Welk bitloos hoofdstel?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xLaura

Welk bitloos hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-11 20:41

Het zit me al een hele tijd niet lekker mee. Rijden met een bit erin. En omdat ik eigenlijk ook het nut er totaal niet van in zie moeten we het toch maar eens gaan veranderen. Simpel, dan gaan we toch gewoon bitloos rijden!

Uh ja, maar toen zag ik door de bomen het bos niet meer.

Zoals ik het nu begrijp (en ja ik heb echt al wel dingen gelezen ;) ) is een sidepull een hoofdstel waarmee er eigenlijk alleen druk op de neus komt. En als het een kruislingssysteem is, is er druk op het gehele hoofd?
Ik heb wel al besloten dat ik geen mechanisch systeem, onderlings systeem en ook geen halsring wil. Dat gaat me voorlopig nog iets te ver haha.

Ik heb al wel gekeken voor passervice maar die komen helaas niet in de regio Brabant. :(
Dus dan wordt het gewoon testen. Maar dan wil ik toch wel wat duidelijker hebben wat nu precies de inwerking is van de hoofdstellen.

Ik hoor dat iemand me kan/wil helpen!

AnneMirjam

Re: Welk bitloos hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 20:43

Het beste is vragen aan de winkel waar je het gaat halen of je er een aantal mee kan nemen zodat je kan kijken welke het beste is voor jou beestje.
Je kan natuurlijk altijd aan iemand op stal vragen of ze willen kijken (of staat hij bij huis). Er is altijd wel iemand op stal die je er mee kan helpen.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 20:44

Ik rijd zelf met een sidepull, aangezien ik dat zelf duidelijker vind, en mijn paard niet tegen druk achter de oren en kaak kan. Voor rijden met constante aanleuning vind ik dit dus zelf prettiger, en ook voor buitenritten. Want het is bij een sidepull echt zo; als je de teugels vast hebt, is er druk, en als je ze los hebt, is er gewoon geen druk.

Met crosslinks van zeer goede kwaliteit is dit ook het geval, maar je ziet helaas vaak dat de release super slecht is, en dan de bandjes onder de kaken strak blijven staan als de teugels los zijn, en dat verpest dus het hele effect. Ik heb maar heel kort met dit systeem gereden omdat mijn paard er dus niet tegen kon.

Sidepull vind ik dus veel fijner en duidelijker, en geschikter voor dressuur. Ik heb eentje met een zachte neusriem omdat ik dit zelf fijner vind dan zo'n dun riempje.

Succes!

B_r_e_n

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 20:48

Zoals al gezegd is, let bij een kruislings-systeem goed op de release want vaak is die niet zo best, en dat is mega onduidelijk voor het paard.
Mijn voorkeur heeft een sidepull.
Ik had er 1 van een meisje uit Rotterdam, die maakte zelf low-sidepull's,
was er super tevreden mee (tot paardje haar hoofd brak, en ik zonder hoofdstel ben gaan rijden)
Succes!

edit: hier komt de mijne vandaanhttp://www.everyoneweb.com/back2basics/

xLaura

Re: Welk bitloos hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-11 23:02

Oke dat bevestigd mijn gevoel wel. Vond een sidepull zelf ook het duidelijkst. :)
Iig bedankt voor de reacties!

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 20:52

Wat een wir war hè, op onderstaande site staat bij de productbeschrijving een uitleg van de verschillende systemen van F.R.A., hierin wordt systeem 1 tm 5 beschreven van druk op de nek tot druk op nek, neus en wangen met kaak/kin gekruiste teugelvoering.
Systeem 5 lijkt qua rijden het meest op een regulier hoofdstel, mensen die dressuur rijden stappen daar meestal eerst naar over om te proberen. Zelf reed ik met de Igor, omdat het een leuk betaalbaar hoofdstel was om mee te beginnen (ik was nieuwsgierig naar bitloos). Mijn paard was bitloos gevoeliger dan met bit voor druk op de teugels, helaas heb ik de bitloos ervaring niet verder kunnen uitbreiden omdat mijn paard is overleden.

Mocht je vragen hebben, mag je ze altijd stellen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 13:33

Hier een filmpje met alle uitleg en info: