Zorro zet z'n beste beentje voor aan de lange teugel (M2)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DieL_Zor

Zorro zet z'n beste beentje voor aan de lange teugel (M2)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-11 22:36

Hoi :wave:

3 weekjes geleden zijn Lysanne (x_lys) en ik op pad geweest met onze camera's en de paarden. Zij heeft eerst Zorro op de foto gezet.
Na de portretfoto's: [ITP] Mijn grote kleine vriend Zorro in de schijnwerpers heeft ze ook nog wat foto's gemaakt van ons tijdens het lange teugelen.

Zorro is een 11-jarige Shetlanderruin van 1.05 hoog en 6 jaar in mijn bezit <3 We zijn nu denk een jaar of 3 met dressuur aan de lange teugel bezig. We doen ook mee aan wedstrijden die vanuit het stamboek worden georganiseerd en we zijn ondertussen met dressuur aan de lange teugel in het M2 beland (niveaus lopen niet helemaal gelijk met de gewone dressuur)
De laatste tijd staat het lange teugelen alleen een beetje op een laag pitje (we trainen wel andere dingen hoor) maar het ging best aardig :) Hij mag wel wat meer loslaten in de kaak en er wat meer doorheen en soms ben ik wat streng met m'n hand.
Af en toe pakken we een galopje mee. Dat is ontzettend zwaar en hij vindt het lastig maar het gaat steeds beter en je ziet en voelt hem gewoon steeds sterker worden. Hij begint ook al wat meer te zakken van achteren in draf :D

Genoeg gepraat, hier zijn de foto's :D
Foto's van het losrijden zitten hier niet echt bij ;)

1.
Afbeelding

2. Volgens mij was dit een inzet naar schouderbinnenwaarts..
Afbeelding

3. :)
Afbeelding

4. galop
Afbeelding

5. charmant hoofd :+ :o
Afbeelding

6
Afbeelding

7 Knapperd <3 haha :D
Afbeelding

8
Afbeelding

9 geconcentreerd koppie :+:
Afbeelding

10 Fijn :)
Afbeelding

Wijken, hij loopt vrij snel weg over de buitenschouder en wil soms gaan kantelen. Dit ging al een stuk beter maar nadat we dus niet zoveel meer hierop getraind hebben is dat weer wat minder geworden.
11 http://94.100.120.91/1352150001-1352200 ... _XA-b.jpeg

12
Afbeelding

13 Wat tegen de hand en dan vergeet ik soms dat ik moet loslaten ipv vasthouden :7
Afbeelding

14. Nog een keer z'n prachtige koppie :+:
Afbeelding
15.
Afbeelding

16. En met dit plaatje ben ik zo blij :D Hier sluiten we het mooi mee af :D
Afbeelding

Bedankt voor het kijken. Berichtjes vind ik altijd erg leuk en opbouwend commentaar en tips zijn ook zeer welkom :)
Laatst bijgewerkt door DieL_Zor op 23-07-11 23:06, in het totaal 2 keer bewerkt

horzlover

Re: Zorro zet z'n beste beentje voor aan de lange teugel (M2)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 22:41

ziet er leuk uit!! maar met wat ben je in de M2 beland? met lange teugel dressuur(zo noem ik het maar even)

DieL_Zor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-11 22:43

Tnx :D
Inderdaad met dressuur a/d lange teugel, heb het er even bijgezet in de OP.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 23:02

Ik vind dit zo leuk maar juist die twee foto's die jij geweldig vind, vind ik dus minder omdat hij juist daar achter de teugel duikt, anderen zijn echt beter mar misschien moeten ze zo lopen in de dressuur aan de lange lijnen, dan heb ik niets gezegd. Foto 1,5 en 6 bvb zie ik liever.

DieL_Zor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-11 23:15

Hmm daar heb je inderdaad wel weer een punt. Eigenlijk wil ik hem er net tussenin zien, maar das lastig :Y) Op de momenten op de foto's die jij noemt voelt die ook net niet helemaal fijn, maar te diep is natuurlijk ook niet goed. Die laatste foto ging het mij er vooral om dat die daar zo lekker sjouwt en wat meer gaat zitten (imo)
Qua houding en alles zit er geen verschil tussen LT-en en ohz, alleen het feit dat je erachter loopt ipv erop zit en dat je paard wat meer moet verzamelen om in jouw looptempo te blijven.

barrelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 23:32

Wat leuk dat je ook echt mee doet met wedstrijden. Geniet lekker van je kleine grote vriend en succes met de wedstrijden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 08:51

Ik zat net je andere topic te bekijken, en wat een heerlijk koppie heeft dat beest van jou! Ziet er goed uit!

lonna1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 10:27

Ziet er erg leuk uit! Is weer eens wat anders ;)
veel succes met je knapperd!

01San

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 11:19

Ziet er goed uit zeg! Mooie Pony :)

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 11:54

hij loopt goed zeg, echte showbink!

Ludique96

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 13:13

Ziet er goed uit! En mooie pony :)

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 13:14

bigone schreef:
Ik vind dit zo leuk maar juist die twee foto's die jij geweldig vind, vind ik dus minder omdat hij juist daar achter de teugel duikt, anderen zijn echt beter mar misschien moeten ze zo lopen in de dressuur aan de lange lijnen, dan heb ik niets gezegd. Foto 1,5 en 6 bvb zie ik liever.

