voor liverpool idd, ik rij met bokkenbitjes dus dat hoeft voor mij niet perse. Die zijn overigens wel heel makkelijk aan te klikken :j

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 22:44

Misschien had je in je openingspost beter leidsels ipv. teugels kunnen gebruiken, het gaat hier immers over leidsels.....

Persoonlijk zie ik er de meerwaarde en de voordelen niet van in. Daarnaast gaat het vaak wel zwiepen e.d. en is het ook zwaarder. Je moet niet vergeten dat je ohz. een stuk minder afstand hebt te overbruggen, met het mennen heb je het al gauw over een paar meter leidsel dus dan gaat het ook eerder zwiepen. Daarnaast ben ik van mening dat je zo minder precies en duidelijk de hulpen aan je paard kan geven.

En 'snel en gemakkelijk leidsels eraf klikken in geval van nood'? Waarom zou je er in geval van nood de leisels los willen halen? Dan is het juist zaak om ze zo snel mogelijk uit te kunnen spannen, dat heeft niets met leidsels te maken.........

Ik zou het niet doen.

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 22:45

willemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 22:50

Bij het rijden onder het zadel van jonge paarden vind ik het erg handig.

Maar met mennen zie ik ook de toegevoegde waarde er niet van. Zolang duurt het niet om de leidsels vast te maken en snel eraf?? Dat is toch ook niet nodig.
In geval van nood ben ik bereid er alles af te halen behalve de leidsels, dan heb je niks meer..

En mooi is het ook niet, vind ik dan.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 22:53

Ik men er mee, vind het erg prettig. Vooral omdat ik de leidsels voor behalve mennen ook voor het lange lijnen gebruik en er ook mee longeer, wil dus vaak kunnen wisselen zonder het telkens los te moeten maken. Daarbij wanneer de teugel losjes hangt, er een rammelende werking is aan de teugel hier heeft mijn pony op leren nageven (heb dus eigenlijk nooit druk).

(Ik heb trouwens wel echt stevige, eerste plaatje).

MelanieB

Re: Musketon haken aan leidsels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-11 22:58

Verschillende meningen dus.
Met geval van nood bedoel ik echt als in het water bijv.
voor als je leidsels misschien vast blijven hangen oid (vrij onwaarschijnlijk, but you never know.)

Ik twijfel alleen of dat het idd niet gaat bungelen, maar die teugelclips lijken me dan ook wel minder gewicht dan bijv gewone musketonhaken.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 23:01

Het gaat echt niet klapperen, het beweegt alleen een klein beetje (bij spanning helemaal niet).

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 23:03

ZusJacobs schreef:
Ik men er mee, vind het erg prettig. Vooral omdat ik de leidsels voor behalve mennen ook voor het lange lijnen gebruik en er ook mee longeer, wil dus vaak kunnen wisselen zonder het telkens los te moeten maken. Daarbij wanneer de teugel losjes hangt, er een rammelende werking is aan de teugel hier heeft mijn pony op leren nageven (heb dus eigenlijk nooit druk).

(Ik heb trouwens wel echt stevige, eerste plaatje).

Dan heb je misschien een uitzondering, kan me zo voorstellen dat veel pony's die licht aan de hulpen zijn dit verschrikkelijk irritant en storend vinden. Daarnaast hoor je gewoon contact met de mond te houden.
En je hulpen komen dus veel minder duidelijk door.... En door dat bewegen krijgt je pony dus wel steeds een (klein) rukje in z'n mond. Ja, daar gaat mijn pony ook wel van nageven...............

@ TS: dat is idd érrug ver gezocht. Daarnaast wil je gewoon áltijd je leidsels er aan houden, want anders heb je helemaal niets meer om je pony aan vast te pakken/grijpen. Ik snap echt niet waarom je dat zou willen. En zoveel tijd scheelt het ook niet.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 23:15

En volgens wie hoort het? Jou? De topmenners? En moet iemand mij dat dwingen? Beest loopt er heerlijk op, en is hartstikke gevoelig, ik wil wedde dat hij gevoeliger is in zijn mond dan menig paard.
Kom maar eens langs om te zien hoe heerlijk hij voor de wagen loopt en aan de lange lijnen! Zul je vanzelf je mening bijstellen :) Van mijn part mag je zelfs komen voelen!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 23:19

Hoe wil je normaal (en veilig) rijden zonder enig contact? Ik gooi de leidsels ook wel eens 'los' als ze mogen gaan, maar dan hou ik alsnog contact, kan je ook voelen wat er gebeurd. Pony voelt jou en jij voelt de pony. Voor de pony is het ook niet fijn als hij niets voelt aan de andere kant van de lijn, en ineens een 'rukje' krijgt wanneer hij links of rechts moet.

Contact is iets anders dan druk imo. En niemand 'dwingt' je, maar ik vraag mij enkel af hoe jij normaal met je pony wil communiceren zonder contact op de leidsels. Een paard welke het bit niet aanneemt, ontwijkt vaak druk en/of contact.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 23:24

Hoe kom je uit met deze musketons bij de sleuven van bijvoorbeeld een liverpool?

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 08:45

Oké oké om je blij te maken, ik heb wél contact. Maar veel minder gewicht als veel menners, ruiters etc. Daarbij is pony gewend om op zijn eigen benen te lopen en kent de minimaalst hulpen voor sturen (dus uuh, rukjes? ...)

Daarbij is het niet dat hij helemaal los loopt, ook hij heeft zijn blije momentjes (waarbij stem wat wegvalt..) en ook hij kan schrikken, daarbij voor mij ook nooit hangende teugels. Je moet het evenwicht vinden tussen druk en contact met 0. gr in de handen (Behalve van de teugels natuurlijk).

Edit] Mick, dat past hier gewoon in de liverpool.

willemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 19:51

Als je er toch voor kiest dan zou ik wel de lichtste soort nemen. Klassieke musketon haken kunnen best zwaar zijn en dat kan je contact en echte aanleuning verstoren. Daarbij hebben de meeste mensen een leren tuig en dat is samen met het bit al zwaar genoeg.

Caadhola

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 18:57

Druk en contact met 0 gram in je handen lijkt me onmogelijk.

Zelf gebruik ik die snelsuitingen voor de broek,ik heb overal snelsluitingen aan mijn tuig,om in een noodsituatie paard snel los te hebben van de wagen.
Het enigste wat ik juist niet los wil hebben zijn de leidsels.