Pony laat zich niet meer longeren!! wat nu?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xPenny

Pony laat zich niet meer longeren!! wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-11 23:58

Door mij een zadelmak gemaakte pony laat zich niet meer longeren?

Zodra ik hem aan de longe pak, begint hij eerst hard te rennen, en staat na 3 min alweer op zijn plaats stil.
Ik spoor hem dan aan met de zweep(zonder te raken in het begin) dat hij de gedachte krijgt dat hij vooruit moet.
En hij blijft gewoon staan.

Ik tik hem dan wat bij, en begint vol met de achterbenen te slaan en naar me toe te bokken zelfs!

Ik heb hem al proberen te begeleiden en meegelopen met hem, dat doet hij prima.
Maar alleen stappen! Zodra ik hem in draf wil zetten, is het gedaan.

Met rijden heb ik geen enkel probleem meer met hem.

Hij is nu geleast door een 13jarig meisje, sinds al een jaartje ofzo.
En zij is op vakantie voor 3 weken, en heeft ze me gevraagd voor hem te kunnen verzorgen voor haar. ;)

Heb al geprobeerd om hem los te laten en dan te rennen.
Maar dat doet hij ook niet.

Terwijl hij vroeger zooooo braaf was! Longeren, loslaten en op de wei zetten geen enkel probleem.
Nu heeft die toch wel rare spatjes uitgevonden wat niet goed is afgestrafd vanaf het begin meteen, denk ik?? :z

Help, wie wat advies? :D

delerium

Re: Pony laat zich niet meer longeren!! wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 00:10

RT-P -> GVL

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-11 19:26

niemand????

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 16:46

puur een dominantie of een 'ik wil niet probleem' als ik het zo lees
(ik sluit geen angst of pijn uit!)

Je moet met je lichaamstaal duidelijk laten weten wat je wilt, dus jij een beetje achter de massa van het paard.
Afbeelding
Dan heeft hij alleen de mogelijkheid vooruit te gaan :)

Laaavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 21:04

De vorige keer dat ik iemand aanraade een join-up te proberen. was niemand het met me eens...
Als je er ervaring mee hebt kan dit volgens mij wel helpen...

MiSsY_MeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 21:05

Laaavo schreef:
De vorige keer dat ik iemand aanraade een join-up te proberen. was niemand het met me eens...
Als je er ervaring mee hebt kan dit volgens mij wel helpen...

Tja, maar die pony hoeft geen vertrouwen te krijgen in haar, gezien ze em maar 3 weekjes verzorgt... dus in dit geval een beetje nutteloos..

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 21:14

een join up, ik ben ertegen. Dat zou ik zelf alleen met levensgevaarlijke paarden doen.

Laaavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 21:16

VisibreTeam schreef:
een join up, ik ben ertegen. Dat zou ik zelf alleen met levensgevaarlijke paarden doen.

Hoezo? :#

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 21:18

Laaavo schreef:
VisibreTeam schreef:

Hoezo? :#

Ja, hier dezelfde vraag.

Als je serieus verstand hebt van Natural Horsemanship (lessen e.d.) kun je dit ook toepassen op niet-levensgevaarlijke paarden.

Ik heb dit ook met mijn paard gedaan, met zeer goed resultaat. Ben door iemand geholpen die een hele tijd lessen in Natural Horsemanship heeft gehad.

Edit: Heb je hem altijd met zweep gelongeerd? Is hij dit gedrag plots gaan vertonen of is er een verandering (kan in van alles zijn) geweest? Heb je er toevallig een filmpje van? Is iets beter te oordelen? Want wij kunnen nu niet gaan oordelen of het uit pijn of vervelendheid is ;)
Laatst bijgewerkt door Laura_x_ op 26-07-11 21:21, in het totaal 1 keer bewerkt

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 21:19

Een join up in het wild is een straf voor paarden die de kudderegels overtreden, hij mag kiezen, of in zn uppie de steppe op (meestal dus doodgaan) of zich houden aan de regels.

Zoiets ga je gewoon niet zomaar bij een paard doen, en ZEKER niet meerdere keren, het is geen teken van vertrouwen, maar van volledige onderwerping. Of meewerken of dood. Tenminste zo zien paarden het. Wij mensen zien het meestal anders.

Dus als ik een dominant, gevaarlijk, agressief paard zou hebben, die geen angst of trauma's heef, dan pas zou ik misschien een JU gebruiken om hem duidelijk te laten zien wie de regels maakt.

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-11 22:35

VisibreTeam schreef:

Hoezo? :#[/quote]

Citaat:
Ja, hier dezelfde vraag.

Als je serieus verstand hebt van Natural Horsemanship (lessen e.d.) kun je dit ook toepassen op niet-levensgevaarlijke paarden.

Ik heb dit ook met mijn paard gedaan, met zeer goed resultaat. Ben door iemand geholpen die een hele tijd lessen in Natural Horsemanship heeft gehad.

Edit: Heb je hem altijd met zweep gelongeerd? Is hij dit gedrag plots gaan vertonen of is er een verandering (kan in van alles zijn) geweest? Heb je er toevallig een filmpje van? Is iets beter te oordelen? Want wij kunnen nu niet gaan oordelen of het uit pijn of vervelendheid is ;)

Heb hem toen die tijd zadelmak gemaakt, was zo'n brave pony!
Longeren maakte toen die tijd helemaal niks uit, hij liep altijd netjes en fijn zoals ik het wou.

Maar hij is nu een jaar geleast onderhand, en toont gewoon echt geen respect meer!
Hij is zeker niet lui, als ik hem naar de wei breng, zit die me met 4 benen in de lucht te springen..

Zodra ik hem longeer, rent hij eerst weg van me, twee rondjes galop.
En ineens staat hij ineenkeer op zijn plaats en doet geen stap vooruit.

Als ik hem weg jaag, reageert die er niet op.
En zodra ik met de longeerzweep wat zwiep achter hem, legt hij de oren in de nek en doet er met zijn achterbenen naartoe slaan.
Zodra ik hem onder op de hak wat bij tik, begint hij vol naar me te bokken.
Terwijl het in de omgang echt een schat van een paard is...

Edit:
Ook met losgooien in de kleine bak, hij blijft wel lopen waar hij naartoe wil, maar zodra ik hem opjaag blijft hij gewoon staan en kijkt vuil naar me toe.

En ik wil niet dat de enigste optie rijden is (waar die wel lief bij is).
Ik wil hem ook eens een dagje lekker aan de longeerlijn kunnen zetten.

Nista_RX

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 22:56

Mijn shetlander laat zich ook niet longeren. Ik ben nu bezig met het loswerken, dat kan elk paard! Ik ga dit vaak met haar oefenen, en later ga ik kijken of ik ook kan "loswerken" met een longeerlijn er tussen. :) Ik weet niet zeker of het gaat werken, maar de kans zou wel groot kunnen zijn. Ik heb tot nu toe geen ervaring met deze methode, maar ik dacht; je kunt het altijd proberen! :D

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 14:58

[/quote]

Ja, hier dezelfde vraag.

Edit: Heb je hem altijd met zweep gelongeerd? Is hij dit gedrag plots gaan vertonen of is er een verandering (kan in van alles zijn) geweest? Heb je er toevallig een filmpje van? Is iets beter te oordelen? Want wij kunnen nu niet gaan oordelen of het uit pijn of vervelendheid is ;)[/quote]

waarom zou je het toepassen op paarden waarbij het in feite niet nodig is???

Ik zou het paard eerst eens laten nakijken op lichamelijke problemen, dan kijken naar hoe de gene die 'm nu least ermee omgaat. En daarna kun je pas kijken of het een gradragsprobleem is.

Maar het kan net zo goed uitprobeer gedrag zijn en dat hoef je niet gelijk met een JU op te lossen. Den dat je, zoals VisibreTeam als laat zien, moet zorgen dat je goed staat ten opzichte van je pony. En ik denk eerlijk gezegd dat je beter iets tever achter je pony kunt staan, an tever richting z'n voorhand. als je meer naar de achterhand staan, drijf je namelijk vooruit, het gebied van de voorhand is om af te remmen/om te keren.

Moet je maar eens een grote stap richting de voorhand van je paard doen, 9 van de 10 paarden zullen meteen stilstaan of omraaien ;)

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-11 15:08

Dilan1993 schreef:

Ja, hier dezelfde vraag.

Edit: Heb je hem altijd met zweep gelongeerd? Is hij dit gedrag plots gaan vertonen of is er een verandering (kan in van alles zijn) geweest? Heb je er toevallig een filmpje van? Is iets beter te oordelen? Want wij kunnen nu niet gaan oordelen of het uit pijn of vervelendheid is ;)[/quote]

waarom zou je het toepassen op paarden waarbij het in feite niet nodig is???

Ik zou het paard eerst eens laten nakijken op lichamelijke problemen, dan kijken naar hoe de gene die 'm nu least ermee omgaat. En daarna kun je pas kijken of het een gradragsprobleem is.

