longeerproblemen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

speedyweedy

longeerproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-11 20:35

Hallo bokkers,

Mijn shetlander stond al een tijdje stil en daarom ben ik begonnen met longeren.
Het probleem is: hij vind het volgens mij erg saai en luistert niet.

De situatie:
Ik wil hem uiteindelijk voor het karretje hebben, en daarvoor moet hij eerst luisteren naar de stemcommando's.
Als je gewoon naast hem loopt en je vraagt hem stil te staan is dat geen probleem.
Het is tevens geen probleem om hem aan de longe van stap naar draf te laten gaan en van draf weer naar stap.
Maar zodra ik hem vraag om van stap de overgang naar halthouden te maken luistert hij gewoon niet. Soms doet hij het wel, en dan bedoel ik nadat hij minstens nog 10 stappen door heeft gestapt en ik al 5x het commando 'hooooo-oo halt' heb gezegd. Maar vaak ook blijft hij gewoon verbeten doorstappen. De laatste keer hebben we het misschien een beetje verkeerd aangepakt, we zijn toen 2 uur lang elkaar wezen aflossen met longeren, als hij redelijk op tijd stilstond kreeg hij een brokje, maar dat werkte ook niet. (we hoopten dat hij vanzelf moe zou worden na zo'n lange tijd longeren en dat hij liever stil wou gaan staan, maar hij lijkt gewoon niet moe te worden. Het feit dat hij beloont wordt als hij stilstaat schijnt hij ook niet te snappen)
Ik longeer met een halster, en soms met hoofdstel, maar ook met hoofdstel in heb ik dit probleem.
Wat is dit? Een energie-overschot, gebrek aan respect, vind hij het te saai, belast ik hem te veel?

Tevens heb ik ook nog een ander probleem bij het longeren: hij breekt nogal eens uit. Ik heb geen afgesloten longeerbak, ik heb gewoon een hoek van de bak en het andere gedeelte 'zet ik af' met palen op de grond. Helaas voelt hij zich juist aangetrokken tot die palen en wil hij altijd graag uit de cirkel. Ik heb het ook al eens afgezet met schrikdraad, maar daar rende hij ook dwars doorheen. Nu kan ik hem op zich wel goed houden en zie ik het vaak aankomen, maar dat verandert niks aan het feit dat hij maar blíjft lonken naar die omheining en vaak aan die kant begint te trekken + minstens 1x per longeerpoging hard wegrent. Vervolgens komt hij wel weer naar me toe, maar daarna doet hij het gewoon wéér. Ziet hij het als een spelletje?

Soms hebben we ook goede dagen hoor. :P Dan luistert hij netjes, zijn we snel klaar en zet ik hem met een goed gevoel weer in de wei. Dan heb ik zoiets van: 'Mooi, we gaan de goede kant op, morgen doen we weer een kwartiertje en vraag ik gewoon 1 rondje aan iedere kant méér zonder trekken en 1x uiteindelijk halthouden.' Maar dan gaat het de volgende dag weer mis, 'breekt' hij weer uit etc. Maar ik zou zo graag de lat wat hoger leggen, vooral omdat hij volgens mij echt niet dom is.

Eske_B

Re: longeerproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 16:36

Probeer toch een rond iets af te zetten, dat is al een stuk makkelijker.
Bouw het ook op, als je 2 uur achter elkaar gaat is het voor jullie allebei niet leuk :n.

Doe bijvoorbeeld eerst eens 10 minuutjes aan elke kant. En leer hem eerst aan de hand dat HO! en echt HO! is en niet nog een paar stapjes doorlopen.

Wat btw ook handig is voor de kar is lange lijnen, dat is een soort droogmennen.

Neem ook longeerles, voor jullie allebei is dat handig.

speedyweedy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-11 20:08

Ik heb Lammert Haanstra er nog eens op nageslagen en ben vanuit daar ook weer wat wijzer geworden.
Ik denk dat ik hem overvraagd heb. Ik ging er denk ik veels te veel van uit dat hij het allemaal wel kon, en heb hem daarmee paniekerig gemaakt.

Ik heb de cirkel nu iets groter gemaakt en heb hem nu ook anders aan de longe vastgemaakt, stond wel in het boek dat dat dan niet echt hielp voor de spieren etc, maar het zou mij al schelen als hij niet steeds uitbreekt :P Ook heb ik hem nogal overdreven overal met de stem voor beloond en dat vond hij wel leuk geloof ik :+ oortjes naar binnen en veel alerter..
Hij is nog wel 1x weggerend maar heb hem toen weer rustig teruggehaalt en daarna heeft hij alleen af en toe nog een stapje over de balkjesafzetting gedaan, maar dan kwam hij weer netjes terug.

Ik heb je advies opgevolgt en 3x5 minuten gedaan ipv 15 minuten aaneengesloten, en dat werkt erg goed! Dan kan hij het in de pauzes een beetje verwerken :)

Ik ga morgen voor de afwisseling eens met hem buiten lopen of anders lange lijnen terwijl iemand naast hem loopt. (kan ik mn koetsiersbewijs-praktijk ook nog eens bijhouden :P)
Dank voor je advies!

Autumnn

Re: longeerproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 20:12

welk boek is dat van Lammers haanstra?
Ben wel benieuwd :+

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 20:14

Alsjeblieft :D

Je moet inderdaad het leuk houden voor allebei...
Als jij iedere dag 2 uur wiskunde(of ander irritant vak/iets) zou moeten doen zonder afwisseling, zou je het ook niet meer leuk vinden...

speedyweedy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-11 20:18

Lizzyy schreef:
welk boek is dat van Lammers haanstra?
Ben wel benieuwd :+

'Longeren met Lammert Haanstra'

Ja jak, 2 uur lang economie :brr: