Bitloos hoofdstel i.p.v. touwhalster?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Angela_28

Bitloos hoofdstel i.p.v. touwhalster?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-11 23:31

Hallo allemaal!

Sinds twee maanden heb ik een mooie en vreselijke lieve quarter die ik "van mij" mag noemen. :o Hij is de laatste 5 jaar bitloos gereden, en eigenlijk altijd op touwhalster. Nu rijd ik bij een stal waar alleen maar bitloos gereden worden maar niemand rijdt met touwhalster. Ik ben vrij "nieuw" in het hele "natural" gebeuren (maar ik leer snel ;) ) en ik vroeg me af wat nu precies het voor- en nadeel is van rijden met touwhalster en of ik ook wat andere dingen moet gaan uitproberen... De vorige eigenaar heeft enkel met touwhalster gereden omdat dit goed ging, ze heeft dan ook nooit andere bitloze oplossingen geprobeerd.

Cos reageert goed op de zit, stem en benen. Enige nadeel waardoor ik soms druk op de teugels moet zetten is zijn "oh, dat lekkere gras in de berm... duik" gedrag. Dat wordt nu trouwens al een heel stuk minder omdat ik heel consequent ben en het nu beter signaleer voordat hij naar beneden duikt :o .

Tevens heeft hij de "neiging" om tijdens ritten naar "links" te lopen. Echt zich in de berm te drukken waardoor ik ook al eens met takken in aanraking ben gekomen. Ik vraag me dan soms of of dat beter/vriendelijker/duidelijker te corrigeren is met een bitloze optoming waar ik de touwteugel aan 2 kanten vast moet maken. Uiteraard probeer ik dat in eerste instantie te corrigeren met zit en beengebruik maar soms is dat alleen niet genoeg en zet ik toch wel echt druk op de teugel. Hebben jullie tips/ervaringen voor mij?

Alvast bedankt!

Arabesk

Re: Bitloos hoofdstel i.p.v. touwhalster?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 09:50

Je staat zeker bij spirithorses? :-)

Ikzelf rijd met touwhalster uit gemakzucht, dat is niet van leer en gaat ook niet kapot en ik kan makkelijk van mijn teugels weer een leadrope maken. Maar mijn paard is wel wat minder makkelijk links-rechts te sturen met een touwhalster dan met een sidepull.

Als mijn paarden proberen hun neus in het gras te steken trek ik tegelijkertijd met de zelfde snelheid mijn handen omhoog zodat ze hun hoofd zelf in het touwhalster parkeren nog voordat hun neus bij de grond is }> .

Kijk gewoon wat je fijn vindt rijden, je kunt ook afwisselen in optoming hoor.

Angela_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-11 09:58

Ja, ik sta bij Spirithorses! Ik mag ook wat optomingen lenen en uitproberen maar ik weet de werking ervan gewoon niet perfect... Binnenkort maar eens hier en daar wat lenen bij de ritjes en kijken hoe het voelt :) .

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 12:19

Het "naar links lopen" moet je vooral met je linkerbeen begrenzen, niet zozeer met je teugels.
Probeer gewoon wat verschillende dingen uit en bepaal voor jezelf wat je prettig vindt werken.

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 19:01

Een bitloos hoofdstel werkt wel degelijk anders dan een touwhalster, het werkt zelfs door middel van verschillende systemen en andere drukverdelingen op het hoofd.
Wil je meer informatie, kijk dan op onderstaande site, bij productinformatie, daarnaast kun je altijd nog om verdere informatie vragen zou je dat willen.

Succes!

Angela_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-11 21:42

@ Maroesjka: Ik vind het Cisco combinatiehoofdstel heel mooi en multifunctioneel. En het wordt zo te zien aan een punt onderaan bevestigd toch? Dat lees ik namelijk heel veel over de sidepull, dat dit toch veel ruis veroorzaakt doordat de teugels aan de zijdes worden bevestigd.

