probleempje met..? ik denk concentratie?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sascho

probleempje met..? ik denk concentratie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-11 19:39

hallo allemaal!

ik ben de laatste tijd bezig met vrijheidsdressuur, ben er nog niet heel erg in thuis maar heb een aantal boeken gelezen en wat site's bekenen.
voor dat ik dat allemaal had gedaan was ik ooit eens begonnen met ijn leren een rondje te lopen en zijn been te strekken(zonder enige kennis dus) dat ging eigenlijk zo goed en we vonden het zo leuk dat we ons er in zijn gaan verdiepen, ik denk dat hem hem nu te serieus word want het gaat er eigenlijk alleen maar slechter op..

het probleem is voornamelijk dat hij lekker met zijn eigen ding bezig gaat, hij kent de basis..
als ik iets van he vraag dus om gewoon naar me toe te komen of met me mee te stappen doet hij dat vaak heel braaf, maar vaak als we 1 of 2 dingen hebben gedaan denkt hij bijvoorbeeld dat er voer op de grond ligt en gaat lekker lopen zoeken, ik heb al van alles geprobeerd om dit tegen te gaan bijv. zijn aandacht vragen, hier op krijg ik geen reactie, weg lopen en hem negeren, hij blijft dan gewoon zijn eigen ding doen en komt nooit meer, weg lopen en hem vervolgens vragen bij me te komen, dit lijkt de beste oplossing dat doet hij nog wel af en toe, maar vaak blijft hij ook gewoon lekker staan waar hij staat.

doe ik iets fout? en wat dan? wie weet er een oplossing?
het is absoluut niet zo dat ik te lang doorga want hij doet dit vaak ook al na 1 of 2 oefeningen, soms ook pas na 5..

Kiichi

Re: probleempje met..? ik denk concentratie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 19:43

Niet dat ik er verstand van heb, maar ik heb eens in een boek over VD gelezen dat als je paard zijn concentratie niet bij jou houd, dan je dan (als uiterste maatregel) gewoon de bak uit moet lopen en hem alleen laten staan, zodat hij zich verveelt en dat hij het toch leuker vind om met jou bezig te zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 19:47

Het wordt te serieus :j En vooral jij wordt te serieus ;)
Je zal het waarschijnlijk erg leuk vinden dat je pony dat allemaal zou kunnen wat je in die boeken en op die websites hebt gezien, en dan wil je teveel. Ookal denk je dat je niet te lang doorgaat, toch wil je in de tijd dat je wat doet teveel ;) Ik ken dat trouwens, ik was (ben) ook zo .. en ik heb ook wel eens een topic gehad dat het alleen maar bergaf ging ... Toen ben ik anders met hem gaan werken, niks moet, maar alles mag (niet te letterlijk nemen, er zijn grenzen). En sindsdien hebben we erg veel lol en werkt hij ook graag mee!

Als hij nu de keuze heeft tussen z'n eigen ding doen en meedoen met mij, kiest hij tegenwoordig vaker voor mij ... terwijl hij vroeger net zoals die van jou z'n eigen ding ging doen. Of nog erger, gewoon in z'n eigen wereldje viel, in gedachte verzonken stond en echt nergens meer op reageerde, is ook leuk :+
Dus .. jij moet interessanter worden, dat is de sleutel tot alles. Hoe je dat moet doen moet je zelf ontdekken, wij kennen jouw pony niet. En dit zal ook vast niet op 1 dag lukken, maar het is dat uitvogelen wat het voor mij net leuk maakt. Zolang jij het interessantst bent zal je pony ook willen blijven meedoen. Maar dat interessant blijven is verdomd moeilijk ;) En dus niet teveel willen. Niet zeggen 'ik wil vandaag dit en dit gaan oefenen', maar gewoon met je pony de piste in en gewoon kijken wat er komt .. wil hij niet meedoen met iets? Dan probeer je gewoon wat anders .. En vooral zelf heel enthousiast zijn, zorgen dat je interessant blijft (hoe? Dat is moeilijk, kan ik niet voor jou beantwoorden) en neem het maar zoals het komt, dan zal het vast een stuk beter gaan .. En als het niet beter gaat wordt het in ieder geval voor beide partijen een stuk leuker ;)

Sascho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-11 19:50

die van mij droomd ook echt weg inderdaad!

ik denk dat het dan inderdaad wel is wat je zegt, maar toch ben ik niet helemaal ondersteboven van die kunstjes hoor, haha dat hoeft nog niet meteen, maar hij KAN mee lopen met me en hij KAN halt houden etc.. dan wil ik persee dat hij dat ook doet als ik dat zeg, haha!
denk dat dat misschien het probleem is.
de ene dag is er ook nergens last van, de volgende des te meer!