Maar het kan net zo goed uitprobeer gedrag zijn en dat hoef je niet gelijk met een JU op te lossen. Den dat je, zoals VisibreTeam als laat zien, moet zorgen dat je goed staat ten opzichte van je pony. En ik denk eerlijk gezegd dat je beter iets tever achter je pony kunt staan, an tever richting z'n voorhand. als je meer naar de achterhand staan, drijf je namelijk vooruit, het gebied van de voorhand is om af te remmen/om te keren.

Moet je maar eens een grote stap richting de voorhand van je paard doen, 9 van de 10 paarden zullen meteen stilstaan of omraaien ;)[/quote]

Ik weet ook hoe ik moet longeren.
Ik longeer altijd in een V-vorm.

Achter het paard, zweep erachter houden en het paard voor mij laten lopen.
Afbeelding Voorbeeld. ;) Maar ik sta er dan wat meer erachter.

Maar hij loopt gewoon niet, dit is echt gewoon 'niet willen'.

Hij staat stil en dan tik ik hem bij, maar begint dan vol naar me toe te bokken.
Dit is voor mij ook levensgevaarlijk, want hij raakt je gewoon.

Dat meisje wat hem least, is gewoon te softy voor hem.
Met naar de wei brengen staat die op vier benen te springen.
Dit is gelukkig al ver eruit, want als die weer begint, gaat hij het ook voelen en dat weet hij.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 09:27

Tja, als je die zweep nou eens weg zou laten? Wat zou je dan doen?
Dit paard heeft enigszins respect voor de zweep, maar niet voor jou. Jij doet met je lichaam niks, stapt waarschijnlijk niet op hem af omdat je bang bent om geraakt te worden en jouw paard ziet dat. En weet dat hij jou niet serieus hoeft te nemen :+

Met 4 benen in de lucht staan te springen als je naar de wei bent, mag ook gewoon niet. Dit paard is ondertussen wat ouder en mentaal sterker geworden en heeft niet veel leiderschap gezien de afgelopen tijd bij mensen.

Zorg er dus voor dat JIJ leiderschap laat zien, zonder dat je daar een zweep voor nodig hebt. Vanaf het moment dat je hem wilt halen in de wei moet je controle hebben over zijn voeten.

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-11 01:41

Sassol schreef:
Tja, als je die zweep nou eens weg zou laten? Wat zou je dan doen?
Dit paard heeft enigszins respect voor de zweep, maar niet voor jou. Jij doet met je lichaam niks, stapt waarschijnlijk niet op hem af omdat je bang bent om geraakt te worden en jouw paard ziet dat. En weet dat hij jou niet serieus hoeft te nemen :+

Met 4 benen in de lucht staan te springen als je naar de wei bent, mag ook gewoon niet. Dit paard is ondertussen wat ouder en mentaal sterker geworden en heeft niet veel leiderschap gezien de afgelopen tijd bij mensen.

Zorg er dus voor dat JIJ leiderschap laat zien, zonder dat je daar een zweep voor nodig hebt. Vanaf het moment dat je hem wilt halen in de wei moet je controle hebben over zijn voeten.

Van de wei afhalen is hij super braaf..
Laatste tijd ook met op de wei zetten.

Mijn drie weken zijn nu om en dus zijn leaser is er weer terug van vakantie.

Ik heb al geprobeert zonder zweep, maar ik wil dus echt geen knal van hem hebben hoor!
En ook in de kleine bak gezet, maar geen stap vooruit.
Hij loopt waar hij naartoe wilt en zodra ik hem wat opjaag (eerste keer zonder zweep), komen die oren de nek al in hoor en komt die boos op me afgelopen.
Dit is een paard met echt de foute manieren weer aangeleerd zoals geen respect meer hebben voor de ruiter!!

Heb hem de enerlaatste dag gelongeerd en was er niks aan de hand.
Heb hem wel even meteen opgejaagd toen hij pas aan de longe was, dat hij wist dat hij vooruit moest.
(meisje heeft me er wel bij geholpen ;) )

Neok_Grijsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 12:04

Probeer eens een stuk weide of bak af te zetten in een cirkel. Dan heb je een 2e persoon nodig die aan de buiten of binnenkant met je paard meeloopt. Goed blijven belonen. Als dit allemaal goed gaat, probeer het dan eens alleen. Als het dan weer niet lukt, loopt er weer iemand naast. Bij mijn kleine ezelhengst leren hebben we het ook zo gendaan. Het gaat nog niet 100 % maar het gaat wel steeds beter.