vanaf hou oud mag een pony/paard vrijspringen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lisetteexx

vanaf hou oud mag een pony/paard vrijspringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-11 21:34

hallo bokkers :wave:

ik was even op marktplaats aan het speuren en toen kwam ik een advertentie tegen van een kruising tinker!
zij is een jaarling en sprong nu al vrij en echt ontzettend hoog!

nu mijn vraag vanaf hoe oud mag dit eigelijk of is het verstandig?
het lijkt mij namelijk niet goed als een pony zo jong al springt of zie ik dit verkeerd?

Barbulet

Re: vanaf hou oud mag een pony/paard vrijspringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 21:36

De ene keer wordt mij verteld dat daardoor de gewrichten kunnen vergroeien,
en de andere keer zie ik weer sport gefokte veulens loeihoog springen.. Ik weet het niet meer. :=

lisetteexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-11 21:36

ElineB schreef:
De ene keer wordt mij verteld dat daardoor de gewrichten kunnen vergroeien,
en de andere keer zie ik weer sport gefokte veulens loeihoog springen.. Ik weet het niet meer. :=

dat heb ik precies hetzelfde

stienmasjien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 21:44

Laatst lieten ze bij ons op stal een merrie vrijspringen die nog een veulen aan de voet had, beestje sprong er gezellig achteraan. Erg schattig. :D Wanneer het te hoog/moeilijk werd liep ze er natuurlijk gewoon naast. In de wei springen veulens ook wat af, dus ik denk dat ze het best kunnen. Maar wanneer het te hoog/moeilijk/veel wordt, heb ik er helemaal geen prettig gevoel bij.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 23:56

RT-D -> GVL

DiekeC

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 00:42

Ik vind het vrij on verantwoord op een veulen dat nog vol in de groei is te laten springen, het is een hele zware belasting voor de pezen en gewrichten van zo'n jong dier. Ik zou pas gaan beginnen met vrijspringen als het paard ook lichamelijk klaar is om zadelmak gemaakt te worden, dus ongeveer 4,5 jaar.

Dat een veulen/ jaarling in de wiede gekke bokkesprongen maakt betekent niet meteen dat je een veulen ook gericht moet laten springen, en dat het dan uberhaupt goed is voor de benen van het dier. :j

Xiniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 00:44

DiekeC, ben het hellemaal met je eens.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 16:44

Ik zou het vrijspringen bewaren tot je paard goed is uitgegroeid. Daarvoor kun je best 1 keer per maand 1 sprongetje doen ofzo, maar niet intensief en bewust laten springen.

boomer123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 16:48

ik weet wel dat mijn veulen nog niet los mag springen dus zullen we zeggen 3 a 4 jaar

paardengek98

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 19:47

Inderdaad ongeveer 2/3 jaar ! :)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 23:23

Tja meningen verschillen maar ik zou met los springen wachten tot minimaal 3 jaar.
Goed kan het nooit zijn natuurlijk als je het met regelmaat doet en echt heel hoog. Hoe schadelijk het is weet ik niet maar gezien ze nog niet uitgegroeid zijn en springen toch behoorlijk belastend is zou ik er zeker niet te vroeg mee beginnen. Bij spring gefokte paarden is het vrij normaal dat ze het moeten laten zien. Zou niet mijn keus zijn maar dat is ook niet iets wat ze met regelmaat zullen doen. Misschien dat ze het voor de keuring 1 of 2 keer geprobeerd hebben en daarna gaan ze volgens mij weer gewoon terug de opfok in dus.

Ik had het er toch niet zo op toen ik hoorde dat mijn half jaar oude veulen over een omheining sprong die hoger was als zichzelf, gelukkig heeft ze er niets onder geleden maar goed gezond is het natuurlijk niet.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 14:45

Ik heb mijn paard afgelopen oktober voor het eerst 10 hele centimeters laten springe :') Hij is van 26-07-2006. Hij was dus toen al 4. En afgelopen maart/april heb ik eens een spongetje van 20 cm gepakt en in juli een keer een nog ietsje hogere.

Dan wel adh of gewoon vrijspringen, erop met springen doe ik nog niet.

tinkerfunss

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 15:52

ik werk op een stoeterij en voor de 2jarige hengsten het land in gingen llieten ze ze allemaal stuk voor stuk even vrij springen om te kijken of ze strax meer dressuur of springen gaan worden.

ik denk dat je heus wel eens kan vrijspringen vanaf 1 jaar (het eerste levensjaar groeit een veulen het meest, daarna groeien ze nietzoveel meer, en zal het dus minder belastend zijn). maar laat ze niet wekelijks springen, hooguit 1 keer per maand.

Evelyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 00:59

Ik zou 6 jaar aanhouden,dit omdat dan de groeischijven volledig dicht zijn.
Natuurlijk ligt het ook wel aan het ras! KWPN'ers zijn meestal sneller uitgegroeid dan een Tinker en dus zou ik met een tinker zeker 6 jaar aanhouden.

Foahriya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 19:37

Ik zou echt wachten tot je paard uitgegroeid is, omdat het anders enorm schadelijk kan zijn voor de gewrichten.
Je kunt er natuurlijk altijd eerder mee beginnen, maar dit is wel erg onverantwoordelijk.

H_M_UP

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 11:33

Ik denk dat je ook beter even kunt wachten met springen... Want VD enz. doe je ook niet zo vroeg

Nwktje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 11:37

Met mijn verzorgpaardje doen we weleens vrijdspringen op de leeftijd van 3 jaar, samen met nog een paar andere paardjes deze zijn 2 jaar.

Maar dan gaan we niet echt de hoogte in, alleen die van 3 jaar spring wat hoger als die van 2 jaar.