[AR] hoogte langboom dubbelspan

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MisticRider

hoogte langboom dubbelspan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-11 22:07

ik heb een dubbelspan tuig gekocht, om 3 keer raden, dubbelspan mee te rijden :+
nu hebben ik en mijn pony's totaal geen ervaring, dus komt er natuurlijk goede begeleiding :j
maar nu heb ik wat zitten vissen, en de ponys ingespannen (natuurlijk niet gereden, maar ik wil wel alvast iets weten voor mn instructrice komt)
Maar nu heb ik zoon ombouwbare wagen, normaal rij ik er enkelspan mee.
Nu heeft de langboom dus geen veer, en is het gewoon een die ze moeten "dragen"

Eerst zat de buiten singel heel erg los (kon er makkelijk 3 vuisten tussen stoppen) en trok het borsttuig en alles ontzettend scheef.
Nu heb ik een slag om het borsttuig gelegd zodat er spanning op staat, niet strak, maar gewoon spanning.
toen zat het hele zooitje al een stuk beter. Maar doordat ze die langboom zelf moeten dragen, hangt hij erg laag naar mijn idee.. ze hangen een beetje boven aan de benen van de pony's. vraag 1 hoe hoog hoort een langboom vraag 2 hoe krijg je hem dan op die hoogte?

alvast super bedankt *\o/*

Romy_tessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 22:12

De langboom hoort in principe op borsthoogte.
Ik snap alleen niet zo goed wat je bedoelt met het dragen van de langboom, volgens mij hoort hier een begrenzer op te zitten of het moet om een tweewieler gaan?
Heb je geen foto? dat maakt het denk makkelijker om te helpen.

MisticRider

Re: hoogte langboom dubbelspan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-11 22:34

soms zie je die langbomen met een veer,, dat hij gewoon op een bepaalde hoogte staat.
deze moeten ze zelf om hoog houden zegmaar..

Romy_tessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 22:50

Wij hebben inderdaad een concourswagen met een veer. Bij onze marathonwagen hebben we een kabel als begrenzer die de boom zowel omhoog als omlaag begrenst. Bij een eerdere wagen was het een simpele bout die ervoor zorgde dat de boom omhoog bleef.
Naar mijn weten heb je altijd een begrenzer nodig op je langboom, lijkt me dat anders je disselriemen continue strak staan en dat is niet prettig voor je paarden.
Ik ben benieuwd naar een foto hoe het systeem er bij jou uit ziet.

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-11 22:53

aha! zoiets dacht ik al....
maar een "begrenzer" heeft mijn wagen niet. (zover ik weet tenminste)
ik zal morgen foto's maken!

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 01:34

wij hebben toen we de oude wagen nog hadden zelf een begrenzer gemaakt.
is wel zo prettig voor de pony's.
ik heb denk geen voorbeeld hoe wij het destijds gemaakt hadden, maar het werkte wel prima

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 12:16

ik heb ook een enkelspanwagen met dubbelspan stuk maar die van mij hangt gewoon heeft geen veer
maar zit wel vast dus hangt niet aan de pony's dat lijkt me ook niet zo fijn rijden.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 20:13

Hebben jullie niet gewoon een onderdeel laten liggen bij de verkoper?
Klinkt misschien blond :x maar een vergissinkje is zo gemaakt.
Bij mijn wagen (Clever, van de pony) zit ook een tweespanboom maar die heeft dus een veer (aan de onderkant) en een rubber aan de bovenkant. Bij mijn Dutch was het alleen een soort systeem aan de bout, die je door wat te draaien de boom wat hoger / lager deed stellen. Misschien heeft die van jullie dat ook?

Ik heb een keer een topic geopend over het omhoogschieten van de boom, zal even kijken of ik die nog tevoorschijn kan toveren. Stonden denk ik ook wat foto's in van 'boomconstructies'.