Sascho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-11 19:52

@kiichi, dat maakt hem niks uit, hij verveelt zich niet maar gaat gewoon doen wat hij wil, dan gaat hij toch lekker zelf rennen? of zelf rond scharrelen.. snap je

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 19:53

Ik zeg: meer afwisseling. Ik denk dat je een vuurpaard hebt, die paarden hebben een korte concentratieboog, zijn snel afgeleid en kunnen vooral niet te vaak hetzelfde doen. Ik doe een oefening hooguit 2 keer, of 1 keer per kant. En dan wat anders. En vooral niet te lang, na 10 minuten is hij leeg qua concentratie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 19:56

Die van mij kan ook veel :j Maar toch wil het soms gewoon helemaal niet, terwijl het de keer ervoor super ging en de keer erna waarschijnlijk ook weer super zal gaan. Maar die keer wil het gewoon niet ...
Ik kan dan kiezen: of ik ga wat anders doen, of ik heb zoiets van 'hij kan het en ik wil dat hij het nu doet' en dan word ik strenger & harder & laat ik hem geen duimbreed ruimte meer (want hij moet eerst dit doen en dan kunnen we verder) en dan .... doet hij de rest van de tijd helemaal niks meer. Terwijl als ik gewoon wat anders ga doen en de volgende keer datgeen weer vraag, hij dat 9/10 gewoon prima doet.

Het is dan aan jou de keuze wat jij verkiest ;) Ik weet het ondertussen wel :Y)
Pas op, zoals ook eerder gezegd heb ik grenzen .. als hij nu iets heeft van 'ik wil niet en ik loop jou gewoon omver' dan zal hij dat echt wel weten dat hij dat niet hoort te doen (doet hij tegenwoordig ook niet meer :P ). Het is dus niet dat je gewoon alles zomaar toelaat, dat heb ik nooit gezegd. Maar het is gewoon voor jezelf uitmaken wat je wil & verkiest ... Je kan je paard altijd jouw wil opleggen, je kan er vanalles omheen hangen en er met zwepen op gaan zitten enzo, uiteindelijk zal je paard dat wel gaan doen ... Maar of je daar zo blij van wordt (en je paard al helemaal niet) ;)

Snap je waar ik naartoe wil?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 19:59

Wat Sabine post herken ik heel goed :+ Meestal is paard superenthousiast en gaan we leuk "kunssies" doen. Maar er zijn ook dagen dat zijn (of mijn) pet er niet naar staat en dan gaat 't ook niks worden. Van je paard kun je heel goed leren hoe je daar pragmatisch mee om moet gaan. En inderdaad: door je heen lopen en dat soort geintjes kan niet. Maar "kannietwilnietzalniet" mag best af en toe, het hoeft toch niet iedere dag perfect?

Sascho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-11 20:05

@hestejente ik snap wat je bedoeld, maar sommige dagen wil hij het wel en de andere gewoon echt niets, hij kent natuurlijk niet veel en ik wil hem ook wel wat nieuws leren maar dan wil hij gewoon niet snap je..
als ik alleen alles 2 keer doe wat hij kent ben ik met 2 minuten al klaar..

@[***] ik snap het heel goed! had die conclusie indedaad ook al getrokken dat dwang juist niet werkt! dus dat doe ik absoluut niet, hij is verder ook absoluut niet gemeen en zal me bijvoorbeeld nooit omver lopen, dat respect heeft hij wel voor me, hij negeert me gewoon ofzo! heb dan tussen door ook wel eens gewoon aan een halste gewandeld of lekker met he knuffelen, dat vind hij dan wel weer erg leuk, daarna probeer ik verder te gaan en denk hij "stik er even lekker in baas!"

Sascho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-11 20:06

het hoeft inderdaad zeker niet elke dag perfect! ik doe ook veel met hem mennen, dat gaat natuurlijk ook de ene dag beter dan de andere maar dan houd hij wel zijn aandacht bij mij en volgd wel op wat ik zeg, de ene keer beter dan de andere maar hij doet het wel en ik loop er nu tegen aan dat hij het gewoon weg vertikt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 23:11

sasjaaa schreef:
als ik alleen alles 2 keer doe wat hij kent ben ik met 2 minuten al klaar..

Hoe meer oefeningen je 1 keer doet hoe langer je bezig bent. En wanneer ik met mijn paard aan het grondwerkklungelen ben doe ik bijvoorbeeld oefening 1, dan oefening 2, dan oefening 3 en dan oefening 1 nog een keer. En tussendoor belonen, en hem eens lekker op z'n hoofd krabben bijvoorbeeld.

Verder vind ik 2 minuten waarin het heeeeel goed gaat leuker dan 20 minuten van frustratie voor ruiter en paard. Voorbeeldje: wanneer ik met mijn paard in de bak wil rijden dan is dat bij andere mensen op het erf. Ik moet voor het gebruik van de bak betalen, 5 euro per keer. Of ik nou 5 minuten of 5 uur rijd. Meestal ben ik met 20 minuten wel klaar, langer vinden mijn paard en ik niet nodig, leuk of inspirerend. Als ik na 20 minuten tevreden ben (of na 25 minuten, doet er niet toe) gaan we weer naar huis. Relatief gezien rijd ik daar dus duurder dan mensen die er een uur rijden. Nou en. Ik rijd fijn, paard werkt lekker mee en dat doet hij heus niet als ik na die 20 minuten nog 40 minuten met 'm in gevecht ben.