Nadeel van mijn touwhalster heb ik bij het normale rijden niet. Het gaat mij om het "uit de berm halen" en dat geldt ook met wandelen. Als we wandelen en ik wil hem opvangen voordat hij met zijn neus in het gras zit vind ik een touwhalster net niet stabiel/vast genoeg. Ik moet dan behoorlijke druk zetten en het zit meteen overal verkeerd. Dat cisko hoofdstel lijkt me iets stabieler.

Nog een nadeel van het touwhalster vind ik dat ik hem er niet mee kan vastzetten. Vaak zet ik hem ook niet eens vast maar het gebeurd wel dat er zoveel paarden tegelijk staan dat ik hem gewoon niet los kan laten staan om even af te sponzen of hoeven te krabben etc. Dan moet ik weer van halster wisselen etc... Daar lijkt bovenstaand hoofdstel me ook erg handig voor. Ik ga hem zeker in gedachten houden!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 11:05

Angela_28 schreef:
Nadeel van mijn touwhalster heb ik bij het normale rijden niet. Het gaat mij om het "uit de berm halen" en dat geldt ook met wandelen. Als we wandelen en ik wil hem opvangen voordat hij met zijn neus in het gras zit vind ik een touwhalster net niet stabiel/vast genoeg. Ik moet dan behoorlijke druk zetten en het zit meteen overal verkeerd. Dat cisko hoofdstel lijkt me iets stabieler.

Misschien zit je touwhalster wat te los om het hoofd van je paard? In principe zou het niet heel veel mogen schuiven.

Angela_28 schreef:
Nog een nadeel van het touwhalster vind ik dat ik hem er niet mee kan vastzetten. Vaak zet ik hem ook niet eens vast maar het gebeurd wel dat er zoveel paarden tegelijk staan dat ik hem gewoon niet los kan laten staan om even af te sponzen of hoeven te krabben etc. Dan moet ik weer van halster wisselen etc... Daar lijkt bovenstaand hoofdstel me ook erg handig voor. Ik ga hem zeker in gedachten houden!

Nou nou, ze hebben je wel heel erg goed opgevoed dat je een paard niet mag vastzetten aan een touwhalster :P
Weetje, als jij je paard goed hebt opgevoed, en als je hem normaal los hebt staan bij het afsponzen en hoevenkrabben dan lijkt me dat wel OK, dan kun je hem ook wel even aan het touwhalster vastzetten. Je blijft er toch ook nog eens bij?
Eerlijk gezegd zet ik mijn jonge ding dat nog de neiging heeft om te gaan hangen ook wel vast aan het touwhalster. Die staat alleen maar vast als ik er bij blijf en dan is het voordeel van het touwhalster dat het bij neiging tot hangen oncomfortabeler is dan haar gewone halster en het bovendien niet kapot gaat.
Een paard vastzetten aan een touwhalster en dan weglopen moet je natuurlijk niet doen, maar als je erbij blijft is het geen doodzonde, hoor ;)

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 11:14

Ik zet mijn pony ook weleens vast aan het touwhalster, naja niet vast maar ik heb zijn halstertouw dan om een spijl van de stal en die draai ik dan 3 keer eromheen. Als hij dan echt gaat hangen / trekken trekt hij zich zo los, maar er komt wel een klein beetje druk op het halster te staan zodat hij niet gelijk los is zegmaar. ;)

Angela_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-11 15:51

Heeft misschien meer met mijn eigen "rust" te maken dan opvoeding hoor. De paarden leven bij ons in kuddes en de paddocks grenzen aan de poetsplaatsen. Er zijn altijd veel omgevingsfactoren waar ik rekening mee houd waar Cos van zou kunnen schrikken. Dan vind ik het zelf fijn als ik op mijn gemak de hoek om kan lopen en mijn spullen of bijvoer kan pakken en hij aan een gewoon stalhalster vast staat. ;) Ik heb genoeg paarden zien hangen van hele kleine dingen en hoe goed opgevoed hij ook is (want dat is hij, met veel dank aan de vorige eigenaar :+ ), dat risico neem ik gewoon niet :o . Als ik hem loslaat in de bak of kleinere weide dan krijgt hij ook een stalhalster of geen halster. Ik vind het touwhalster echt te "tricky".

