[AR] shetje beleren... maar hoe...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Herve

shetje beleren... maar hoe...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-11 13:01

hoi allemaal,

ik wil graag het shetje van mijn opa beleren voor de kar, omdat hij anders veeeel te dik word... :o
maar zelf heb ik geen ervaring met de kar en de pony ook niet.
ik ben eerst maar eens begonnen met longeren.
ik weet niet of het meespeeld, maar er is in het verleden op gereden. :j
hoe kan ik het het beste aanpakken?

ook ervaringen zijn van harte welkom. :j

groetjes nynke

dromertje2

Re: shetje beleren... maar hoe...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 13:03

Hmm, je bent 12 en hebt totaal geen ervaring, doet dit niet zelf maar laat het aan iemand anders over voor er ongelukken komen.

Herve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-11 13:13

mmmm ik dacht al dat ik dit soort reacties zou krijgen...

noem me eigenwijs, maar ik wil eerst al mijn opties weten voor dat ik actie ga ondernemen.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 13:13

Wegbrengen naar iemand die er meer verstand van heeft ;) en in de tussentijd ermee lange teugelen en longeren om de stemhulpen aan te leren :)

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 13:19

Ik zou iemand professioneel erbij halen, er bestaan heus wel lesgevers in mennen :)
Die kan je dan laten zien HOE je een shet kan laten wennen aan de optoming enz en je -al alles goed gaat- ook kan leren hoe je effectief moet mennen :)

Herve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-11 13:34

oke.
zo te lezen heb ik niet veel keus...
dan ga ik maar eens even op zoek naar zo'n iemand in de buurt, en misschien ga ik maar een leuke schriktraining bedenken?
niet dat hij echt schrikkerig is aangelegd...

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 13:36

Herve schreef:
mmmm ik dacht al dat ik dit soort reacties zou krijgen...

noem me eigenwijs, maar ik wil eerst al mijn opties weten voor dat ik actie ga ondernemen.

Je verwacht de reactie dus al, misschien weet je dan ook diep van binnen dat het een goed idee is om er iemand bij te halen ;)

X_Linz_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 13:39

wat goed van je dat je er iemand bij gaat halen die er verstand van heeft !

ik dacht even dat je zelf wilde gaan "klooien" maar, goed hoor!
mooi overlaten aan iemand die er verstand van heeft!!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 14:01

Ervaren beleerder er bij halen en niet zelf gaan aanprutsen. Komen alleen maar ongelukken van. Is overigens nog wat anders dan iemand die af en toe leuk kan mennen, want mennen is alsnog heel wat anders dan het echt beleren van een pony. Iedereen die op een paardenrug rondjes kan hobbelen, is ook niet geschikt om zomaar een jong paard in te rijden. En ja, om je pony te laten beleren, daar betaal je ook meestal voor.......

Daarnaast, en dit is helemaal niet om je uit je droom te helpen, maar wel zodat je misschien wat realistischer er tegen aan gaat kijken: 'even' mennen, komt nog een hoop bij kijken. Om je pony goed en veilig te laten beleren, ben je vaak al een paar honderd euro verder.
Daarnaast moet jij zelf nog leren mennen. Aan te raden valt om een cursus koetsiersbewijs en/of mencursus te gaan volgen, mennen is meer dan leidsels in de handen en gaan met die banaan. Je zal precies moeten weten hoe je correct optuigt/inspant, waar ieder riempje precies voor dient, en hoe je het tuig op maat dient te maken. Daarnaast nog een hoop verkeerszaken, leidselvoering en praktische zaken naast theorie. Een mencursus/cursus koetsiersbewijs kost vaak ook een paar honderd euro.

Goed, pony beleerd, jij hebt een beetje (echte ervaring gaat dan pas beginnen) geleerd te mennen.
Dan moet er tuig en een wagen komen. Een beetje degelijk tuig zit je al gauw op 300 euro. Daarnaast nog een degelijke en veilige wagen, want veiligheid voor alles natuurlijk. En die prijzen varieeren natuurlijk heel erg, maar reken daar ook maar op een honderdje of 5, minimaal.

Tel dat grofweg allemaal even bij elkaar op, en dan ben je maar zo een €2000,= verder .
Al met al; mennen is super en hartstikke leuk, maar vergt wel enige kennis en verstand van zaken, daarnaast is het financieel gezien nog best een investering. Ik zou dat toch allemaal wel even goed overwegen.