Ga ik helemaal in mee :j

Probeer die neus er echt uit te houden, anders gebruikt ie zn rug/achterhand niet meer correct. Het is opzich een logische reactie van Zorro, omdat het nu eenmaal best wel zwaar is om correct nageeflijk over de rug te lopen in een wat verzamelder tempo wat aan de LT gevraagd wordt. Omdat ie nog niet voldoende kracht beschikt kiept ie dus naar voren. Ik herken het absoluut hoor, Umpire doet het namelijk ook. De kunst blijft om ze precies ertussenin te krijgen, wat je zelf ook al omschrijft. Wat ik nu zelf doe is echt hele korte stukjes dat verzamelde tempo vragen met de juiste hoofd/halshouding. Doet ie dat goed een paar passen, dan laat ik de teugels wat vieren en laat ik m zn rug weer lang maken en opbollen. Lang en laag dus. En dat steeds herhalen, korte stukjes. Zo worden ze langzaam sterker. En het zal niet gelijk goed gaan, en ik heb nu ook nog vaak genoeg dat ie zich of nog in de kaak wat vast wil houden, of juist na 1 pas alweer achter de loodlijn komt. Maar door toch rustig te blijven herhalen wordt het vanzelf beter :j Het is gewoon behoorlijk pittig voor ze om goed op die achterhand te komen en daarbij ook nog eens de rug, hals en kaaklijn ontspannen te houden op de juiste manier.

Leuk dat je ook met de galop bezig bent! Achterhand komt er al mooi bij, maar aan zn neus te zien werkt ie zich er nog wel snel uit ;) Ook hier geldt eigenlijk hetzelfde, steeds korte stukjes. Liever 2 goede passen dan 6 halve. En vergeet niet, het aanspringen en terugnemen is het zwaarste stuk. Dus hoe vaker je dat oefent, hoe sterker ze worden :)

Zo dit klinkt nu vast als een hele berg commentaar := Maar ik zie absoluut duidelijke verbetering in het hele geheel! Hij begint zich al meer te dragen, en als je dat eenmaal lekker voor elkaar hebt zul je ook merken dat de zijgangen steeds eenvoudiger voor m worden. Tis echt een stukje kracht wat daar nog bij moet komen kijken :j

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 13:42

Wow je bent echt goed vooruit gegaan Dielle! +:)+
En super mooie foto's :)

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 22:03

Ziet er goed uit! Mooie pony ook :j

DieL_Zor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-11 22:12

Bedankt voor de reacties :)

En Eline bedankt voor je 'berg commentaar' :Y) Haha hier kan ik in ieder geval weer mee vooruit. Gewoon een hoop blijven oefenen en sterker maken. Ben het ook zeker met je eens hoor, hij vindt het gewoon erg lastig omdat hij daarin kracht mist en dan drukt hij zich er helemaal uit zoals op foto 13 en bij de galop. Galop doen we idd ook maar een paar pasjes en dan weer terugnemen en weer opnieuw aanspringen en weer een paar pasjes en ook gewoon draven tussendoor natuurlijk :)
Hoe vind je hem op foto 10 lopen? Neusje zou er nog nét iets meer uit mogen maar verder?

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 12:09

DieL_Zor schreef:
Hoe vind je hem op foto 10 lopen? Neusje zou er nog nét iets meer uit mogen maar verder?

Hij lijkt daar iets te kantelen en knikt zn hals net niet fijn in. Dit soort momenten zou ik oplossen door met je buitenhand even een korte ophouding te vragen waardoor hij zn hoofd wat omhoog beweegt zodat je m uit die knik krijgt, dan wat meer lucht geven van voor en even iets meer tempo vragen. Eventueel iets meer op lengte een aantal passen zodat je weer ontspanning in die bovenlijn hebt. Dan weer rustig oppakken, terug in tempo maar wel actief vanuit het achterbeen. Heb je het gewenste resultaat, na een paar passen gelijk weer lengte geven en mag ie evt ook iets hoger in het tempo (is makkelijker voor m). Even ontspanning, en dan begin je weer van voor af aan :D

natasja_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 12:22

gaaf zeg! lijkt me ook wel leuk om te doen, maar volgens mij wel vermoeiend? en hij ziet er best groot uit zo met jou ernaast! haha

Lovepaints

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 12:26

Mijn dochtertje vindt het een erg leuke pony, <3 ; leuk hoor om dit zo te zien.

Veel plezier en succes verder!

DieL_Zor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-11 19:43

Tnx Elin :D
En ook bedankt voor de andere reacties!
natasja_1, ik ben zelf niet overdreven groot :Y) en het kan soms wel behoorlijk vermoeiend zijn ja. Heb vorig jaar een keer een wedstrijd gehad met 30 graden en dat was echt geen pretje := maar het is wel onwijs leuk om te doen en ook goed voor je eigen conditie :D

_Lisette

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 20:20

superleuk dat je dit doet met je pony <3
ik heb het ook geprobeerd maar mijn pony snapt het niet en weet zelf niet goed hoe ik het moet leren, dus ben er nog niet echt mee verder gegaan ben bang dat ik mijn pony verpest. :o

DieL_Zor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-11 22:49

Probeer het mbv de dvd van piet bakker is. je kunt m bestellen via www.rijkunstzondergrenzen.nl Daarop wordt alles stap voor stap uitgelgd van de allereerte keer tot de galopappuyementen ed. er zit ook nog n boekje daarover met tips. Hij is echt heel handig :D succes, uiteindelijk lukt het wel. Zorro snapte ef eerst ook helemaal niks van en miscommunicaties hebben we nog steeds...

0011223344

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 23:05

Wow wat een prachtige shetlander, wat is hij in een ontzettend mooie conditie! Dat zie ik niet vaak, bij een shetlander denk ik eerder aan een volgepropte grasmaaier, maar deze is echt heel mooi in shape! Wat een leuke en goede manier om met hem te werken zeg!
Kan je dit eigenlijk alleen met pony's doen of ook met paarden? Met een paard lijkt het me lastiger om goed te zien wat de effecten van je hulpen zijn..