Ik longeer mijn verzorgShetlander soms(meestal maar 1x in de 2 weken). Ze staat een paar maanden per jaar op het gras in de zomer, nu dus. Het grasgedeelte is afgescheiden met een hek, met een opening die dan open is. Als ik ga longeren, zorg ik dat alle paarden daar zijn, behalve haar veulen, en doe ik het hek dicht. Daarna ga ik op een zandstuk van ongeveer 10 bij 10(niet rond) longeren, dit zandstuk is met een hek afgescheiden van het grasstuk.
Ik longeer niet zo lang, 3 á 4 rondjes stap en een rondje draf per hand. Op de rechterhand draait ze zich, sinds op het gras staat, zich ineens doodleuk om en gaat ze verder op de linkerhand. Meestal zeg ik dan 'UH!', laat ik haar haldhouden en draai ik haar weer om. Gebeurt het nog een keer, dan doe ik hetzelfde en geef ik haar een klein tikje op haar kont.
Ik denk dat het komt omdat ze naar het gras wil(haar allergrootste hobby is dus eten).
Wat kan ik hier aan doen?
Alvast bedankt,
Esmée
Ik hoop dat het zo duidelijk is
PS: ik longeer met halster, en doe ze longe zo als je normaal bij een bit doet, aan de buitenkant vastmaken en door de binnenring doorhalen.