Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
En vooral jij wordt te serieus 
Ik ken dat trouwens, ik was (ben) ook zo .. en ik heb ook wel eens een topic gehad dat het alleen maar bergaf ging ... Toen ben ik anders met hem gaan werken, niks moet, maar alles mag (niet te letterlijk nemen, er zijn grenzen). En sindsdien hebben we erg veel lol en werkt hij ook graag mee!
En dus niet teveel willen. Niet zeggen 'ik wil vandaag dit en dit gaan oefenen', maar gewoon met je pony de piste in en gewoon kijken wat er komt .. wil hij niet meedoen met iets? Dan probeer je gewoon wat anders .. En vooral zelf heel enthousiast zijn, zorgen dat je interessant blijft (hoe? Dat is moeilijk, kan ik niet voor jou beantwoorden) en neem het maar zoals het komt, dan zal het vast een stuk beter gaan .. En als het niet beter gaat wordt het in ieder geval voor beide partijen een stuk leuker
Maar toch wil het soms gewoon helemaal niet, terwijl het de keer ervoor super ging en de keer erna waarschijnlijk ook weer super zal gaan. Maar die keer wil het gewoon niet ...
Ik weet het ondertussen wel 
). Het is dus niet dat je gewoon alles zomaar toelaat, dat heb ik nooit gezegd. Maar het is gewoon voor jezelf uitmaken wat je wil & verkiest ... Je kan je paard altijd jouw wil opleggen, je kan er vanalles omheen hangen en er met zwepen op gaan zitten enzo, uiteindelijk zal je paard dat wel gaan doen ... Maar of je daar zo blij van wordt (en je paard al helemaal niet) 
Meestal is paard superenthousiast en gaan we leuk "kunssies" doen. Maar er zijn ook dagen dat zijn (of mijn) pet er niet naar staat en dan gaat 't ook niks worden. Van je paard kun je heel goed leren hoe je daar pragmatisch mee om moet gaan. En inderdaad: door je heen lopen en dat soort geintjes kan niet. Maar "kannietwilnietzalniet" mag best af en toe, het hoeft toch niet iedere dag perfect? sasjaaa schreef:als ik alleen alles 2 keer doe wat hij kent ben ik met 2 minuten al klaar..