Maar, ik zet hem liefst niet vast. Daar is meestal best de mogelijkheid voor maar soms even niet....

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 20:57

Ja, mooi hoofdstel hè!

Inmiddels is het onderwerp ook wat veranderd zag ik.... Mijn paard hing ook enorm en het maakte voor hem niet uit of het aangenaam was of niet, hangen deed hij tot ie los was. Hij heeft zelfs een x gehad dat hij van het 'landen' kreupel was, dan echt op 3 benen.
Daarna heeft hij nooit meer vast gestaan, maar had ik hem vast of sloeg het touw om de paal heen zodat er minder weerstand was voor hem en geen reden voor paniek, sommige dingen kun je nu eenmaal niet voorkomen of 'genezen' en heb je te accepteren van je paard.
Dus, verstandig dat je je paard niet aan een touwhalster wilt zetten.

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 20:10

Ik weet het niet zeker maar ik ehb wel eens gehoord dat een touwhalster in de huid kan snijden. Kan natuurlijk ook een fabeltje zijn ;)

Ludique96

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 11:29

Esmeetje_xD schreef:
Ik weet het niet zeker maar ik ehb wel eens gehoord dat een touwhalster in de huid kan snijden. Kan natuurlijk ook een fabeltje zijn ;)

Licht er aan waar voor je hem gebruikt voor grondwerk niet maar het is geen weidehalster :)

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 16:37

Ik rijd ook wel eens met touwhalster, ik vind het nadeel dat het bij de zomervacht van mijn paardenbeest toch wel een beetje schuurt bij zijn neus als 'ie 'm veel om gehad heeft. Ik wissel dan af met een sidepull.
Ik heb ook verschillende bitloze hoofdstellen geprobeerd, op de sidepull reageert hij het rustigste. De kaakgekruiste vindt hij niet zo fijn.

Wij hebben niet echt mogelijkheid om in de wei de paarden vast te zetten, dus ik heb het probleem niet zo van het vastzetten aan een touwhalster...

Angela_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-11 16:21

Inmiddels ben ik enkel aan het rijden met het touwhalster en op de wei en bij het wandelen heeft hij een "gewoon" halster omdat daar het vliegen netje omheen zit. Ik ben nu erg consequent met het niet mogen eten en ben veel meer met mijn benen aan het werken (vanwege het in de berm duwen etc.) en ik moet zeggen dat het al een stuk beter gaat. Misschien dat ik in de toekomst toch nog andere zaken ga uitproberen maar voor nu is het heel goed werkbaar!

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 16:22

Fijn om te horen dat het steeds beter gaat. :) Oefening baart kunst. ;) :D

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 16:26

KanjerLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 16:26

Wat voor touwhalster heb je precies? Of beter gezegt waar verbind je de teugels?
Doe je die onderaan vast maken? Of aan de zijkant?
Als je het aan de zijkant vast maakt, kan misschien een 'sidepull' wel goed zijn;)
Als je niet goed weet hoe die erop zou kunnen reageren, kan je ook een gewoon 'stal'halster proberen;)

Angela_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-11 16:54

Afbeelding

Zo rij ik en zo maak ik de teugels vast, onderkant. Op de foto heb ik het vliegennetje aan het touwhalster gebonden en dat gaat op zich ook prima maar ik laat hem natuurlijk niet met het touwhalster 's nachts in de paddock of op de wei staan. Ik doe het halster nu wel (zoals te zien op de foto) wat steviger aan want ik denk dat ik het ook te "losjes" vast maakte.

KanjerLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 16:59

Angela_28 je ziet idd dat de teugeltjes aan de onderkant bevestigt zijn, heb je misschien ook een gewoon 'stal'halster, probeer dat eens uit;) En bevestig dan de teugels aan de zijkant i.p.v de onderkant. Als hij daar goed op reageert, zou je natuurlijk een bitloos hoofdstel kunnen kopen (sidepull zou dan wel degelijk kunnen werken)

Rahf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 09:01