aporteren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

linkipinki

aporteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-11 15:51

Ik en Marcus zijn al een tijdje bezig met vrijheids dressuur. We doen vooral kleine oefeningetjes en het lukt al aardig. Hij is heel nieuwsgierig en leert snel. Een van de eerste dingen die ik hem geleerd heb ik apporteren. Vorig jaar al. Hij kan perfect iets oprapen en optillen. Maar daar blijft het ook bij. Vorig jaar gaf hij nog el eens iets aan mij maar nu niet meer. Een jaar later tilt hij alleen op ongeveer 30 cm hoog en laat het weer vallen. Als ik niet beloon verliest hij volledig zijn interesse. Hij begint dan spontaan andere oefeningen te tonen en loopt uiteindelijk gewoon weg.. iemand tips? we oefenen met een bal met een handvat die ik gekocht heb in een dierenwinkel voor honden.
Ik zou graag hebben dat hij het in mijn handen geeft en dat ik het verder weg kan leggen zodat hij het neemt naar mij toe loopt en dan aan mij geeft!

Amable

Re: aporteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 13:44

Je moet een aantal stappen terug in je training, je bent eigenlijk te snel met het optillen begonnen. Wat je hem zou moeten gaan leren is iets aanpakken van je en niet los laten voordat jij het weer vast hebt. Dus je geef hem je apport aan en op het moment dat hij hem aanpakt laat je de doek even 1 tel los waarna je hem meteen weer vast hem. Op dat moment geef je je beloningssignaal en als hij loslaat je beloning. Laat hij los voor je hem vast pakt dan geef je hem opnieuw aan en beloon je natuurlijk niet. Op den duur kan hij hem steeds langer vasthouden en snapt hij dat hij enkel beloont wordt als hij pas los laat als jij hem vast hebt. Als hij dat snapt, dan kan je hem steeds een beetje lager aan geven totdat je je apport op de grond kan leggen.

linkipinki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-11 21:24

hey! bedankt voor de tip! het begint al goed te werken!

anoukie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 11:28

ik wil mijn shet ook apporteren gaan leren, en ik gebruik hiervoor een hoed, maar ze raakt hem wel aan maar wil hem niet oppakken hoe heb jij dit gedaan?

Sylke104

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 16:12

Is je je Shet een merrie/ruin/of hengst, ik heb geleerd van mijn lesgever dat ruinen en hengsten makkelijker iets vastpakken dan merries, dat zit er van nature in, maar dat wil niet zeggen dat merrie het niet kunnen, je zult ze wat meer moet stimuleren om playfull te worden. Mijn merrie begint nu soms haar mondje open te doen

bamsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 17:13

Klopt mijn ruin pakt alles wat los en vast zit, alle merries hier op stal doen dat nooit!

Foahriya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 19:36

anoukie78 schreef:
ik wil mijn shet ook apporteren gaan leren, en ik gebruik hiervoor een hoed, maar ze raakt hem wel aan maar wil hem niet oppakken hoe heb jij dit gedaan?

Je kunt trainen met de clicker, als je shet bij de hoed is klik je, wanneer hij snuffelt klik je, wanneer hij het oppakt klik je, en dat steeds verder.
Hier meer informatie over de clicker: http://dier-en-natuur.infonu.nl/huisdie ... ining.html
het is voor honden maar voor paarden kan je het ook gebruiken.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 19:49

Alleen zal een paard niet zo snel zelf zijn tanden ergens in zetten ;)

Mijn ervaring is dat de meeste paarden een zweep nog wel vast willen pakken, je gaat eerst belonen voor het aanraken en dan belonen voor het aanraken met de mondspleet. Vaak, als ze de zweep echt met de mond aanraken gaan ze er vanzelf aan frunniken, uiteraard beloon je dat ook weer, totdat je tandjes voelt. Zorg ervoor dat je de zweep op een fijne hoogte, makkelijk vast te pakken voor je paard houdt. Houdt de zweep ook met 2 handen vast, als 'ie dan je ene hand aanraakt kan je die zonder problemen even wegtrekken.