Herve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-11 17:50

@ joycie007: ik weet zeker dat het absoluut niet goedkoop is, en dat je er ook verstand van moet hebben, maar er word vaak een beetje sceptisch naar mij gekeken.
een meisje van 'pas' 12 jaar, wil een beetje aanklooien en daarmee verpest ze het paard.
niet om uit de hoogte te lijken hoor! maar onderhand word ik daar wel een beetje moe van..

maar goed. heel erg bedankt voor de reacties en adviesen.
ik ga op zoek naar een goede trainer die misschien mij ook wat kan leren.

Groetjes nynke

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 19:51

Herve schreef:
@ joycie007: ik weet zeker dat het absoluut niet goedkoop is, en dat je er ook verstand van moet hebben, maar er word vaak een beetje sceptisch naar mij gekeken.
een meisje van 'pas' 12 jaar, wil een beetje aanklooien en daarmee verpest ze het paard.
niet om uit de hoogte te lijken hoor! maar onderhand word ik daar wel een beetje moe van..

maar goed. heel erg bedankt voor de reacties en adviesen.
ik ga op zoek naar een goede trainer die misschien mij ook wat kan leren.

Groetjes nynke

Oh maar zo had ik het echt niet bedoeld hoor :(:) of iemand nou 12 of 40 is, dat heeft daar niets mee te maken. En hier wordt precies hetzelfde advies gegeven als aan iemand van 40 zonder enige ervaring en verstand van mennen en het beleren van paarden voor de wagen :j
En gelukkig besef je idd dat er wel wat meer bij komt kijken qua kosten inderdaad. Want 't kwam op mij een beetje zo over als 'pony beleren want dat lijkt me leuk en dan kan ik hem mooi trainen', vandaar ;)
En om nog even een compliment te geven; jou manier van typen/praten verraad igg niet je leeftijd +:)+

Goed plan, veel succes, en pas op hé, mennen is echt verslavend ;)

Herve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-11 21:13

nou ja, fijn dat je het begrijpt. en bedankt!
we hebben inmiddels een tranier gevonden die de shet èn mijn pony ook kan beleren zodat we samen kunnen mennen!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 22:57

Wat fijn! +:)+ Nou, veel succes en plezier dan maar :)

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 23:08

Inderdaad wat joycie zegt is heel verstandig
Goed dat je een trainer hebt, heel veel succes en plezier!
Ik ben 14 en men ook. Ik heb eerst 2 jaar met iemand elke week gemend met haar shetlander, die heeft me heel veel geleerd en ging samen met haar naar buiten enzo. Nu ongeveer een jaar geleden heb ik toen met 2 ervaren mensen mn shet beleerd en ze helpen me nog steeds heel veel. Ik wil ook binnekort mn menbewijs halen

denisenicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 23:16

Heel veel succes en zet je er nog een keer foto's op van het mennen ?
Ik ben begonnen met m'n Shetlander verzorgpony (toen die tijd)
Eerst goed gelongeert en hem leren wennen aan me stem hulpen daarna er achter lopen met een lang touw bijv. Logeerlijn en dan steeds meer oefeningen doen e wat zwaarders achter hangen enz

Veel succes

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 07:20

Je kan wel alvast met wat grond beginsellen beginnen.

Hem leren luisteren naar commando's. Stap, draf, HO!
En hem leren dat HO ook echt stilstaan betekent.

Dit kan tijdens longeren (met of zonder dubbele lijnen), wandelen, naast de fiets.

Het echte beleren moet je echt doen met iemand met ervaring erbij.
Je hebt aangegeven dat je er niet zoveel van weet, dus het is heel belangrijk dat jij het ook leert, voor je echt de weg op gaat.

Succes met het in beweging zetten van de pony.

Herve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-11 10:39

dank je allemaal!
ik ben idd al begonnen om de hulpen van mijn stem erin te stampen..
maar het is en het blijft en shet...
laatst bijvoorbeeld: ik zei stap, ging hij in draf. zei ik weer stap, stond hij sti... zei ik weer stap, ging hij weer draven...
hij weet wel wat je bedoelt... hij wil het alleen niet weten.
maar goed. verder met lopen langs de weg e.d. is hij wel braaf gelukkig

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 12:12

Herve schreef:
dank je allemaal!
ik ben idd al begonnen om de hulpen van mijn stem erin te stampen..
maar het is en het blijft en shet...
laatst bijvoorbeeld: ik zei stap, ging hij in draf. zei ik weer stap, stond hij sti... zei ik weer stap, ging hij weer draven...
hij weet wel wat je bedoelt... hij wil het alleen niet weten.
maar goed. verder met lopen langs de weg e.d. is hij wel braaf gelukkig

Als je hem aan de dubbele longe zet, 'kan' dat niet, igg niet zo makkelijk. Dan kan je hem gewoon tegenhouden op 2 leidsels/lijnen, en sturen en alles, net als dat je ohz. en voor de wagen ook kan.
Alleen, moet je dat wel kunnen, dus evt. leren.

Herve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-11 14:57

hai,

oke, dan ga ik even wat info daarover opzoeken.
heeft iemand trouwens enig idee hoe lang het ongeveer duurt dat de pony weer naar huis kan?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 16:10

Herve schreef:
hai,

oke, dan ga ik even wat info daarover opzoeken.
heeft iemand trouwens enig idee hoe lang het ongeveer duurt dat de pony weer naar huis kan?

Dat hangt er helemaal vanaf. Als hij echt compleet groen is en bijv. het tuig, sturen en commando's e.d. nog niet kent, zullen ze daar eerst uitgebreid mee bezig gaan.
Hangt van de pony af dus, hoe hij 'is', en wat hij kent, maar ook van de personen die hem beleren. Standaard is meestal een week of 4-6 dacht ik als ze al wat kennen, normaal gesproken gaat dat geen maanden duren.

Herve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-11 17:19

oke, dat is ook al een beetje wat ik dacht.
mijn moeder verwachtte al dat hij na een week weer thuis was. daar was ik het al niet helemaaal mee eens :o

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 19:39

Herve schreef:
oke, dat is ook al een beetje wat ik dacht.
mijn moeder verwachtte al dat hij na een week weer thuis was. daar was ik het al niet helemaaal mee eens :o

:') _O- dat zou ik héel erg knap vinden, als het beest dan ook nog eens echt goed gewend en beleerd is voor de wagen.... :')

Herve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-11 20:47

ja dat vond ik ook al!!
dus ik dacht, voor de zekerheid maar ff vragen hoe lang het dan wèl duurt...

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 21:06

Ik heb mijn eigen shet zelf beleerd, maar daar rustig de tijd voor genomen.
Eerst de commando's goed geleerd, aan de dubbele lijn inderdaad; niet zozeer op de volte, maar gewoon er achter lopend door de wei.
Bijna tot in den treure zeg maar, want ik wilde dat ze super luisterde voordat ik naar buiten ging.
Ook daar zo een hele tijd rondgelopen door de wijk.
Mensen begonnen al te denken dat ik geen geld had voor een karretje haha.
In de tussentijd zelf met ervaren menners meegereden, die me wat meer het hoe en wat leerden.
En na een half jaar zo oefenen, een wagentje gezien, gekocht en achter de pony gehangen.
Toch nog spannend de eerste keer, maar het ging goed. Eerst op eigen wei, later naar buiten.
Ook nog een tijdje lang iemand er langs laten lopen, maar toen dat goed ging, samen op de wagen, en later zelfs ook wel alleen naar buiten (hoewel dat niet direct is aan te raden hoor; geef ik zonder meer toe, maar ponypaard was zo gehoorzaam dat dit in haar geval rustig kon).
Wanneer je paard/pony helemaal klaar is en wanneer je zelf klaar bent, ligt aan veel verschillende dingen.
Ik heb door mijn langzame aanpak denk ik een boomproof paardje gekregen dat voor 99% betrouwbaar is.
Voor 1% blijft ze natuurlijk altijd shetlander ... opletten moet je altijd haha.
Helaas raakte ze in 2007 geblesseerd en om de tijd door te komen ben ik toen pas voor mijn koetsiersbewijs in de leer gegaan (ik reed tot dat moment dus 8 jaar zonder :o).
Daarna heb ik met veel meer andere paarden en pony's gereden en zelf enorm veel geleerd, in diverse situaties en ook met wat minder makkelijke paarden.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 21:11

Isapaardje: ik zou TS toch echt niet adviseren om zelf die pony te gaan beleren........