[AR] kan deze maat paard voor deze wagen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lianne74

kan deze maat paard voor deze wagen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-11 14:08

Ik heb een wijkmans marathon rectreatie menwagen wielmaat 19 inch. Mijn vorige pony was 1.40 en stond ervoor; toen we de wagen toendertijd kochten zeiden ze dat een klein paard er ook voor zou kunnen. Nu heb ik een tinker van 1.60 die binnenkort beleerd wordt en vraag me af of de wagen niet te laag is voor hem, een wagen voor een paard is meestal toch 23 inch of zelfs 25 inch? Zou hij voor de wagen met 19 inch wielen kunnen? grotere wielen passen er niet onder; dat hebben we al nagekeken. Als het moet dan ruil ik hem in voor een andere wagen, maar liever niet natuurlijk......dat loopt altijd weer aaridg in de papieren en goed id goed natuurlijk......iemand een mening?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 14:15

Maat wielen zegt niet altijd zo veel............
als stelregel wordt vaak aangehouden dat de bokhoogte ongeveer op hoogte van de schoft moet zitten. Kan je geen foto maken van de tinker (los aan de hand) met de wagen er achter?

lianne74

Re: kan deze maat paard voor deze wagen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-11 14:17

foto is nu even lastig omdat de wagen om een andere lokatie staat dan het paard. maar ik ga zeker de bokhoogte meten; van die stelregel wist ik niet. bedankt voor die tip. Moet ik de burry ook meten? de lengte bedoel ik? zit daar ook een 'stelregel' aan?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 14:23

Ehm, da's wat lastiger. Heb je een verstelbaar lamoen? Qua lengte moet het paard niet te ver van de wagen staan, maar er zeker ook niet te dicht op. Aan het uiteinde moet het lamoen door de lichtogen/brancardbeugels/veiligheidslichtogen kunnen, maar niet teveel uitsteken. Daarnaast moet het lamoen van achteren breed genoeg zijn zodat het paard zijn kont (letterlijk en figuurlijk) kan keren, dat hij dus genoeg ruimte heeft om te wenden. Hoe breder hoe beter eigenlijk. Ik heb voor mijn Welsh A van 1.15m. en mijn shet van ong. 1 meter een marathonwagen met een spoorbreedte van 1.26m. met 2 onafhankelijke lamoenbomen die in lengte verstelbaar zijn. Lamoen is dus ook even breed als de wagen (aan de achterkant) dus daar hebben ze lekker veel ruimte in om te wenden.

Qua lamoen is dat meer iets wat je 'moet zien', meten is wat lastiger. Snap dat een foto maken lastig is. Maar mocht dat lukken, zou dat natuurlijk helemaal mooi zijn.

lianne74

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-11 14:53

Ik zal eens gaan meten en het lamoen passen. Mijn man heeft al weg bekeken dat hij het lamoen verstelbaar kan maken ( hij is metaalbewerker dus weet wat hij doet). De lengte zal ik moeten passen; lamoen op het dak van de auto mee naar stal dus. Magik jou eventueel eens een pb sturen als ik nog wat te vragen heb?

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 17:43

Lastig he die wisselende maten. Wij hadden eerst Rizanta, 1.75, en nu Bente, 1.55, da's zeg maar precies andersom dan waar jij mee zit. Zowel Rizanta als Bente staan voor een Wijkmans met 23 inch wielen. Ik vind het voor Bente prima staan, het is niet te groot. Ik zou bij een paard van 1.60 niet voor de 19 inch wielen gaan. Het gaat niet alleen om de zithoogte maar ook om de hoogte van de aanzet van je lamoen. Hoe lager die zit, des te meer kans heb je dat je paard er met een rare sprong of meppen naar vlieg of zweep overheen komt, met alle nare gevolgen van dien.

Bente voor de wagen (dit is niet mijn wagen maar die van mijn instructeur, ook met 23 inch wielen)
Afbeelding
Rizanta voor diezelfde wagen
Afbeelding

Citaat:
als stelregel wordt vaak aangehouden dat de bokhoogte ongeveer op hoogte van de schoft moet zitten

Dat wordt inderdaad vaak gezegd maar had ik dat bij Rizanta gedaan dan had ik met iets van 27 of 28 inch wielen moeten gaan rijden en een enorm hoog rijtuig. Dus het is wel relatief / in verhouding. Ik vind persoonlijk wielgrootte meer wat zeggen.

Mijn A welshje staat al voor een wagen met 18 inch wielen, dan lijkt me 19 inch voor een paard van 1.60 echt te klein. Voor BC adviseren ze vaak 19/21 inch, voor DE 21/23 inch en hoger dus 23 of 25 inch.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 18:27

VHU: heb je ook gelijk in, natuurlijk is alles relatief qua maten..... daarom vroeg ik TS eigenlijk ook om een foto, dan is e.a. beter te beoordelen dan enkel aan de hand van maten. Want als je jou foto met Rizanta zo ziet, dan is de bok idd net wat lager dan schofthoogte, maar je kan niet zeggen dat die wagen écht te klein is voor dat paard.......

TS je hebt pb.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 18:52

Citaat:
dan is de bok idd net wat lager dan schofthoogte

Een stuk hoor, bokhoogte is plm 1.30 :+

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 19:46

VanHuisUit schreef:
Citaat:
dan is de bok idd net wat lager dan schofthoogte

Een stuk hoor, bokhoogte is plm 1.30 :+

:oo zou je niet zeggen als je die foto met Rizanta zo ziet!!

lianne74

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-11 20:54

Ik ga de wagen meenemen naar stal en mijn paard ervoor zetten om te kijken hoe dat uitkomt. Als het niet past dan ga ik op zoek naar een andere wagen ( nou ja op zoek ik weet eigenlijk welke ik dan wil :P ) Maar als hij voor mijn huidige wagen kan, eventueel met een maatje grotere wielen (dat zou passen) dan heeft dat mijn voorkeur. De zithoogte van de bok is 1.35, maar dat zegt natuurlijk niet zoveel over de hoogte van de inzet van het lamoen enzo. Ik neem de raad ten harte het paard en de wagen bij elkaar te zetten en dan nog eens te kijken. Ik zal fotoos maken en een poging doen die te plaatsen ( ben ik nogal slecht in).
bedankt in ieder geval vast voor het meedenken!

enne maaike; je hebt een prachtig nieuw paardje gevonden! Ze kan Rizanta niet vervangen, maar wel een fijn ander vriendinnetje van je worden!

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 21:16

Dank je Lianne!
Bij ons is het ook een beetje gestoei geweest met het tuig, maar alles past nu gelukkig wel.
Wie weet valt het enorm mee met de lamoen hoogte, zou wel fijn zijn, scheelt hoop gedoe!
Veel plezier met het inspannen & beleren, leuk hoor.
(en dan Freddy ervoor in tandem :+ )

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 21:50

Mijn pony's zijn beide rond de 1,20 mijn bokhoogte is 1,10. Kar van mijn zusje heeft volgens mij 19 inch wielen? Haar paard is 1,60 en de haf van mijn man heeft daar ook voor gestaan die was 1,46.